Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Мартинюк Віра Михайлівна. Підвищення конкурентоспроможності продукції молочного скотарства. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Мартинюк В.М. Підвищення конкурентоспроможності продукції молочного скотарства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Львівський національний аграрний університет, Львів, 2008.

Досліджено теоретико-методологічні і прикладні аспекти формування конкурентоспроможності продукції молочного скотарства. Визначено основні її чинники, які розподілено на сприятливі і несприятливі. Проведено класифікацію видів конкурентоспроможності сільськогосподарської продукції, зокрема молока. Викладено методологічні основи оцінки конкурентоспроможності продукції молочного скотарства.

Проведено оцінку структурно-динамічних тенденцій розвитку молочного скотарства. Проаналізовано зміни в чисельності поголів’я великої рогатої худоби, обсягах та ефективності виробництва продукції скотарства. Здійснено аналіз конкурентоспроможності продукції молочного скотарства в сільськогосподарських підприємствах Львівської області та виявлено основні чинники, які її зумовлюють. Визначено особливості формування попиту та пропозиції на регіональному ринку молока.

Обґрунтовано основні складові системи ефективного функціонування та регулювання конкурентоспроможності продукції молочного скотарства. Розроблено шляхи покращання інноваційної діяльності як чинника формування конкурентних переваг продукції молочного скотарства. Запропоновано напрями поглиблення кооперації та інтеграції виробництва як ефективних інструментів підвищення конкурентоспроможності молока.

  1. Конкурентне середовище вільного ринку сприятливе для споживача. Сам споживач і його грошові доходи сприяють формуванню конкурентної боротьби. Чим вищі доходи населення, тим привабливіші вони для різних конкурентів і тим жорсткішою є конкуренція. Конкуренція – це процес, що забезпечує взаємодію попиту і пропозиції через поведінку економічних суб’єктів ринку, який спрямований на розвиток науково-технічного прогресу (інновацій) з метою задоволення потреб споживачів.

  2. З метою досягнення успіху в боротьбі за ринки збуту товаровиробник прагне вдосконалити техніку і організацію, підвищувати якість і асортимент продукції, покращувати торговельне обслуговування, скорочувати витрати виробництва і діставати при цьому можливість зниження ціни реалізації. Тому, на нашу думку, конкурентоспроможність сільськогосподарської продукції слід розглядати як потенційну можливість бути успішно реалізованою за оптимального співвідношення якості з рівнем ціни і собівартості, що забезпечує вигідну прибутковість галузі і конкурентні переваги на сегментах продовольчого ринку.

  3. Підвищенню конкурентоспроможності молока сприяють такі чинники, як підвищення продуктивності корів і рівня прибутковості молочного скотарства, удосконалення стандартизації і сертифікації продукції, формування багатоканальної ринкової системи реалізації та організація оптового продажу готової продукції, зміцнення економічних відносин між сільськогосподарськими та переробними підприємствами. Серед несприятливих чинників розвитку конкурентоспроможного виробництва визначальними є низький рівень ефективності виробництва молока-сировини, скорочення сировинних ресурсів і збільшення недовикористаних виробничих потужностей переробних підприємств, розширення дрібнотоварного виробництва, погіршення якості продукції, зниження рівня платоспроможності населення.

  4. Створення конкурентних переваг молочної продукції стримується низкою причин, зокрема, невисокою якістю кормів і неефективним їх використанням, низьким рівнем технічної оснащеності і технології виробництва, практично повною відсутністю державної підтримки розвитку галузі, посиленням внутрігалузевого та міжгалузевого диспаритету цін, недосконалістю цінової політики з боку держави, нерозвиненістю інфраструктури ринку. Високий рівень конкурентоспроможності забезпечує зростання обсягів продажу і розширення займаної частки на ринку і веде до зміцнення фінансового становища та іміджу підприємства. При цьому нарощування конкурентних переваг на рівні підприємства можливе за рахунок ефективного використання ресурсів, розширення інвестиційної діяльності, розвитку маркетингу, вдосконалення процесу виробництва і реалізації продукції.

