Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


240. Назарова Людмила Іванівна. Підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону: дис... канд. екон. наук: 08.10.01 / НАН України; Інститут економіко-правових досліджень. - Донецьк, 2005.



Анотація до роботи:

Назарова Л.І. Підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка. – Інститут економіко-правових досліджень НАН України, Донецьк, 2005.

Дисертаційна робота присвячена теоретичному узагальненню та новому вирішенню питань з розробки теоретичних та практичних положень щодо підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону. Виявлено і оцінено сутність категорій: видавничо-поліграфічний комплекс та його учасники, видавнича продукція і її місце на регіональному ринку товарів і послуг. Удосконалено поняття „ефективність функціонування видавничо-поліграфічного комплексу”, під яким розуміється співвідношення між виробництвом і споживанням видавничої продукції в рамках даної території, що виявляє затребуваність видавничо-поліграфічної діяльності в суспільному виробництві. Визначені джерела розвитку видавничо-поліграфічного комплексу та обґрунтована необхідність залучення інвестицій. Проаналізована діяльність видавничо-поліграфічного комплексу регіону. Актуалізовані методи посилення мотивації праці у видавничо-поліграфічному комплексі шляхом відновлення нормування праці, зміни на більш прогресивну форми оплати праці, що сприятиме підвищенню взаємозв’язку результатів із оплатою праці та підвищенню відповідальності персоналу. Підвищити ефективність функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону запропоновано шляхом створення Регіональної Асоціації суб'єктів видавничої справи, яка сприятиме консолідації зусиль підприємств комплексу щодо розширення ринку видавничої продукції та підвищення її конкурентоспроможності.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання наукової задачі, що полягає в обгрунтуванні комплексного підходу до оцінки показників використання матеріальних, фінансових, трудових елементів продуктивних сил у діяльності видавничо-поліграфічного комплексу регіону, а також розробці заходів з підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону. У вирішенні задачі дисертантом обгрунтовано нові положення та пропозиції з підтримки видавничо-поліграфічного комплексу на регіональному ринку та підвищення конкурентоспроможності видавничої продукції.

Головним науковим і практичним результатом виконаного наукового дослідження є визначення умов для підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону на основі раціонального використання основних елементів продуктивних сил.

На основі проведеного дослідження сформульовані наступні висновки:

1. Складовими елементами продуктивних сил є фінансові, трудові, матеріальні ресурси, підприємницькі здібності, інформація. Кожний з них у різних формах і видах бере участь у суспільному виробництві. При цьому інформації приділяється особлива роль. Носієм інформації є видавнича продукція. Матеріалізація інформації і донесення її до споживача може здійснюватися тільки за участю підсистем видавничо-поліграфічного комплексу. До виробничих підсистем видавничо-поліграфічного комплексу, що складають основу комплексу, належать видавці, які надають редакційно-видавничі послуги, виготівники – послуги з виготовлення видавничої продукції, розповсюджувачі – послуги з поширення видавничої продукції.

2. Для забезпечення комплексного підходу при розробці положень з підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу в роботі удосконалено поняття „ефективність функціонування видавничо-поліграфічного комплексу”, під яким розуміється ефективність діяльності усіх виробничих підсистем видавничо-поліграфічного комплексу, а саме співвідношення між виробництвом та споживанням кінцевого продукту комплексу та задоволення потреб споживачів даного регіону у продукції видавничо-поліграфічного комплексу.

3. За останні 12 років видавничо-поліграфічний комплекс збільшився в сім разів. При цьому відбулися якісні та кількісні зміни у самому комплексі. Якщо на початку 90-х років значну частку складали підприємства розповсюдження видавничої продукції, то зараз – підприємства виготовлення видавничої продукції, що свідчить про збільшення кола споживачів видавничої продукції.

4. Особливого значення на теперішній час набуває проблема підтримки на належному рівні конкурентоспроможності видавничої продукції шляхом удосконалення організації виробництва та впровадження новітньої техніки та технології. Приватизація сприяла оновленню виробництва на провідних підприємствах видавничо-поліграфічного комплексу регіону. Приватизація відбулася з високою інтенсивністю: за період 1994-1997 роки 80 відсотків підприємств державної форми власності видавничо-поліграфічного комплексу регіону змінили свій статус.

5. Для залучення інвестицій до видавничо-поліграфічного комплексу регіону існують усі необхідні умови: швидко зростає внутрішній ринок, зручне географічне положення, що сприяє швидкому збуту видавничої продукції; високий кадровий потенціал. Як показали результати дослідження, за допомогою інвестиційних проектів можна здійснювати не лише переобладнання виробництва, розширення асортименту виготовленої продукції, що відбилося на фінансово-економічних показниках діяльності підприємства, але й розширювати сегменти власної видавничої продукції на ринку товарів і послуг відповідної території.

