1. У результаті аналізу філософської, психологічної та педагогічної літератури з’ясовано сутність понять “економічне виховання”, “підготовка”, “готовність до професійної діяльності”, “готовність до економічного виховання”, яка набуває ознак готовності до здійснення економічного виховання в поєднанні з духовним. Сформульовано визначення поняття “готовність учителів початкових класів до духовно-економічного виховання молодших школярів” як інтегрального поєднання особистісних та діяльнісних компонентів, що надає можливість педагогу в нових ринкових умовах сприяти перетворенню духовно збагачених економічних знань в усвідомлені ставлення, якості та дії молодших школярів, втіленню їх у соціально значущі вчинки. Структура готовності вчителів до духовно-економічного виховання містить мотиваційний, змістовий, операційно-результативний компоненти, має особистісні, ціннісні, функціональні, діяльнісні характеристики. 2. У ході констатувального експерименту встановлено, що високий рівень готовності вчителів до духовно-економічного виховання молодших школярів притаманний 11,6% вчителів, середній – 57,7%, низький – 30,6%. З’ясовано, що головними причинами часткової або повної неготовності педагогів є відсутність підготовки до духовно-економічного виховання в системі післядипломної педагогічної освіти та її цілісного науково-методичного забезпечення. 3. На основі сучасних теоретико-методологічних підходів до підготовки педагогів розроблено наукову концепцію, в якій підготовка вчителів до духовно-економічного виховання молодших школярів розглядається як багаторівневий процес, що ґрунтується на оновленому змісті курсової й міжкурсової післядипломної освіти, збагаченні сутності економічного виховання в його єдності з духовним; є керованою співтворчістю викладачів і слухачів, спрямованою на оригінальне висвітлення та багатоваріантне поєднання економічного й духовного виховання. Виконане дослідження дало змогу розробити й реалізувати модель цілеспрямованої підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання, яка включає три етапи: мотиваційний, змістово-технологічний, рефлексивно-творчий. Мотиваційний етап передбачає розвиток особистісних мотивів підготовки та діагностику рівнів розвитку компонентів готовності; змістово-технологічний – знайомство зі змістом економічних понять, законів, їх духовним пластом, стимулювання педагогічної діяльності з духовно-економічного виховання; рефлексивно-творчий – відстеження, рефлексію, корегування, презентацію вчителями результатів діяльності з духовно-економічного виховання. 4. У результаті формувального експерименту обґрунтовано та експериментально перевірено модель науково-методичного забезпечення цілеспрямованої підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання молодших школярів у системі післядипломної педагогічної освіти в курсовий та міжкурсовий періоди, яке передбачає попередню підготовку викладачів інститутів СППО, п’ятирічний пролонгований супровід, наявність цілісного навчально-методичного забезпечення післядипломного педагогічного процесу. Експериментальними даними підтверджена доцільність моделі пролонгованої п’ятирічної підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання молодших школярів у системі післядипломної педагогічної освіти, обґрунтовано її науково-методичне забезпечення. Аналіз результатів формувального експерименту засвідчив, що в експериментальній групі, де проведено цілеспрямовано пролонговану підготовку до духовно-економічного виховання вчителів, виявлено 19,5% педагогів з високим рівнем готовності (проти 11,1% до початку), 70,5% вчителів зі середнім рівнем (проти 59,1%), низький рівень знизився з 29,8% (до початку) до 10,0%. Узагальнені експертні оцінки продемонстрували, що за результатами експериментальної роботи високий рівень мають 22,3%, середній – 72,4% та низький – 5,3% вчителів, що свідчить про наявність істотних позитивних зрушень, які відбулися внаслідок формувального експерименту. 5. Доведено, що навчально-методичне забезпечення курсової та міжкурсової пролонгованої підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання в системі післядипломної освіти може бути успішним, якщо воно поєднує в собі науково обґрунтовані програми й навчальні плани підготовки, навчально-методичні матеріали до семінару викладачів “Технологія підготовки вчителів до духовно-економічного виховання молодших школярів”, навчально-методичний комплекс з духовно-економічного виховання учнів, спеціально розроблені посібники для вчителів “Початки економіки” тощо. Високопродуктивними в цьому процесі виявились: триденний тренінг, семінари, творчі групи, майстер-класи, Школи педагогічної майстерності, максимально наближені до робочого місця вчителя в міжкурсовий період; опанування вчителями таких нових ролей: дослідника, гуманіста, партнера. 6. Кількісний і якісний аналіз результатів експериментальної роботи, застосування методів математичної статистики підтверджують гіпотезу, досягнення мети, доцільність науково-методичного забезпечення та технології підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання молодших школярів у системі пролонгованої п’ятирічної післядипломної педагогічної освіти. Проведене дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання школярів у системі післядипломної педагогічної освіти. Воно закладає основу для подальшого визначення особливостей науково-методичного забезпечення безперервного духовно-економічного виховання в системі “родина – дошкільний навчальний заклад – школа – позашкільний освітній заклад – вища школа”. |