  1. Для інтеграції вітчизняних товаровиробників у світову економічну спільноту необхідна докорінна перебудова державної системи стандартизації. Стандарти, гармонізовані з міжнародними нормами, формують базу для виконання обов’язкових вимог до якості продукції, що сприяє ідентифікації товарів і впровадженню інновацій, а застосування стандартів ISO 9000 створює рівноправні умови виходу на зовнішній ринок і фундамент для побудови менеджменту якості продукції. Запропонована нами система менеджменту якості продукції, заснована на реалізації Програми підвищення якості продукції, в основу якої покладено такі важливі складові, як прогнозування її показників, забезпечення виробництва продукції запланованої якості, моніторинг якості продукції і координація роботи, сприятиме не стільки контролю за безпекою продукції для навколишнього середовища і здоров’я населення, скільки у створенні механізму фінансового забезпечення якості, стимулюванні технологічного оновлення виробництва, удосконаленні правової бази і метрологічного забезпечення. Здійснення моніторингу можливості забезпечення прогнозованих параметрів якості базується на аналізі і контролі всього процесу виробництва, що передбачає визначення рівня технічного стану устаткування, автоматизації і механізації робіт, організації праці та її оплати, проведення експертизи технологій, огляду і ліцензування виробництва. При цьому обов’язковою умовою є проведення моніторингу показників якості продукції і координація роботи на всіх етапах просування продукції до кінцевого споживача.

  2. З метою гармонізації українських стандартів на молоко з між народними правилами пропонується система оцінки якості молока, якою передбачено здійснювати оцінку молока за його властивостями (біологічні, органолептичні, технологічні, фізико–хімічні) і за властивими молоку компонентами (білок, жир, лактоза, вітаміни, мінеральні речовини та мікроелементи) чи не властивими молоку компонентами (які потрапляють у молоко з організму тварин або з навколишнього середовища). Особливе місце в такій оцінці відводиться визначенню якості молокосировини залежно від напрямів її використання: виготовлення дитячих продуктів і питного молока; кисломолочних продуктів; сирів; молочних консервів; використання на корм тваринам.

  3. З метою підвищення рівня інтеграційних зв’язків у молокопродуктовому підкомплексі розроблена структура інтегрованого молочного об’єднання, яка охоплює: сільськогосподарські підприємства, фермерські та особисті селянські господарства; переробне підприємство; торговельно-обслуговуючу структуру; розрахунково-консультаційний центр. Процес об’єднання підприємств доцільно проводити на добровільній основі з однаковими економічними можливостями розвитку кожного інтегрованого суб’єкта, а за провідне інтегроване підприємство (інтегратор), доцільно вибирати більш крупні переробні підприємства. У процесі інтеграції слід посилити взаємодію з особистими селянськими господарствами. Формою такої взаємодії є взаємовигідна співпраця, за якої асоціація розширює сировинну базу, а власники особистих селянських господарств, за рахунок залучених джерел, вирішують проблеми постачання і збуту, а також проводять технологічне оновлення матеріальних ресурсів.

  4. Забезпечення конкурентоспроможності молокосировини базується і на зниженні собівартості її виробництва. Нами запропоновані шляхи зниження собівартості молока, серед яких: технологічні (дотримання технології виробництва, удосконалення засобів механізації праці на фермах, підвищення якості кормів, удосконалення системи відтворення стада); організаційні (поглиблення спеціалізації і концентрації виробництва, удосконалення організації і стимулювання праці, підвищення кваліфікації працівників) і економічні (ресурсозбереження, використання передового досвіду підвищення ефективності виробництва, покращення обліку та контролю витрат, удосконалення міжгалузевих та міжгосподарських відносин, запровадження служби маркетингу).

  5. Основними пріоритетними інноваційними напрямами, що забезпечують зростання конкурентних переваг у галузі молочного скотарства і молочній промисловості, є наступні: у молочному скотарстві – це вдосконалення селекційно-генетичного потенціалу тваринних і біотехнологічних систем розведення тварин, ефективне використання кормових ресурсів і підвищення якості кормів, впровадження енергозберігаючих та інтенсивних технологій, зміцнення матеріально-технічної бази первинної обробки, зберігання і перевезення продукції, модернізація і технічне переозброєння виробництва; у молочній промисловості – це розробка перспективних способів виробництва, зберігання, транспортування і переробки продукції, формування механізмів раціонального використання сировини, розробка нових видів високоякісних молокопродуктів, удосконалення способів просування продукції до споживача.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Мартинюк В. М. Забезпечення конкурентоспроможності продукції шляхом здійснення інвестиційно-інноваційної діяльності / В. М. Мартинюк // Економіка : проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Вип. 207 : В 5 т. - Дніпропетровськ : ДНУ, 2005. – Т. 2. – С. 441-449.

  2. Мартинюк В. М. Економіко-екологічна концепція виробництва конкурентоспроможної продукції скотарства / В. М. Мартинюк // Вісник Харківського національного аграрного університету. – 2006. – № 3. – С. 172-175. – (Серія “Економіка АПК і природокористування”).

