Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Експлуатація та ремонт засобів транспорту


Лобойко Леонід Михайлович. Підвищення ефективності використання пасажирських вагонів : Дис... канд. наук: 05.22.20 - 2009.



Анотація до роботи:

Лобойко Л. М. Підвищення ефективності використання пасажирських вагонів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.20 – експлуатація та ремонт засобів транспорту. Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2009.

Дисертація присвячена проблемі ефективного використання пасажирських вагонів в умовах ринку за рахунок подовження їх терміну служби та удосконалення методів експлуатації. У роботі проаналізовані наукові праці та науково-дослідні роботи стосовно оновлення парків пасажирських вагонів, подовження терміну їх служби, зміни міжремонтних строків, впровадження нових методів експлуатації пасажирських поїздів.

Досліджено стан існуючого парку пасажирських вагонів, визначено його фізичне та моральне старіння, розглянуто можливість оновлення за рахунок закупівлі нових вагонів. Проаналізовано існуючу організацію руху пасажирських поїздів та зменшення їх кількості в останні роки. Розраховано прогнозну та наявну кількість пасажирських вагонів на 2009 -2015 роки, удосконалено методику підвищення ефективності їх використання. Запропоновані альтернативні варіанти вирішення цієї проблеми.

Обґрунтовано можливість подовження життєвого циклу пасажирських вагонів з вичерпаним терміном служби завдяки додатковим ресурсним випробуванням та випробуванням на міцність. Запропоновані нові міжремонтні цикли, загальні терміни служби вагонів та методика оцінки ефективності цих заходів.

Удосконалено організацію руху пасажирських поїздів. Сформульовано наукові основи функціонування денно-нічних поїздів, уведення яких дозволяє знизити термін обороту рухомого складу до однієї доби. Систематизовано та удосконалено методи кільцювання рухомого складу на два та три напрямки.

Визначено економічний ефект від запропонованих у дисертаційній роботі заходів.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукового завдання, що виявляється в розробці нових методів підвищення ефективності використання пасажирських вагонів за рахунок подовження їм терміну служби та удосконалення експлуатації.

На основі виконаних у роботі досліджень можна констатувати:

  1. Проблема ефективного використання пасажирських вагонів потребує подальших комплексних досліджень одночасно за трьома напрямками:

оптимального оновлення парку;

подовження терміну служби вагонів;

удосконалення методів їх експлуатації.

Якщо першим двом напрямкам присвячено багато наукових праць та науково-дослідних робіт, то проблемі ефективності використання вагонів за рахунок удосконалення методів експлуатації пасажирських поїздів приділяється мало уваги. Ця проблема досліджується в Україні в основному Головним пасажирським управлінням Укрзалізниці та Дніпропетровським національним університетом залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна.

2. Аналіз методів подовження терміну служби пасажирських вагонів за рахунок планових видів ремонту або КВР (КРП), здійснюваних різними ремонтними підприємствами, показав, що це питання потребує додаткових досліджень, оскільки життєвий цикл для деяких типів вагонів можна збільшити на кілька років. Для наукового обґрунтування додаткового терміну служби пасажирських вагонів після 28 років та технічного діагностування для різних видів ремонту (КВР та КРП) слід провести випробування рухомого складу на залишковий ресурс і визначення міцнісних якостей. Максимальний термін подовження терміну служби пасажирських вагонів слід визначати для кожного ремонтного підприємства або депо окремо, залежно від якості ремонту та результатів випробувань після виконаного виду ремонту.

3. В Україні на практиці використовуються різні методи експлуатації пасажирських вагонів у складі поїздів, але вони не систематизовані, теоретично не досліджені й економічно не обґрунтовані. Для оцінки ефективності кожного з методів необхідно розробити критерій, за яким можна виконувати їх порівняння.

4. Для вирішення проблеми ефективного використання пасажирських вагонів, яка ґрунтується на альтернативних варіантах досягнення поставленої мети, необхідно застосувати ситуаційний (варіантний) підхід та метод прийняття управлінських рішень.

