Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Мацук Людмила Олександрівна. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до правового виховання молодших школярів: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. - Івано-Франківськ, 2002. - 191арк. + дод. 125арк. - Бібліогр.: арк. 163-187.



Анотація до роботи:

Мацук Л.О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до правового виховання молодших школярів. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04.- теорія і методика професійної освіти.- Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2002 рік.

У дисертаційному дослідженні висвітлено проблему підготовки майбутніх учителів початкових класів до правового виховання молодших школярів.

Проаналізовано сутність і стан порушеної проблеми в педагогічній теорії та практиці. Теоретично обгрунтовано й експериментально апробовано зміст правової освіти майбутніх учителів і шляхи його транспозиції в освітній процес з дітьми молодшого шкільного віку. Визначено педагогічні умови ефективного впровадження змісту правової освіти в процес фахової підготовки майбутніх педагогів. За розробленим спецкурсом “Підготовка вчителя до правовиховної роботи в початковій школі” забезпечено підготовку студентів-випускників до правого виховання дітей молодшого шкільного віку.

Аналіз проблем вузівської підготовки майбутнього педагога до правового виховання молодших школярів виступає в числі актуальних завдань оцінки освітньої теорії і практики в Україні.

1. У дисертації комплексно досліджено та обгрунтовано необхідність підготовки майбутніх педагогів до правового виховання молодших школярів; проаналізовано стан досліджуваної проблеми в педагогічній теорії та практиці та окреслено напрями транспозиції здобутків учених в технологію сучасної підготовки студентів до правовиховної роботи з дітьми молодшого шкільного віку; теоретично обгрунтовано структурно-функціональну модель професійно-педагогічної підготовки, а відтак і діяльності педагога в царині правового виховання з визначенням його основних етапів, рівнів і способів здійснення.

Відповідно правове виховання – це специфічний чинник освітнього процесу, що реалізується в практиці дотичними діями педагога та його цілеспрямованим впливом на вихованців засобами науково обгрунтованого аналізу, прогнозування, планування, організації, контролю й оцінки їх поведінки задля досягнення належної ефективності соціально значущих властивостей зростаючої особистості.

2. Доведено, що правове виховання віддзеркалює нагальні потреби людства в утвердженні цінностей засадничого змісту як визначальних регуляторів міжособистісного, міжетнічного та міжнаціонального спілкування і співіснування на різних історичних етапах цивілізаційного поступу кожного суспільства. Правовиховна діяльність в освітніх закладах різного типу і в різні історичні періоди розвитку людства позначилась на всіх сферах життя кожного суспільства. На цій основі виокремились її спільні ознаки й закономірності розвитку, які вирішальною мірою узалежнені від соціального замовлення суспільства, притаманній йому освіті, визначаючи таким чином тактику і стратегію тих змін та нововведень, які задовільняють його розвиток та забезпечують стабільність.

Зародження протиріч майнового й потребнісно-мотиваційного характеру загострило доцільність і нагальну потребу філософського обгрунтування правового виховання, його засадничих цінностей і способів реалізації шляхом всебічного осмислення вагомих концептуальних положень в освітніх системах.

3. Обгрунтовано, що на вдосконалення професійної підготовки майбутнього педагога до правового виховання дітей молодшого шкільного віку впливає соціум за умов дотримання гуманістичних і демократичних засад. Вони суттєво позначаються на інноваційній діяльності учителя, виконуючи ініціюючу і стимулюючу функції. Здійснений аналіз діяльності педагогів-практиків у визначеному аспекті дозволив виявити чинники, які гальмують нововведення в діяльності сучасних учителів.

4. Здійснене дослідження дозволило окреслити чотири групи компетенцій в структурно-функціональній моделі професійної підготовки майбутнього педагога до правового виховання молодших школярів (нормативно-інституціальну, ідеолого-ціннісну, прогностичну, функціонально-процесуальну), а також виявити провідні тенденції їх формування: узалежненість формування готовності вчителя до правового виховання дітей від ступеня розвитку його загальнопедагогічної підготовки і творчої самореалізації; відкритості й опертя на педагогічний досвід і спадщину видатних педагогів минулого; створення гнучких систем професійної підготовки та вдосконалення її змісту адекватно до соціального замовлення.

5. Розроблено зміст правової освіти адекватний до структурно-функціональної моделі професійної готовності вчителя початкових класів з правовиховної роботи з дітьми та визначено основні компетенції, критерії та рівні підготовленості. Надалі підготовка сучасного педагога до правового виховання молодших школярів передбачає формування його креативності, педагогічної рефлексії, сприйнятливості до педагогічних новацій, самостійності. Динаміка розвитку такої підготовки в системі вищої педагогічної освіти в Україні розкривається у функціональних компонентах (компетенціях).