  3. Мартинюк В. М. Механізм державного регулювання конкурентоспроможності продукції молочного скотарства / В. М. Мартинюк // Зб. наук. праць Луганського національного аграрного університету. – Луганськ : Вид–во ЛНАУ, 2006. – № 61/84. – С. 480-484. – (Серія “Економічні науки”).

  4. Мартинюк В. М. Ефективність та конкурентоспроможність продукції молочного скотарства у господарствах Львівської області / В. М. Мартинюк // Вісник Львівського державного аграрного університету : Економіка АПК, 2006. – № 13. – С. 456-460.

  5. Мартинюк В. М. Перспективи конкурентоспроможності молочної продукції в аспекті інтеграції України до СОТ / В. М. Мартинюк, Р. М. Кіндрачук // Економіка : проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Вип. 220 : В 3 т. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2006. – Т. 2. – С. 502-506 (автором проведено аналіз переваг та недоліків для галузі молочного скотарства при членстві України в СОТ).

  6. Мартинюк В. М. Стан та перспективи розвитку молочного скотарства у Львівській області / В. М. Мартинюк // Вісник Сумського національного аграрного університету. – 2007. – № 6-7 (26-27). – С. 143-146. – (Серія “Економіка та менеджмент”).

  7. Мартинюк В. М. Аспекти закупівель молочної сировини в сільськогосподарських підприємствах Львівської області / В.М. Мартинюк // Зб. наук. праць / за ред. М. І. Бахмата. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2007. – Вип. 15, т. 2. – С. 43-45.

В інших виданнях:

  1. Мартинюк В.М. Вплив економіко-екологічних чинників на підвищення конкурентоспроможності продукції скотарства / В.М. Мартинюк // Екологічні проблеми сталого розвитку агросфери в умовах реформування земельних відносин та шляхи раціонального використання і охорони земель : матеріали Міжнар. наук. конф. студентів та аспірантів (Харків, 4-7 жовт. 2005 р.). - Х., 2005. - С. 277-279.

  2. Мартинюк В.М. Вплив фактора якості на конкурентоспроможність молочної продукції / В.М. Мартинюк // Теоретичні й практичні досягнення молодих вчених аграріїв : матеріали Міжнар. наук.–практ. конф. молодих вчених (Дніпропетровськ, 11-12 квіт. 2006 р.). – Дніпропетровськ : Дніпропетр. держ. аграр. ун-т, 2006. – С. 244–246.

  3. Мартинюк В.М. Забезпечення продовольчого ринку конкурентоспроможною продукцією АПК / В.М. Мартинюк // Актуальні проблеми теорії і практики менеджменту в умовах трансформації економіки : матеріали IV Регіон. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів і викладачів (Рівне, 13-14 квіт. 2006 р.). – Рівне : Націон. ун-т. водн. госп. та природокорист., 2006. – С. 200-202.

  4. Мартинюк В.М. Пріоритетні напрями підвищення конкурентоспроможності скотарської продукції / В.М. Мартинюк // Аграрна наука – виробництву : тези доп. V Держ. наук-практ. конф. (Біла Церква, 23-25 лист. 2006 р.). - Біла Церква, 2006. – Ч. 2. – С. 56-57.

  5. Мартинюк В. М. Рівень розвитку молочного скотарства як чинник формування ринку молока / В. М. Мартинюк, Г. М. Мартинюк // Проблеми ринку продукції АПК в умовах глобалізації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Миколаїв, 24-25 трав. 2007 р.). – Миколаїв, 2007. – С. 46-47 (автором визначено основні чинники формування ринку молока).

  6. Мартинюк В. М. Фактори впливу на забезпечення конкурентоспроможності молока у сільськогосподарських підприємствах регіону / В. М. Мартинюк // Стратегії зростання конкурентоспроможності в умовах глобалізації : матеріали VI Міжнар. студентсько-аспірантської наук. конф. (Львів, 19-20 квіт. 2007 р.). – Львів, 2008. – С. 135-142.

  7. Bereziwsky P. Jakoж jako czynnik konkurencyjnoci produkcji mleka / P. Bereziwsky, W. Martynjuk // Innowacje i jakoж jako czynniki konkurencyjnoci przedsiкbiorstwa. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmiсsko–Mazurskiego, 2007. – S. 165–171 (автором проведено аналіз основних показників якості молочної сировини реалізованої сільськогосподарськими підприємствами).