У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення актуальної проблеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, що виявляється в обґрунтуванні засад, які обумовлюють зміст, форми і методи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи. Результати теоретичного і експериментального дослідження підтвердили висунуту гіпотезу, на якій вони ґрунтуються, засвідчили вирішення поставлених завдань і дали підстави для таких висновків: 1. Аналіз наукової літератури з теми дослідження показав, що підготовка майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів набула в останній час особливої актуальності у зв’язку з різким погіршенням здоров’я школярів, необхідністю підвищення оздоровчої функції фізичної культури, вихованням відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як до вищої індивідуальної і суспільної цінності; формуванням у школярів навичок здорового способу життя; оптимізацією режиму навчально-виховного процесу; збільшенням рухової активності учнівської молоді; активізацією фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи в усіх ланках системи освіти. Оновлення змісту професійної підготовки майбутніх вчителів передбачає формування підготовленості випускників до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів та творчого вирішення завдань здоров’язберігаючої освіти. Теоретичний аналіз наукових досліджень свідчить, що проблема підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів ще не достатньо досліджена в педагогічній теорії. Поза увагою дослідників все ще залишається сутність, структура та зміст фізкультурно-оздоровчої роботи, не дістали ґрунтовного розкриття і обґрунтування зміст, форми і методи підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів. Поняття “підготовленість майбутнього вчителя фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів” розглядається як результат професійної підготовки студента вищого навчального закладу, який виражений у здатності до формування особистої фізичної культури учнів і здійснення ролі координатора здоров’язберігаючої освіти в загальноосвітньому навчальному закладі, та забезпечується сформованістю мотивації, знань, умінь, комунікативних навичок та особистісних якостей майбутніх учителів фізичної культури. 2. Розроблено та теоретично обґрунтовано структурно-логічну модель професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, яка спрямована на виконання соціального замовлення на професійну підготовку майбутніх учителів фізичної культури як координаторів здоров’язберігаючої освіти. За розробленою моделлю мета підготовки полягає у формуванні підготовленості випускників до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів. Завданням професійної підготовки майбутніх учителів визначено підготовку до виконання вчителем фізичної культури оздоровчої, освітньої, виховної, комунікативної, організаційної, методичної функцій. Педагогічними умовами формування компонентів підготовленості (мотиваційного, когнітивного, діяльнісного та комунікативно-рефлексивного) майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів є удосконалення навчальних планів, підготовка навчально-методичного забезпечення, оптимізація методики навчання, сучасне матеріально-технічне забезпечення навчального процесу у вищих навчальних закладах. 3. Розроблено та обґрунтовано зміст навчальної дисципліни “Теорія та методика оздоровчої фізичної культури”, складовою якої став модуль “Фізкультурно-оздоровча робота в школі”, який спрямований на набуття узагальнених знань щодо фізкультурно-оздоровчої роботи, вивчення тем, що висвітлюють заходи у режимі навчального дня; планування фізкультурно-оздоровчої роботи, правила організації та проведення фізкультурно-оздоровчих свят, ознайомлення з сучасними законодавчими та нормативними документами, які регламентують впровадження фізкультурно-оздоровчої роботи у загальноосвітніх навчальних закладах та сприяють набуттю інструктивно-методичних навичок майбутніми вчителями фізичної культури. Розроблено та обґрунтовано зміст навчальної дисципліни “Методика викладання предмету “Основи здоров’я”, який передбачає оволодіння студентами знаннями щодо шляхів формування в учнів життєвих навичок здорового способу життя; ознайомлення з методологічними засадами формування у них позитивної мотивації на здоровий спосіб життя; умінь планувати навчальний процес з предмету “Основи здоров’я” в молодшій та основній школах; здійснювати педагогічний контроль під час занять оздоровчого напряму. Розроблено та обґрунтовано зміст навчальної дисципліни “Оздоровчі заняття у воді”, який визначає оздоровчий вплив водного середовища на організм людини, шляхи підвищення функціональних можливостей організму завдяки заняттям у воді, класифікацію оздоровчих занять у воді; особливості методики проведення оздоровчих занять у воді з різними віковими групами, основи контролю та оцінювання ефективності різних форм занять оздоровчої спрямованості з різним контингентом тих, хто займається; методики побудови оптимальних індивідуальних занять оздоровчої спрямованості. 4. Обґрунтовано доцільні форми (дискусія, індивідуальні заняття, групові та творчі проекти) та методи ( аналіз педагогічних ситуацій щодо фізкультурної оздоровчої роботи, ділові ігри, складання кросвордів, метод проекту) підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи та розкрито особливості їх застосування на лекційних і практичних заняттях. 5. Визначено та обґрунтовано критерії ефективності підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та комунікативно-рефлексивний), які дозволяють виявити сформованість мотивації студентів до усвідомлення важливості фізкультурно-оздоровчої роботи; рівень теоретичних знань та практичних умінь з теорії та методики оздоровчої фізичної культури. рівень навичок комунікативної діяльності та розвитку творчих здібностей майбутніх учителів фізичної культури. Ефективність підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів визначалася рівнем підготовленості відповідно до обґрунтованих у дослідженні критеріїв. Результати педагогічного експерименту засвідчили, що всі показники підготовки майбутніх учителів фізичної культури в експериментальній групі вищі, ніж у контрольній. 6. Розроблено та впроваджено комплект навчально-методичних матеріалів для забезпечення професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, який містить навчальні програми з дисциплін “Теорія та методика оздоровчої фізичної культури”, “Методика викладання предмету “Основи здоров’я”, “Оздоровчі заняття у воді”, “Теорія та методика плавання” та тестові завдання до них для викладачів і студентів вищих навчальних закладів; навчально-методичні посібники, програми, підручники та навчальний посібник, для вчителів фізичної культури та учнів загальноосвітніх навальних закладів; комп’ютерну програму “ІКС: комплекс тестів для педагогічного оцінювання підготовленості майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи” для викладачів і студентів вищих навчальних закладів. Результати дослідження можуть бути використані студентами та викладачами вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації, а також у системі післядипломної педагогічної освіти. Проведене дослідження не вичерпує всіх завдань підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів. Перспективними вбачаємо дослідження ефективності підготовки майбутніх учителів фізичної культури до інструктивно-методичної роботи у школі як підґрунтя здоров’язберігаючої освіти. |