1. У дослідженні підготовка майбутніх офіцерів тилу розглядається як важлива складова їх професійної діяльності. Підготовка до професійної діяльності – це процес взаємозв’язку та взаємодії, в якому відбувається обмін інформацією та досвідом під час опанування знаннями щодо матеріального забезпечення служби з охорони державного кордону України, який спрямований на досягнення певного результату, вирішення конкретного службового завдання та реалізацію навчальної мети. Метою підготовки майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності є формування фахівця із заданими якостями, здатного ефективно виконувати професійні обов’язки в складних умовах служби з охорони кордону. 2. Дослідженням доведено, що ефективність виконання службових обов’язків із матеріального забезпечення служби на державному кордоні перебуває у прямій залежності від сформованих професійних якостей майбутніх офіцерів тилу. Формування професійних якостей у процесі навчання здійснюється під впливом внутрішніх та зовнішніх чинників. До внутрішніх чинників належать: військово-спеціальні здібності, потреби, мотиви, цілі; військово-спеціальні знання, навички, уміння; прагнення до військово-спеціального самовдосконалення. До зовнішніх чинників слід зарахувати навчально-виховну діяльність в академії. Дослідженням встановлено, що професійні якості офіцера тилу постійно удосконалюються, внаслідок чого в процесі практичної діяльності щодо їх формування необхідно періодично уточнювати структуру і зміст даних якостей. Напрями діяльності та професійні якості майбутніх офіцерів тилу є основою для розробки пакету документів з підготовки фахівців за ВПС „офіцер тилу”. 3. Вирішення завдань якісної підготовки майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності є можливим за умови впровадження у навчальний процес науково-обґрунтованої педагогічної технології підготовки фахівців. Складовими педагогічної технології підготовки майбутніх офіцерів тилу є концептуальна основа, змістовна частина та процесуальна частина. Застосування зазначених складових у вигляді структурних технологічних процесів найбільше відповідає вимогам до педагогічних технологій: послідовність і системність, концептуальність і науковість, структурованість, керованість, відтворюваність, запланована ефективність, оптимальність витрат на навчання, можливість тиражування в споріднених вузах. 4 Педагогічна технологія реалізується в технологічних процесах, які являють собою визначену систему технологічних одиниць, що зорієнтовані на конкретний технологічний результат. Основою педагогічної технології є процесуальна частина, яка складається з теоретичної і практичної підготовки та технологічних мікроструктур, які забезпечують функціонування розробленого педагогічного процесу. 5. Ефективність функціонування педагогічної технології перебуває у прямій залежності від педагогічних умов, що супроводжують підготовку фахівця. Визначені під час дослідження три блоки педагогічних умов (процесуальні, інформативні та комунікативні) супроводжують складові технологічних процесів педагогічної технології підготовки зазначеного фахівця та дають їм змогу працювати на належному рівні. Разом із тим відсутність будь-якого блоку або окремої умови веде до зниження якості підготовки фахівців. 6. Встановлено, що під готовністю до професійної діяльності офіцера тилу слід розуміти такий стан особистості, який складається з психологічної та фахової готовності. Психологічна готовність майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності визначається за допомогою рівнів готовності. Визначення рівня психологічної готовності випускника можливе, за умови наявності даних про практичне виконання випускником обов’язків офіцера тилу впродовж не менше одного року. Фахова готовність до професійної діяльності, як будь-який продукт навчально-виховної роботи, повинна мати оцінку. Таке оцінювання здійснювалось під час проведення констатувального та формувального експериментів шляхом зрізу знань, а також за підсумками екзаменаційних сесій. Методика визначення готовності майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності складається з двох етапів: оцінка фахової та визначення психологічної готовності. Визначення результативності педагогічної технології здійснюється за даними оцінки фахової готовності, а психологічна готовність визначається командирами військових частин після року служби на відповідних тилових посадах. Результати визначення психологічної готовності оформляються у вигляді відгуку на випускника. Дані відгуків є підставою для внесення академією коректив у навчальний процес. 7. З метою перевірки ефективності розробленої і впровадженої педагогічної технології підготовки майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності проведено формувальний педагогічний експеримент. Формувальний експеримент дав змогу констатувати статистично значущі зміни за рівнями готовності майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності: в експериментальній групі середній динамічний приріст склав 0,89 бала, у той час як у контрольній – 0,31 бала. Проведене дослідження підтвердило правомірність висунутої гіпотези і довело ефективність розробленої педагогічної технології підготовки майбутніх офіцерів тилу до професійної діяльності. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів означеної проблеми. Подальше дослідження проблеми підготовки майбутніх офіцерів тилу можливе за такими напрямками: розробка та обґрунтування діагностики сформованих практичних навичок; обґрунтування післядипломної професійної підготовки офіцерів тилу оперативно-тактичного рівня. |