Правове виховання 6 – 10-річних дітей має свою специфіку і закономірності, зумовлені віком, добором засобів і змісту професійної діяльності педагога як головного суб’єкта управління вихованням підопічних. Залежно від домінування певної функції виховної діяльності, педагог постає в єдності діагноста, ідеолога, новатора, прогнозиста, методиста, вихователя, дослідника.

6. Виділено визначальні напрями вдосконалення професійної підготовки майбутнього педагога до правового виховання дітей, а саме: інтеграція формування загальнопедагогічних і доцільно визначених знань, умінь і навичок у реальному педагогічному процесі сучасної вищої педагогічної школи України.

7. Підготовка майбутніх педагогів до правового виховання найефективніше здійснюється за дотримання належних педагогічних умов професійного навчання (формування правових знань у процесі вивчення професійно орієнтованих дисциплін, удосконалення змісту правової освіти майбутніх педагогів засобами спецкурсу, рівневої діагностики професійної готовності), що концентрують загальнопедагогічну підготовку, інтелектуально-психологічні якості та професійні компетенції.

Здійснене дослідження не вичерпує окреслену проблему. До актуальних напрямів подальшого наукового пошуку відносимо вивчення механізмів функціонування і методів забезпечення процесу правового виховання в початковій школі, принципи управління правовиховною діяльністю молодших школярів в урочний та позаурочний час, вивчення й узагальнення практики правовиховної діяльності з молодшими школярами в освітніх системах різних країн світу та ін.

Публікації автора:

1. Мацук Л.О.Формування ціннісних орієнтацій особистості в умовах пізнання природного довкілля // Педагогіка і психологія: Науковий вісник Чернівецького університету: Зб. наук. праць.- Вип.78.- Чернівці. Рута, 2000.- С.86 – 96.

2. Мацук Л.О.Словесні засоби народної дидактики в системі роботи з формування в старших дошкільників ціннісних орієнтацій у природі // Педагогіка і психологія: Науковий вісник Чернівецького університету: Зб. наук. праць.- Вип.89.- Чернівці. Рута, 2000.-С.59 – 63.

3. Мацук Л.О. Погляди С.Русової щодо впливу морально-етичних уявлень на формування поведінкових механізмів молодших школярів // Педагогіка: Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету.- №8.- Тернопіль, 2001.- С.32 – 34.

4. Мацук Л.О. Внесок Януша Корчака в розробку теоретичних аспектів проблеми правового виховання дітей // Педагогіка і психологія: Науковий вісник Чернівецького університету: Зб. наук. праць.- Вип.127.- Чернівці. Рута, 2001.-С.113 – 115.

5. Мацук Л. О. Правове виховання дітей в сім’ї // Педагогіка: Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету.- № 2.- Тернопіль, 2001.- С.17 – 19.

6. Мацук Л.О. Засоби вдосконалення підготовки студентів до правового виховання особистості в сензитивному періоді її формування // Педагогіка: Вісник прикарпатського університету.- Вип. VІІ.- Івано-Франківськ. Плай, 2002.- С.69 – 74.

7. Мацук Л.О.Використання народного природознавства в навчаль- виховному процесі дошкільного закладу // Ідеї народної наукової педагогіки у вихованні дітей і молоді: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 4-5 лист.1999р. / За заг. ред. Р.П.Скульського.- Івано- Франківськ, 1999.- С.60 – 64.

8. Мацук Л.О. Використання пізнавальної спрямованості української народної казки в ознайомлені дітей з правами людини // Актуальні проблеми української етнопедагогіки / За ред. чл.-кор. АПН України, проф. СкульськогоР.П..- м.Івано- Франківськ, 2001.- С.145 – 150.

9. Мацук Л.О. Професійно-пізнавальна мотивація діяльності майбутнього вчителя // Проблеми адаптації студентів до навчання за умов фахової ступеневої підготовки: Збірник тез за матеріалами Всеукраїнської науково- практичної конференції (м. Хмельницький, 4–5 квітня 2002р.).- Хмельницький: Вид – во Хмельницького гуманітарно – педагогічного інституту, 2002р.- С.99 –101.

10. Мацук Л.О. Підготовка вчителя до правовиховної роботи в початковій школі / Навчально-методичні рекомендації. – Івано-Франківськ: Плай, 2002.- 80с.

11. Мацук Л.О. Підготовка вчителя до правовиховної роботи в початковій школі /Програма спецкурсу. – Івано-Франківськ: Плай, 2002.- 16с.