5. Аналіз існуючого парку пасажирських вагонів показав, що кількість рухомого складу за останні 16 років скоротилася приблизно в 1,4 разу. Оновлення парку вагонів відбувається дуже повільно і становить у середньому 27 одиниць на рік проти 350-400 одиниць до 1992 року. До кінця 2020 року вичерпають свій ресурс 4 274 вагони. Таке старіння парку пасажирських вагонів пояснюється відсутністю необхідних коштів на придбання рухомого складу. Для оновлення парку пасажирських вагонів рекомендовано закуповувати вагони нового покоління виробництва ВАТ «КВБЗ», ВАТ «ТВЗ» та двоповерхові вагони зі швидкістю руху до 200 км/год, впровадження яких є найбільш ефективним і обґрунтовано відповідними розрахунками.

6. Для підвищення ефективності використання пасажирських вагонів Укрзалізниця використовує різні методи їх ремонту та експлуатації. Для оптимізації цього процесу з метою отримання найбільшого ефекту в дисертаційній роботі розроблені критерії оцінки ефективності запропонованих рішень та принципи погашення дефіциту пасажирських вагонів в експлуатаційному парку за рахунок таких заходів:

удосконалення методів експлуатації вагонів у складі пасажирських поїздів;

подовження терміну служби пасажирських вагонів.

7. Проведений аналіз результатів технічного діагностування пасажирських вагонів за призначеними видами ремонту згідно з технічними рішеннями дозволяє визначити відсоток вагонів, яким може бути виконаний КВР (КРП).

8. Розрахунки міцнісних якостей елементів рами та кузова пасажирських вагонів після 28 років експлуатації з максимальними корозійними пошкодженнями та вагонів після проведення КВР дають можливість оцінити напружений стан у елементах несучих конструкцій цих вагонів та порівняти їх з результатами ресурсних випробувань. Отримані результати свідчать про те, що напружений стан елементів рами та кузова вагонів після 28 років експлуатації з максимальними корозійними пошкодженнями вищий за допустимий. Виконання ремонту в обсязі КВР або КРП дозволяє знизити рівень напружень нижче за допустимий, що підтверджується результатами випробувань.

9. Вперше розроблено математичну модель формування життєвого циклу пасажирського вагона з урахуванням витрат на всі види ремонту, що дозволяє мінімізувати кошти на його утримання.

10. Удосконалено математичну модель напружено-деформованого стану несучих елементів пасажирських вагонів, яка на відміну від існуючих враховує реальний технічний стан їх металоконструкцій і дозволяє прийняти рішення стосовно подовження терміну служби.

11. Запропоновано методику вибору оптимального варіанта подовження терміну служби пасажирських вагонів, яка враховує метод виконання першого планового виду ремонту або КВР (КРП) після 28 років експлуатації, місце проведення ремонту (депо або завод), а також нові міжремонтні цикли. Такий підхід до проблеми оновлення парку рухомого складу дає можливість підвищити ефективність використання пасажирських вагонів в умовах дефіциту інвестицій. Величина економічного ефекту від зміни міжремонтних строків протягом подовженого життєвого циклу становить 57 443,4 тис. грн, а від проведення КВР – 81 783,6 тис. грн.

12. Вперше розроблено та теоретично обґрунтовано метод підвищення ефективності експлуатації пасажирських вагонів за рахунок впровадження денно-нічних поїздів та кільцювання рухомого складу на кілька напрямків, що дозволило частково погасити дефіцит пасажирських вагонів.

13. Удосконалено математичну модель експлуатаційної роботи пасажирських вагонів шляхом уведення коефіцієнта оптимальної експлуатації, який дозволяє виявити резерви ефективного використання рухомого складу

14. Уведення денно-нічних поїздів дозволяє знизити термін обороту рухомого складу до однієї доби і тим самим підвищити коефіцієнт оптимальної експлуатації пасажирських вагонів з 0,53 до 1,00, а також організувати додаткову пару поїздів на напруженому напрямку руху між столицею та обласним центром. Річний економічний ефект від впровадження денно-нічного поїзда Київ – Харків становить 103 626,0 тис. грн.

