Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


167. Койчева Тетяна Іванівна. Підготовка майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей як тьюторів для системи дистанційної освіти: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т (м. Одеса) ім. К.Д.Ушинського. - О., 2004. : табл.



Анотація до роботи:

Койчева Т.І. Підготовка майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей як тьюторів для системи дистанційної освіти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Південноукраїнський державний педагогічний університет (м.Одеса) імені К.Д.Ушинського, Одеса, 2004.

Дисертаційне дослідження присвячено проблемі підготовки майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей як тьюторів для системи дистанційної освіти. Визначено і науково обґрунтовано сутність поняття “функції тьютора в системі дистанційної освіти”; виявлено показники та критерії оцінки професійно-педагогічної готовності вчителя до виконання ним функцій тьютора в системі дистанційної освіти; охарактеризовано рівні прояву означеної готовності; розкрито етапи розвитку та становлення дистанційної освіти; виокремлено моделі функціонування дистанційної освіти залежно від мети освіти, взаємодії слухача і викладача; розроблено й експериментально апробовано зміст і методику процесу навчання, спрямованого на формування тьюторських функцій у майбутніх учителів-гуманітаріїв.

У дисертації досліджувалася підготовка майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей як тьюторів для системи дистанційної освіти. Автором розроблено методику професійно-педагогічної готовності вчителя до виконання ним функцій тьютора в системі дистанційної освіти.

1. Дистанційна освіта є новою формою організації освітнього простору, в якій знімаються обмеження, пов’язані з місцем і часом одержання освіти, пристосуванням до єдиних національних освітніх традицій та державних освітніх стандартів, за рахунок використання сучасних засобів комунікації і комп’ютерних технологій. Специфікою дистанційної освіти є самостійність і особиста відповідальність людини за вибір програми дистанційної освіти, терміни і якість її проходження. У межах дистанційної освіти дистанційне навчання виступає окремим фрагментом, особливою педагогічною технологією в організації дистанційної освіти, що характеризується особливостями стратегії і тактики взаємодії того, хто навчається, з носіями і джерелами нових для нього знань.

2. Тьютор – це нова спеціалізація діяльності вчителя, що реалізується в умовах дистанційної форми навчання. Тьютору властиві як традиційні функції вчителя, так і нові, пов’язані з принципово новими умовами організації навчального процесу і новими інформаційно-комп’ютерними технологіями. Виконання професійних завдань висуває передусім такі функції тьютора, як-от: функцію консультанта, яка виявляється в інформуванні, порадах слухачам, інформаційній підтримці навчання; функцію менеджера, що реалізується в керівництві та мотивації слухачів, консультаціях і комунікаціях зі слухачами; функцію фасилітатора, яка відтворюється в налагодженні та підтримці інформаційних зв’язків і взаємодії між слухачами й іншими учасниками системи дистанційної освіти, в урегулюванні різних проблем, розв’язанні конфліктів, адаптації слухачів до нової форми навчання.

3. Готовність учителя до виконання функцій тьютора виникає як нова якісна характеристика на межі перетину суто його психолого-педагогічної, методичної і комп'ютерної підготовки. Це новоутворення відбувається за допомогою сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій і розглядається нами як інтегративна якість особистості, що характеризується багатокомпонентною і багаторівневою структурою і визначає потенційну підготовленість особистості до виконання професійно-педагогічної діяльності в умовах дистанційної освіти.

4. Критеріями оцінки сформованості досліджуваної готовності майбутніх учителів до виконання функцій тьютора виступили: критерій обізнаності як вимір ступеня інформованості, зорієнтованості особистості у предметі і засобах здійснення професійно-педагогічної діяльності на засадах використання інформаційно-комп’ютерних технологій в умовах дистанційної освіти і в межах виконання тьюторських функцій; критерій спроможності як вимір ступеня практичної навченості до реалізації виокремленої діяльності в означених умовах; критерій схильності як вимір ступеня потреби особистості до самореалізації в означеній специфічній сфері професійно-педагогічної діяльності. Означені критерії слугували для виокремлення рівнів розвитку компонентів готовності вчителя до діяльності тьютора, а саме: когнітивного, операційного і мотиваційного.

