Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


893. Фурдас Борис Васильович. Підприємництво в аграрній сфері в умовах трансформації економіки України: дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / Львівський національний ун- т ім. Івана Франка. - Л., 2004.



Анотація до роботи:

Фурдас Б.В. Підприємництво в аграрній сфері в умовах трансформації економіки України. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 8.01.01 - Економічна теорія. - Львівський національний університет імені Івана Франка. - Львів, 2004 р.

У дисертації досліджено загальні закономірності розвитку аграрного підприємництва в умовах ринкової трансформації. Значна увага приділена теоретико-методологічним основам аналізу підприємництва в аграрній сфері. З’ясована суть підприємництва як економічної категорії, досліджені особливості аграрного підприємництва; виокремлюються основні погляди на підприємництво. Сформульовано основні концептуальні положення стосовно місця земельних відносин у системі аграрного підприємництва України. Дана оцінка досвіду трансформації аграрного підприємництва у країнах Центрально-Східної Європи, на основі проведеного аналізу виявлено основні етапи розвитку аграрного підприємництва в Україні. Здійснено системний аналіз напрямів аграрного підприємництва в умовах формування ринкової економіки України, зокрема фермерських та особистих селянських господарств. З’ясовано причини переважання аграрного підприємництва у формі особистих селянських господарств та передумови їх перетворення на фермерські. Виявлено основні елементи інфраструктурного забезпечення аграрного підприємництва. Сформульовано напрями стимулювання і тактичні цілі державного регулювання аграрного підприємництва.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми – процесів становлення та розвитку підприємництва в аграрній сфері в умовах ринкової трансформації економіки України, що виявляється у розробленні теоретичних засад розвитку аграрного підприємництва для стабілізації та усталення економічного зростання цієї сфери.

  1. Аграрне підприємництво - це самостійна, постійна, ризикова діяльність, спрямована на виробництво сільськогосподарської продукції, виконання відповідних робіт, надання послуг з метою отримання прибутку, яка здійснюється фізичними, юридичними особами і незареєстрованими підприємцями. Особливістю аграрного підприємництва є те, що додатково слід зважати на такі характеристики, як площа, прибутковість, рівень управління., частка у валовій продукції сільського господарства.

За ступенем притаманності підприємницьких ознак правові форми аграрного підприємництва на етапі перехідного періоду можна подати в такій послідовності: ОСГ, фермерські господарства та приватно-орендні підприємства, господарські товариства, акціонерні товариства, кооперативи, держгоспи.

Передумови, необхідні для запровадження підприємницьких відносин доцільно об’єднати в чотири групи: ринкові, психологічні, матеріальні та адміністративні. Виявлено, що в умовах перехідної економіки України селяни не готові до ведення підприємницької діяльності ані в психологічному, ані в матеріальному планах.

  1. Встановлено, що приватна власність на землю - необхідна умова здійснення підприємництва на селі. Однак у зв’язку з недостатньою кваліфікацією населення у сфері підприємництва необхідно запроваджувати мораторій на всі операції купівлі-продажу землі будь-якого призначення. Проблему купівлі-продажу землі доцільно розв’язувати поетапно.

Встановлено, що визначений законодавством мінімальний відсоток орендної плати є замалим. Доцільно встановити можливість відповідних виплат продукцією за ціною, не вищою від собівартості, а також запровадити диференційовану мінімальну ставку орендної плати: для орендарів, які беруть зобов’язання про відтворення земельного ресурсу, мінімальна ставка має бути нижчою. У випадку, коли орендодавець сам зобов’язується підтримувати потенціал землі, ставка має бути вищою. Слід також диференціювати мінімальну ставку залежно від приналежності землі до певного класу.

  1. Практично в усіх країнах з перехідною економікою процес реформування здійснювався в два етапи. На першому етапі приватизовувалася земля та майно, а на другому відбувався перерозподіл власності та інвестування. Проте між регіонами спостерігаються значні відмінності у джерелах інвестування. Це дає змогу прогнозувати подібний процес розвитку підприємництва в Україні. Подальшого розвитку він дістане після запровадження ринку землі.

  2. Сектор особистих селянських господарств має незначний ступінь товарності. Однак, саме він визначає підприємницький характер їхньої діяльності.

