1. Дослідження, проведені у 90-х рр. ХХ ст., зумовили необхідність введення в шкільні навчальні плани предмета “Основи безпеки життєдіяльності”. Одним із шляхів підготовки майбутніх учителів фізичної культури до викладання безпеки життєдіяльності є паралельна підготовка учителів окремих спеціальностей, зокрема трудового навчання, фізики, хімії, з наступним присвоєнням їм додаткової кваліфікації учитель з основ безпеки життєдіяльності. В процесі дослідження встановлено, що валеологічний напрямок виокремлює роль фізичного виховання у формуванні потреби здорового способу життя як одного з основних аспектів безпеки життєдіяльності; гігієнічний наголошує про необхідність використання у підготовці майбутніх учителів системи психотренінгових вправ; педагогічно-просвітницький пропонує просвіту учнів та їх батьків. Вивчення напрямків розвитку поставленої проблеми показало, що зміст, форми і методи підготовки учителів фізичної культури відповідають вимогам шкільної програми навчального предмета “Основи безпеки життєдіяльності”. Встановлено, що корекційно-педагогічний та оздоровчо-пропагандистський підхіди дають змогу адекватно підготовти учителів фізичної культури до викладання основних аспектів безпеки життєдіяльності і забезпечуть формування високого рівня мотивації навчальної діяльності студентів. 2. Результати аналізу процесу підготовки учителів фізичної культури свідчать, що її специфіка полягає в: 1) грунтовному вивченнії анатомії, фізіології, валеології, теорії та методики фізичного виховання, що забезпечить усвідомлення потреби здорового способу життя; 2) міжпредметні зв’язки сприяють глибокому вивченню сутності потреби у школярів; 3) знання процесу виконання вправ у високоінтенсивних режимах допоможе підготувати учнів до стресових ситуацій; 4) вивчення фізіологічних механізмів забезпечує учителів високим рівнем знань по запобіганню різного роду залежностей у дітей. Встановлено, що студенти інших спеціальностей не мають можлтвостей глибоко вивчати такі важливі проблеми основ безпеки життєдіяльності людини як формування потреби здорового способу життя, навичок берегти і цінувати життя, захищати своє здоров’я і здоров’я людей. На основі констатуючого експерименту доведено, що переважна більшість учнів (29%), викладачів (47%), студентів (29% експериментальної і 26% контрольної групи) мають низький рівень знань про формування потреби здорового способу життя для безпеки життєдіяльності в суспільстві. 3. Ефективність підготовки майбутніх учителів фізичної культури до викладання основ безпеки життєдіяльності забезпечується визначенням змісту, який структуровано на емпіричний, теоретичний, практичний компоненти. Проаналізовано навчальні плани, навчальні програми, методичні рекомендації, підручники з підготовки учителів до викладання безпеки життєдіяльності. Доведено, що медико-біологічні знання є основою глибокого розуміння основних положень викладання предмету “Основи безпеки життєдіяльності” в загальноосвітніх школах. 4. Розроблено модель, яка охоплює мету, принципи, види знань, зміст основою якого є програма спецкурсу “Теорія та методика викладання дисципліни “Основи безпеки життєдіяльності”, форми, методи, умови підготовки (психолого-педагогічні та організаційно-методичні, критерії оцінювання готовності студентів (ціннісно-мотиваційний, інформаційно-когнітивний, особистісно-вольовий, рефлексивно-операційний). Реалізація моделі проходить у три етапи. Перший етап – загально-гуманітарний. Він передбачає формування видів знань, які об’єднують підготовку учителя фізичної культури і основ безпеки життєдіяльності. Другий етап – професійний, розкриває зміст і методику викладання основ безпеки життєдіяльності. Третій етап – практичний, спрямований на формування методичних уміннь студентів під час педагогічної практики, з використанням критеріїв оцінювання готовності до викладання безпеки життєдіяльності. Послідовність і взаємозв’язок основних етапів забезпечить підготовку конкурентноспроможність фахівця. 5. З’ясовано, що для формування мотивації навчальної діяльності студентів факультету фізичного виховання до викладання предмета “Основи безпеки життєдіяльності” необхідно використовувати індивідуальні і групові форми роботи, передбачати різні способи розв’язання ситуацій, надавати можливість для активного використання наявних знань і спонукати до творчого мислення, пошуку нових знань і способів дій, утворювати різні ситуації та залучати студентів до спільного пошуку розв’язку, надавати можливість використовувати життєвий досвід, інформацію, здобуту з різних джерел. Вагомий внесок зроблено при впровадженні в навчальний процес спецкурсу “Теорія та методика викладання дисципліни “Основи безпеки життєдіяльності”. Для підвищення рівня підготовленості студентів до викладання безпеки життєдіяльності доцільно використовувати інтерактивні методики (диспути, дискусії, тренінги, засоби фізичної культури). Створене та апробоване навчально-методичне забезпечення сприяє успішному формуванню у студентів готовності до цієї діяльності і підвищує якість професійно-педагогічної підготовки вчителя у вищих навчальних закладах. 6. Ефективність запропонованої методики перевірено експериментально шляхом її апробації у вищих навчальних закладах України. Дослідження ефективності запропонованої методики здійснено методом вибіркового спостереження за допомогою параметричних методів перевірки статистичних гіпотез. Ефективність експериментальної методики підтверджена достовірно вищим рівнем сформованості знань, умінь та навичок студентів експериментальних груп. Зокрема на третьому узагальнюючому етапі різниця у якості знань студентів контрольних та експериментальних груп у перших парах досягає до 8, 12, 16%, у других парах 12, 8, 8 % і у третій експериментальній парі переважає на 12% у користь експериментальних груп. 7. Формуючий експеримент підтвердив ефективність розробленої методики підготовки вчителів фізичної культури до викладання предмета “Основи безпеки життєдіяльності” в загальноосвітній школі. Про доцільність підготовки студентів на факультетах фізичного виховання до викладання „Основ безпеки життєдіяльності” свідчать показники якості знань, які на початковому рівні є кращими у студентів КГ і становлять 44, 48, 52%, ЕГ 40, 48, 52% , на ІІ етапі опитування якість знань суттєво покращилась – 72, 76, 80% у студентів експериментальних груп, а у контрольних тільки 56, 60, 72% і на ІІІ етапі в експериментальних групах зросла до 80-84%, а у контрольних – до 64, 68, 72%. Дослідження підтверджує, що використання інтерактивних методик та нетрадиційних форм роботи (імітаційно-рольова гра) мають позитивний вплив на формування професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури до викладання основ безпеки життєдіяльності. Проведене дослідження не вичерпує всіх питань досліджуваної проблеми. Подальшого вивчення потребують питання підготовки вчителів до організації здорового способу життя як одного з основних аспектів безпеки життєдіяльності учнів у громадах, групах продовженого дня та родинах. |