1. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури було визначено, що проблема професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях пов’язується з відображенням в процесі навчання майбутніх фахівців певних сторін (видів, напрямів) їх професійної діяльності. З функцій, які виконують працівники міжнародних правоохоронних організацій виділяють: аналітичну діяльність, пов’язану зі збором і обробкою інформації, моніторинг службової діяльності місцевих правоохоронних органів під час перебування у місії, виконання безпосередніх оперативних завдань з підтримки правопорядку і та ін. Серед шляхів реалізації таких функцій дослідники визначають виконання спеціальних завдань, що передбачені міжнародними документами та законодавством України. У всіх сторонах (видах, напрямах) такої діяльності проявляються відповідні професійно значущі якості особистості працівників даного профілю, їх професійний і пізнавальний досвід (професійні знання, уміння, навички, прийоми розумової діяльності та їх різноступеневий перенос); емоційно-ціннісне ставлення до дійсності (професійні інтереси та потреби; емоційне задоволення від здійснення професійної діяльності; мотиви, адекватні майбутній професійній діяльності; професійна спрямованість особистості). 2. У змісті професійної підготовки курсантів до роботи у міжнародних правоохоронних організаціях виділено такі сторони (види, напрями) діяльності: соціальна, реконструктивна, організаційна, посвідчувальна, комунікативна, пошукова. Вони пов’язані з блоками, які базуються на професійних знаннях, що формують уміння і навички: юридичний, блоки бойової, службової та додаткової професійної підготовки, з урахуванням прийомів розумової діяльності (визначення і пояснення понять, виокремлення головного, порівняння, узагальнення, конкретизації, доведення). Одночасно визначались професійно значущі якості курсантів, серед яких: патріотизм, інтернаціоналізм, політична зрілість, громадянська мужність, самостійність, ініціативність, дисциплінованість, відповідальність та інші. До змістових компонентів віднесено: пізнавальний та професійний досвід, професійно значущі якості особистості, професійно спрямоване емоційно – ціннісне ставлення до навчання та майбутньої професійної діяльності. 3. У модель професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях введено: сторни (види, напрями) діяльності (соціальну, реконструктивну, організаційну, посвідчувальну, комунікативну, пошукову); мету (формування особистості працівника: спрямованість, професійний досвід, професійно значущі якості особистості); змістові блоки (види) підготовки (загальноосвітній, юридичний, блок бойової та службової підготовки, блок додаткової підготовки); зміст підготовки (професійно значущі якості особистості працівників даного профілю, їх професійний і пізнавальний досвід та емоційно-ціннісне ставлення до дійсності); організацію підготовки. 4. Дидактична система організації професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України – це сукупність взаємозв’язаних і взаємозалежних компонентів процесу навчання, які спрямовані на формування особистості працівника міжнародних правоохоронних організацій відповідно до змісту та характеру його професійної діяльності. У якості компонентів дидактичної системи обрані: дидактичні шляхи організації підготовки курсантів; місце підготовки (у системі підготовки кадрів для роботи в міжнародних правоохоронних організаціях); мета (формування особистості працівника міжнародних правоохоронних організацій); суб’єкти (курсанти ВНЗ МВС України) і об’єкти (суб’єктні якості: спрямованість, професійний досвід, професійно значущі якості особистості); компоненти підготовки (структурні: цільовий, змістовий, технологічний, діагностичний, оцінно – результативний; функціональні: соціальний, реконструктивний, організаційний, посвідчувальний, комунікативний, пошуковий; організаційний). Системоутворюючим фактором було обрано спрямованість на підвищення якості професійної підготовки майбутніх працівників правоохоронних органів. 5. Визначено критерії та показники готовності до професійної діяльності майбутніх працівників правоохоронних організацій: якості професійних знань (обсяг, міцність, усвідомленість, системність); сформованість професійних умінь, навичок, прийомів розумової діяльності; здатність до різноступеневого переносу професійних знань, умінь, навичок, прийомів розумової діяльності; пізнавальна самостійність; пізнавальна потреба; професійний інтерес; професійна спрямованість особистості; мотиви, адекватні професійній діяльності; емоційне задоволення від здійснення пізнавальної діяльності. На основі сформованих критеріїв визначено й охарактеризовано три рівні готовності курсантів до професійної діяльності: високий, середній, низький. 6. Одним з основних засобів дидактичної системи організації підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях обрано комплекс пізнавальних завдань, які відповідають змісту навчального матеріалу та рівню розвитку пізнавальних можливостей і самостійності курсантів, мають професійну спрямованість, випереджаючий та проблемний типи. Пізнавальні завдання випереджаючого характеру професійної спрямованості визначаємо як завдання, змістовим наповненням яких є елементи професійних знань, з якими знайомляться курсанти до проходження складних тем на занятті; завдання, які припускають самостійне або частково самостійне оволодіння курсантами професійним матеріалом та його засвоєння у процесі виконання таких видів діяльності, які частково наближаються до майбутньої професійної та передбачають застосування відповідних способів дій. Комплекс таких завдань спрямовується на здійснення курсантами сенсорно – перцептивних, розумових і комплексно – практичних дій, пов’язаних з одержанням необхідної інформації, її використанням та застосуванням в нових умовах навчально-пізнавальної діяльності Такі завдання мають свою структуру у вигляді ієрархічної багаторівневої підпорядкованості супідрядних однорівневих завдань, в якій виконання більших за обсягом, комплексних, випереджаючих, професійно спрямованих завдань передбачає відпрацьовування курсантами певних частин професійних знань у відповідному контексті їх майбутнього “професійного” використання. 7. Формуючий експеримент підтвердив ефективність дидактичної системи організації професійної підготовки курсантів до роботи в міжнародних правоохоронних органах. Кількісні і якісні показники рівнів готовності курсантів до такої діяльності, показали, що основна кількість курсантів експериментальних груп знаходиться на високому (21,3%) та середньому (39,5%) рівнях готовності, а в контрольних групах відповідно 17% та 34,2%. Дане дослідження не вичерпує всіх питань проблеми. Подальший науковий пошук передбачає визначення психолого-педагогічних умов професійної підготовки курсантів до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях. |