ОСГ - перспективна форма для заснування на його основі фермерського господарства, але перехід до цієї форми підприємництва неможливий без додаткових інвестицій, податкових пільг і створення відповідної інфраструктури, що підтверджує практика перетворень у Східноєвропейських країнах.

  1. Ринкову модель сільського господарства, яка ґрунтується виключно на фермерських господарствах (аналогічно, як у розвинутих країнах), у найближчі десятиріччя створити не вдасться. Проте кількість фермерських господарств має стійку тенденцію до зростання. Доцільно говорити про сприятливі умови фермерському підприємництву в розрізі областей. У зв’язку з цим державну політику сприяння фермерству доцільно проводити диференційовано.

  2. З’ясовано, що фермерські господарства та ОСГ потребують розвитку ринкової інфраструктури, що функціонує на конкурентних засадах. При аналізі поняття інфраструктура стосовно аграрної сфери необхідно розрізняти поняття ринкова інфраструктура та інфраструктура аграрного ринку. Інфраструктура аграрного ринку – це сукупність структур і установ, які забезпечують ціноутворення та реалізацію сільськогосподарської продукції, а також сировини для виробників.

У перехідній економіці України спостерігається нерозвиненість інфраструктури аграрного ринку або викривлення в її розвитку. Зокрема, це стосується біржової торгівлі. Сільськогосподарські підприємці мають обмежені можливості доступу на біржі, спостерігається небажання легалізовувати торгівельні операції.

  1. В умовах перехідного періоду роль держави як регулятора економічних перетворень повинна зростати, причому на різних етапах аграрної реформи співвідношення ринкових та адміністративних важелів є динамічним. Регулювання аграрного підприємництва має чотири напрями: оподаткування, кредитування, протекціонізм, політика керування доходами сільгоспвиробників. Підтримка аграрного підприємництва вимагає збалансованої і системної державної політики у всіх сферах державного регулювання.

З метою сприяння аграрному підприємництву слід впроваджувати такі заходи: усунути суперечності у податковому законодавстві; надати можливість сплачувати податки раз на рік; спростити порядок реєстрації фермерського господарства; звільнити особисті селянські господарства від оподаткування до 2008 р., у подальшому передбачити залежність їх оподаткування від рівня товарності; створити паливний держрезерв; обмежити торгівельні націнки на агропродукцію для посередницьких і переробних структур; впровадити надання державних кредитів на заснування власної справи для сільських безробітних.

Публікації автора:

  1. Фурдас Б.В. Особливості оподаткування підприємницької діяльності в аграрній сфері // Наук. вісн. Волинськ. держ. ун-ту ім. Лесі Українки. - 2001. - №4. - С.223.

  2. Майовець Є., Фурдас Б. Земельна реформа і розвиток підприємництва в аграрній сфері.// Вісн. Львів. ун-ту: Зб. наук. праць. - 2001. - Вип.30. - Серія екон. - С.562-566.

  3. Майовець Є., Фурдас Б. Місце агробізнесу в системі підприємництва на етапі ринкової трансформації економіки України // Трансформація економічної системи в Україні: Науковий збірник / За ред. З.Г. Ватаманюка. - Формування ринкової економіки в Україні. - Спецвип. 6. - Львів: Інтереко, 2001. - C329-332.

  4. Фурдас Б. Інвестиції в аграрний сектор в умовах ринкової трансформації економіки України // Формування нової парадигми економічної теорії в Україні: Наук. зб. / За ред. З.Г. Ватаманюка. - Формування ринкової економіки в Україні. - Спецвип. 8. - Львів: Інтереко, 2001. - С.294-298.

  5. Фурдас Б. Фінансово-економічні механізми регулювання підприємництва в аграрній сфері // Соціально - економічні дослідження в перехідний період. Фінансові механізми активізації підприємництва в Україні (збірник наукових праць). Випуск 2(XXXIII) / НАН України, Інститут регіональних досліджень. Редкол.: відповідальний редактор. М.І. Долішній. Частина 2. - Львів, 2002.-С.186.

  6. Фурдас Б. Аграрна біржа як елемент ринкової інфраструктури в умовах трансформації економіки України. Актуальні проблеми економічної теорії: Науковий збірник / За ред. З.Г. Ватаманюка. - Формування ринкової економіки в Україні. - Спецвип. 9. - Львів: Інтереко, 2002. - С. 211-218.