15. У роботі вперше систематизовано та розроблено принципи експлуатації пасажирських вагонів у рухомому складі, який курсує одночасно на кілька напрямків. Такий метод експлуатації дозволяє підвищити коефіцієнт оптимальної експлуатації пасажирських вагонів, приводить до їх вивільнення на одних напрямках з метою використання на інших, що дозволяє освоїти додатковий пасажирський потік. Річний економічний ефект від кільцювання рухомого складу на напрямку Київ – Дніпропетровськ – Одеса – 145 594 тис. грн.

16. Результати роботи впроваджено на Придніпровській, Південно-Західній, Львівській та Одеській залізницях та в Дніпропетровському національному університеті залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, про що свідчать відповідні акти впровадження.

Публікації автора:

  1. Лобойко Л. М. Совершенствование эксплуатационных качеств пассажирских вагонов купейного типа / Л. М. Лобойко // Підйомно-транспортна техніка. – 2008. – № 4. – С.149-154.

  2. Лобойко Л. М. Проблемы и перспективы пассажирского вагоностроения в Украине / Л. М. Лобойко // Залізничний трансп. України. – 2006. – № 3. – С. 3-9.

  3. Лобойко Л. М. Стан вагонного парку та вагоноремонтної бази в Україні / Л. М. Лобойко, Ю. С. Бараш // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2007. – Вип. 18. – С. 126-132.

  4. Лобойко Л. М. Наукове обґрунтування терміну експлуатації пасажирських вагонів / Л. М. Лобойко, С. В. Мямлін, А. Л. Пуларія // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2008. – Вип. 24. – С. 38-43.

  5. Лобойко Л. М. Оптимізація руху пасажирських поїздів / Л. М. Лобойко, Ю. С. Бараш, О. О. Карась // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. транспорт. ім. акад. В. Лазаряна, 2008. – Вип. 21. – С. 46-52.

  6. Лобойко Л. М. Оцінка варіантів подовження терміну служби пасажирських вагонів / Л. М. Лобойко, Ю. С. Бараш, О. О. Карась // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. транспорт. ім. акад. В. Лазаряна, 2008. – Вип. 20. – С. 240-245.

  7. Лобойко Л. М. Визначення міцнісних якостей кузова пасажирського вагона після КВР / Л. М. Лобойко, А. Л. Пуларія, М. А. Грічаний // Зб. наук. пр. Донецького ін-ту залізн. трансп. – Донецьк: Вид-во Донецького ін-ту залізн. трансп., 2008. – Вип. 13. – С. 107-111.

  8. Лобойко Л. М. Теоретические исследования напряженно-деформированного состояния кузовов пассажирских вагонов открытого и купейного типа / Л. М. Лобойко, А. Л. Пулария, В. Ю. Подлубный, А. А. Шикунов // Вісн. Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2008. – № 7. – С. 110-114.

  9. Пшинько А. Н. Оценка динамических качеств пассажирского купейного вагона модели 61-779 / А. Н. Пшинько, С. В. Мямлин, П. А. Ягода, А. В. Донченко, Л. М. Лобойко, В. И. Приходько, Г. С. Игнатов // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. Трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2005. – № 7. – С. 39-46.

  10. Пат. 5644 Україна МКПЗ 12-03. Вагон пасажирський купейного типу / Філіпп П. П., Приходько В. І., Плютін І. І., Воронович В. П., Строгов О. М., Єрмаков В. В., Маначинський О. В., Кірпа Г. М., Шкабров О. А., Михайлов М. П.; Ігнатов Г. С., Лобойко Л. М.; заявник і патентовласник Відкрите акціонерне товариство «Крюківський вагонобудівний завод». – № 2001090976; заявл. 24.09.01; опубл. 12.01.02, Бюл. № 1.

  11. Пат. 32449 Российская Федерация МПК 7 В 61 D 1/00. Пассажирский вагон купейного типа / Приходько В. И., Строгов А. Н., Воронович В. П., Маначинский О. В., Шкабров О. А., Прохоров В.М., Филипп П. П., Игнатов Г. С., Кирпа Г. Н., Ермаков В. В., Лобойко Л. М., Михайлов Н. П.; заявитель и патентообладатель Открытое акционерное общество «Крюковский вагоностроительный завод». – № 2002117029; заявл. 25.06.02; опубл. 20.09.03, Бюл. № 26.