5. Результати констатуючого етапу експерименту за показниками професійно-педагогічної готовності засвідчили, що високий і достатній рівень професійно-педагогічного готовності не виявив жоден студент експериментальних груп. Середній рівень був зафіксований у 3% студентів І групи, 10% - другої та 14% - третьої експериментальної групи. Низький рівень професійно-педагогічної готовності спостерігався у 97% студентів І групи, 90% - другої групи та 86% у третьої експериментальної групи.

6. Зміст і методика формуючого експерименту, що забезпечують підготовку майбутніх учителів до виконання функцій тьютора в системі дистанційної освіти передбачали обізнаність щодо сутності, принципів, методів і форм дистанційного навчання, методики подання навчального курсу в умовах дистанційної освіти, особливостей змісту діяльності тьютора і засобів його реалізації на базі використання інформаційно-комп’ютерних технологій, набуття практичних умінь працювати з усіма основними інформаційно-комп’ютерними технологіями (Інтернет, електронна пошта, чат, телеконференція тощо), виявляти, кваліфікувати і долати труднощі, що виникають у слухачів у процесі роботи в умовах дистанційного навчання, планувати і організовувати зворотний зв’язок у спілкуванні зі слухачами за допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій.

7. Результати контрольного зрізу засвідчили ефективність розробленої методики підготовки майбутніх педагогів до виконання функцій тьютора в системі дистанційної освіти. Зокрема, встановлено таку динаміку рівнів сформованості компонентів професійно-педагогічної готовності: високого рівня досягли 5% студентів експериментальних груп; достатнього - 27%; середній рівень виявлено у 60% майбутніх фахівців і низький - у 8% студентів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх питань означеної проблеми. Воно відкриває перспективу для більш глибокого вивчення умов, факторів і закономірностей, особливостей технології підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності у специфічних умовах дистанційної освіти.

Публікації автора:

  1. Койчева Т.І. Особливості підготовки майбутніх учителів-гуманітаріїв до виконання функцій тьютора в дистанційній освіті // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського. Зб. наук. пр. – Одеса: ПДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2003. – Вип.5-6. – С.58-64.

  2. Койчева Т.І. Проблема розвитку особистості при використанні комп’ютера у навчальному процесі // Вісник Одеського інституту внутрішніх справ. – 2002. - №4. –С.228-232.

  3. Койчева Т.І. Моделі дистанційного навчання та їх організаційно-педагогічне забезпечення // Педагогічні науки. Зб. наук. пр. – Херсон: Айлант, 2000. – Вип.15. - С.118-123.

  4. Койчева Т.І. Проблема підготовки вчителя до роботи в системі дистанційного навчання // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та вузі. – Рівне: “Волинські обереги”, 2002. – Вип.3. – С.268-270.

  5. Койчева Т.І. Вплив комп’ютерних технологій на розвиток особистості // Тези доповідей Четвертої Міжнар. конф. молодих науковців “Проблема особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень”. – Київ: Видавничо-Поліграфічний Центр “Київський університет”, 2001 – С.161-163.

  6. Койчева Т.І. Нові інформаційні технології як складова частина інформаційної культури вчителя // Матеріали 3-ї міжнар. науково-практ. конф. “Сучасні проблеми науки та освіти”. – Ужгород-Харків: Українська Асоціація “Жінки в науці та освіті”, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна, Ужгородський національний університет, 2002. – С.143.

  7. Листопад А.А., Койчева Т.И. Условия и факторы формирования творческой активности студентов в процессе научно-исследовательской работы // Зб. матеріалів Першої міжнар. науково-практ. конф. “Науково-дослідна робота студентів: аспект формування особистості майбутнього вченого, фахівця високої кваліфікації”. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2002. – С.138-142.