Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


65. Шуміліна Ольга Анатоліївна. Перехідні процеси в українській партесній музиці середини XVIII століття (за матеріалами київської колекції рукописних пам'яток): дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Шуміліна О. А. Перехідні процеси в українській партесній музиці середини ХVІІІ століття (за матеріалами київської колекції рукописних пам’яток). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, 2004.

У дисертації на великому джерельному матеріалі партесних творів (73), вперше віднайдених у рукописній збірці Михайлівського Золотоверхого монастиря, їх розшифровки й аналізу, та партесних творів з інших рукописних комплектів київської партесної колекції досліджуються перехідні процеси в українській партесній музиці 50–60-х років ХVІІІ століття.

Віднайдені і досліджені джерельні матеріали дали підставу для виокремлення партесної творчості 50–60-х років у самостійний етап, в якому простежуються тенденції переходу від барокового партесного концерту до хорового концерту другої половини ХVІІІ століття класичного стилю.

Перехідні тенденції виявляються в особливостях фіксації та комплектації творів середини ХVІІІ століття. Внаслідок археографічного та кодикологічного дослідження встановлюється часова атрибуція творів, визначаються рукописи “перехідного” та “суміжного” типу. Аналітичне вивчення великого джерельного матеріалу (анонімних партесних концертів та хорових концертів А.Рачинського і М.Березовського) дав можливість виявити перехідні процеси в музичній стилістиці (поліфонії, гармонії) та музичній формі. Різноаспектне дослідження партесних творів середини ХVІІІ століття показало синтез незмінних (стабільних) та змінних (мобільних) ознак.

Введено науковий термін “рукопис суміжного складу”, що позначає рукопис-конволют, який об’єднує декілька стилістично різних розділів, у даному випадку – “партесний” і “хоровий”.

Складено інципітний каталог новознайдених партесних творів з рукописного комплекту Михайлівського Золотоверхого монастиря.

Публікації автора:

1. Українське партесне багатоголосся як перехід від модальної до функціональної гармонії // Київське музикознавство. [Збірка статей]. – Київ, 2000. – Вип. 3. – С. 23–33.

2. Невідомі партесні твори з рукописного комплекту київського Златоверхо-Михайлівського монастиря // Київське музикознавство. [Збірка статей]. – Київ, 2000. – Вип. 5. – С. 206–215.

3. Про поліфонію в українських партесних творах 50–60-х років ХVІІІ століття // Теоретичні та практичні питання культурології. – Мелітополь, 2002. – Вип. ХІ. – С. 40–51.

4. Стихотворные переложения псалмов в партесном творчестве середины ХVІІІ века // Науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського. – К., 2003. – Вип.28. – С. 127–131.

5. Творча спадщина Івана Домарацького (за матеріалами київської рукописної пам'ятки української партесної музики) // Рукописна та книжкова спадщина України: Археографічні дослідження унікальних архівних та бібліотечних фондів. – Київ, 1998. – Вип. 4. – С. 172–179 (у співавторстві з Л.А. Гнатенко).

6. Шляхи розвитку партесного співу на Україні // Музичне і театральне мистецтво України в дослідженнях молодих мистецтвознавців. Матеріали Всеукраїнської науково-творчої конференції студентів та аспірантів. – Харків, 2002. – С. 32–34.