1. Актуалізація проблеми підготовки вчителів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів є вимогою сьогодення. Сучасні вимоги до вчителя орієнтують на переосмислення теорії та методики професійної освіти, що склалися в попередні роки, урахування світових реформаційних та модернізаційних процесів, регіональних особливостей. 2. Важливою складовою підготовки вчителя, що забезпечує йому можливість неперервного професійного самовдосконалення, є самостійне оновлення своїх знань, свого досвіду й професійних установок. Це виявляється в тому, що розширюється коло професійних функцій учителя, корегується уявлення про себе як професіонала, переглядається ставлення до професії і до свого статусу в ній. 3. Специфіка навчально-виховного процесу у вищому педагогічному закладі полягає в тому, що, окрім формування у студентів самостійності як якості їхньої особистості, постає ще одне не менш важливе завдання: підготовка їх (на професійному рівні) до педагогічного керівництва розвитком самостійності у їхніх майбутніх вихованців.4. Запропонована в дослідженні концепція та модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів побудована з урахуванням загальної мети Європейської інтеграції в освітній простір, заявленої в документах Болонського процесу, специфіки управлінської діяльності педагога, особливостей його професійного самовизначення. Відповідно до них, визначено позицію щодо психолого-педагогічних механізмів формування готовності майбутніх учителів до управління самостійною роботою учнів. Складовими моделі є: спрямування мети і кінцевого результату на підготовку студентів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів, теоретичний, організаційно-педагогічний, змістовно-методичний, креативно-творчий блок. Доведено: взаємодія цих блоків у вузівському навчально-виховному процесі забезпечує загальну професійно-управлінську підготовку вчителя. 5. Виконане дослідження дало змогу розробити і реалізувати концептуальну модель професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів, збільшити питому вагу системного впровадження інноваційних форм самостійної роботи студентів, пов’язаних з їхньою загальною професійною підготовкою. Педагогічними умовами ефективної підготовки майбутніх учителів початкових класів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів є: педагогічна підтримка студентів у їхній професійній самореалізації, цілеспрямована організація внутрішньовузівської методичної підготовки викладачів ВНЗ; духовний взаємозв’язок викладачів і студентів; надання студентам свободи вибору професійно привабливих і раціонально доступних форм самостійної роботи; забезпечення мотиваційної стабільності співпраці викладачів і студентів; створення рефлексивного середовища тощо. 6. Аналіз результатів експериментального навчання з підготовки майбутніх учителів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів довів, що успіху сприяють такі вагомі чинники: опанування студентами повним управлінським циклом, що поєднує в собі моделювання мети, діагностування, планування, організацію, здійснення поточного контролю, педагогічний аналіз реалізації різних видів самостійної діяльності; узгодження навчально-тематичних планів і програм згідно з поставленою метою; надання майбутнім учителям оновлених, необхідних і достатніх теоретичних знань про сучасні закони фізичного та психічного розвитку дітей молодшого шкільного віку, про сутність і призначення педагогічного керівництва їхньою самостійною роботою; ознайомлення студентів із здобутками сучасних експериментаторів і дослідників, які роблять сміливі кроки у пошуках інноваційних технологій організації самостійної роботи; стимулювання розвитку і саморозвитку особистісних якостей майбутніх учителів, без яких неможливо успішно керувати самостійною діяльністю учнів початкових класів; організація науково-дослідної діяльності студентів з проблем керівництва самостійною роботою тощо. 7. Доведено об’єктивну необхідність цілісного методичного забезпечення підготовки студентів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів, яке відбувається не внаслідок якогось одного ефективного засобу, а є закономірним результатом досконалої системи професійного навчання й виховання, спрямованої на розвиток самостійної думки, формування самостійності майбутнього вчителя як риси його характеру. Особистість викладача в цьому процесі, його педагогічна культура і професіоналізм – найважливіший фактор успіху будь-якої технології. 8. Результатом упровадження запропонованої концепції та моделі підготовки студентів до педагогічного керівництва самостійною роботою учнів є їхня професійно-педагогічна творчість у створенні власних моделей такого керівництва. Виконане дослідження дало змогу розробити і реалізувати змістові блоки підготовки студентів до педагогічного керівництва самостійною роботою. Педагогічно доцільними при цьому виявилися: розширення і збагачення реального процесу творення, стимулювання проблемно-творчої самостійної діяльності, забезпечення духовної взаємодії викладачів і студентів, внаслідок якої відбувається перехід від управління самостійною діяльністю до співуправління. 9. Кількісні й якісні результати експериментальної роботи засвідчили ефективність дії висунутих гіпотез, позитивні зміни в практичній реалізації запропонованих концептуальних підходів. Проведене дослідження не вичерпує усіх аспектів поставленої проблеми. До подальших напрямів наукових пошуків можна віднести розроблення та теоретичне обґрунтування управлінських функцій викладачів ВНЗ, компонентів їхньої управлінської майстерності та науково-методичного комплексу підготовки майбутніх учителів усіх спеціальностей до педагогічного керівництва самостійною роботою їхніх вихованців. |