6. Ефективному функціонуванню видавничо-поліграфічного комплексу в Україні сьогодні заважає недосконала нормативно-правова база, що не бере до уваги його специфічність та гальмує його розвиток. Основний недолік законодавчої бази видавничої справи полягає у тому, що не розроблений механізм покарання суб'єктів видавничо-поліграфічного комплексу за незаконне функціонування. У зв’язку з цим, запропоновано внести доповнення до Закону України „Про видавничу справу”.

7. Показники діяльності Всеукраїнських Асоціацій суб’єктів видавничої справи свідчать про те, що наявні проблеми недержавні структури здатні вирішувати більш ефективно. Підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону можливо досягти за рахунок створення Регіональної Асоціації суб'єктів видавничої справи шляхом об’єднання видавців, виготівників та розповсюджувачів видавничої продукції, яка здатна забезпечити реалізацію на регіональному рівні економічного управління ринком видавничої продукції.

8. Стан матеріально-технічної бази підприємств видавничо-поліграфічного комплексу першорядно впливає на конкурентоспроможність видавничої продукції. У той же час відзначено, що сучасним поліграфічним устаткуванням володіють тільки 50 відсотків підприємств комплексу. У свою чергу, для оновлення матеріально-технічної бази запропоновано поширити позитивний вітчизняний та зарубіжний досвід підприємств видавничо-поліграфічного комплексу з реалізації інвестпроектів у регіоні.

9. Для стимулювання робітників у видавничо-поліграфічному комплексі був проведений експеримент, суть якого полягала в наступному: відновлено нормування праці; введено прогресивну систему оплати праці – відрядно-преміальну, яка посилила взаємозв'язок результатів праці із її оплатою. Позитивні результати експерименту по стимулюванню працівників видавничо-поліграфічного комплексу засвідчили про можливість їх використання та отримання економічного ефекту. Таким чином, позитивний досвід запропоновано поширити на підприємствах комплексу.

Одержані результати, виявлені недоліки, розроблені заходи щодо підвищення конкурентоспроможності видавничо-поліграфічного комплексу становлять практичну площину наукової значущості проведеного дослідження.

Публікації автора:

1. Назарова Л.І. Аналіз ринку друкованої продукції Донецької області // Схід. – 2003. – № 8(58). – С. 44-49.

2. Назарова Л.И. Приватизация: опыт зарубежных стран // Предприни-мательство, хозяйство и право. – 1999. - № 6. – С. 57-60.

3. Василенко В.Н., Слоква М.Г., Назарова Л.И. Комплектование книжных фондов библиотек государственной формы собственности: проблемы и перспективы // Економіка та право. – 2004. – № 3 (10). – С. 52-56 (Особистий внесок здобувача: досліджено ринок книжкової продукції України та регіону).

4. Назарова Л.І. Національне книговидання. Сучасний стан і його політичні, економічні та соціальні наслідки // Схід. – 2000. – № 4(35). – С.19-24.

5. Назарова Л.И. Работа предприятий полиграфии Донецкой области. (Опыт приватизации) // Бізнес Інформ. – 1999. - № 9-10. – С. 104-106.

6. Назарова Л.І. Приватизація поліграфічної бази Донбасу // Матер. V міжнар. конгрес. українських економістів “Україна в XXI сторіччі: концепції та моделі економічного розвитку”. Том 2. – Львів: ІРД НАН України. – 2000 – С.299-301.

7. Назарова Л.И. Социальная защита трудящихся в постприватизационный период // Матер. III міжнар. наук. конф. молодих вчених-економістів “Экономика III тысячелетия”. Том 2. – Донецьк: ДонДТУ МОН України, ІЕП НАН України, ІЕПД НАН України. – 2000. – С. 153-154.

8. Назарова Л.И. Состояние, проблемы и перспективы книгоиздания в Украине // Матер. IV міжнар. наук. конф. молодих вчених-економістів “Проблемы обеспечения экономического роста”. – Донецк: РИА, ДонГТУ. – 2001. – С. 38-39.

9. Назарова Л. Стан видавничої справи в Україні // Донецький Вісник Наукового товариства ім. Т.Г. Шевченка. Т.4 – Донецьк: Східний видавничий дім. – 2003. – С.168-172.

10. Назарова Л. Стан видавничо-поліграфічного комплексу Донецької області // Донецький Вісник Наукового товариства ім. Т.Г. Шевченка. Т.5 – Донецьк: Східний видавничий дім. – 2004. – С. 241-244.

11. Назарова Л.І. Книжный рынок в Украине: состояние и перспективы // Меркурий. – Донецк: ТПП. – 2001. – № 8. – С. 30-32.