  12. Пат. 32739 Российская Федерация МПК 7 В 61 D 1/00, 3/00. Комбинированный грузопассажирский вагон / Шкабров О. А., Приходько В. И., Кирпа Г. Н., Воронович В. П., Лобойко Л. М., Чеботарев В. И., Прохоров В. М., Маначинский О. В., Омельяненко И. А., Филипп П. П., Можейко Е. В.; заявитель и патентообладатель Открытое акционерное общество «Крюковский вагоностроительный завод». – № 2002123518; заявл. 03.09.02; опубл. 27.09.03, Бюл. № 27.

  13. Пат. 50492 Российская Федерация МПК 51 В 61 D 1/00. Пасажирський вагон / Строгов А. Н., Приходько В. И., Шкабров О. А., Ермаков В. В., Коробка Б. А., Лобойко Л. М., Игнатов Г. С., Маначинский О. В., Манаенков И. В., Локтионов Д. В.; заявитель и патентообладатель открытое акционерное общество «Крюковский вагоностроительный завод». – № 2005123993; заявл. 28.07.05; опубл. 20.01.06, Бюл. № 2.

  14. Пат. 51871 Российская Федерация, МКПО 12-03. Вагон пассажирский купейного типа / Филипп П. П., Приходько В. И., Плютин И. И., Воронович В. П., Строгов А. Н., Ермаков В. В., Маначинский О. В., Кирпа Г. Н., Шкабров О. А., Михайлов Н. П., Игнатов Г. С., Лобойко Л. М.; заявитель и патентообладатель Открытое акционерное общество «Крюковский вагоностроительный завод». – № 2001501847; заявл. 26.09.01; опубл. 16.02.03, Бюл. № 2.

  15. Деклараційний патент на винахід № 59535 А, Україна, 7 МПК В 61 D 1/00. Пасажирський вагон некупейного типу / Приходько В. І., Строгов О. М., Воронович В. П., Маначинський О. В., Шкабров О. А., Прохоров В. М., Філіпп П. П., Ігнатов Г. С., Кірпа Г. М., Єрмаков В. В., Лобойко Л. М., Михайлов М. П.; заявник і патентовласник Відкрите акціонерне товариство «Крюківський вагонобудівний завод». – № 2002064629, заявл. 06.06.2002, опубл. 15.09.2003, Бюл. № 9, 2003.

16. Розробка, створення, освоєння виробництва та впровадження сімейства моделей вітчизняних сучасних пасажирських вагонів для швидкісних перевезень / Ю. М. Федюшин, Л. М. Лобойко, О. М. Пшінько та ін. // Проблеми та перспективи розвитку залізничного транспорту: 65-та Міжнар. наук.-практ. конф., 19-20 травня 2005 р.: тези доп. – Д., 2005. – С. 68.

17. Мельник Т. С. Використання маркетингового дослідження при прогнозуванні перспективних маршрутів пасажирських поїздів / Т. С. Мельник, О. В. Христофор, Л. М. Лобойко // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте ЭКУЖТ-2007: междунар. науч.-практ. конф., 19-22 июня 2007 р.: тезисы докл. – Судак, 2007. – С. 123.

18. Снитко Н. П. Экспериментальная эксплуатация пассажирских вагонов с раздвижными колесными парами системы SUW2000 / Н. П. Снитко, Л. М. Лобойко, Ю. В. Демин // Наука в транспортном измерении: Пассажирские перевозки: 2-я Междунар. науч.-практ. конф., 7-9 июня 2006 р.: тезисы докл. – К., 2006. – С. 14.

19. Лобойко Л. М. Види кільцювання пасажирського рухомого складу / Л. М. Лобойко, Ю. С. Бараш, О. О. Карась // Проблеми економіки транспорту: 7-ма Міжнар. наук. конф., 24-25 квітня 2008 р.: тези доп. – Д., 2008. – С. 35-36.

20. Лобойко Л. М. Економічна доцільність впровадження денно-нічних поїздів / Л. М. Лобойко, Ю. С. Бараш, О. О. Карась // Проблеми економіки транспорту: 7-ма Міжнар. наук. конф., 24-25 квітня 2008 р.: тези доп. – Д., 2008. – С. 37.