Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Матеріалознавство


Пашкова Галина Іванівна. Підвищення працездатності чавунних колінчастих валів потужних транспортних дизелів комбінованими методами зміцнення : Дис... канд. наук: 05.02.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Пашкова Г.І. Підвищення працездатності чавунних колінчастих валів потужних транспортних дизелів комбінованими методами зміцнення. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.02.01 – Матеріалознавство. – Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2008 р.

Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної науково-технічної задачі підвищення працездатності чавунних колінчастих валів потужних транспортних дизелів шляхом комбінованого зміцнення, яке базується на поєднанні локальних термічних обробок з наступним поверхневим пластичним деформуванням.

Встановлено, що працездатність таких валів визначається зносостійкістю їх шийок і опором втомі, що обумовлює вибір способів їх зміцнення. В роботі виявлено основні закономірності впливу локальних термічних обробок та поверхневого пластичного деформування (ППД) обкочуванням роликами на структуру, твердість, зносостійкість, рівень залишкових напружень і опір втомі зразків та колінчастих валів з високоміцного чавуну з кулястим графітом. Показано, що отримана в процесі зміцнення гартуванням СВЧ, ЛТО або ЕІЛ структура забезпечує істотне підвищення твердості та зносостійкості поверхні, однак призводить до зниження характеристик втоми за рахунок формування розтягувальних або неоднорідних по довжині зміцненої поверхні залишкових напружень. Експериментально встановлено, що ППД обкочуванням роликами високоміцного чавуну забезпечує підвищення втомних характеристик при оптимальному зусиллі обкочування, однак спричиняє утворення на обкоченій поверхні дефектів («шипів»), що скорочує можливість використання цього методу для підвищення зносостійкості поверхні деталей. Запропоновано способи усунення негативного впливу «шипів».

Рекомендовано застосування для зміцнення колінчастих валів комбінованих способів, проаналізовано їх вплив на структуру та експлуатаційні характеристики високоміцного чавуну. Запропоновано практичні рекомендації зі зміцнення великих колінчастих валів транспортних дизелів, які реалізовані у виробничих умовах. На підставі експлуатаційних випробувань проведена оцінка ефективності розроблених способів зміцнення. Встановлено, що використання комбінованого зміцнення великих колінчастих валів з високоміцного чавуну з кулястим графітом забезпечує підвищення їх зносостійкості в 2,3-3,9 рази залежно від виду локальної термічної обробки, і збільшення опору втомі в 1,9-2,5 рази. Економічна ефективність від реалізації запропонованих комбінованих методів зміцнення на ДП «Завод імені В.О. Малишева» становить 156,7 тис. грн. на річну програму випуску.

Дисертаційна робота присвячена рішенню важливої науково-технічної задачі підвищення працездатності чавунних колінчастих валів потужних транспортних дизелів шляхом застосування комбінованих методів зміцнення.

1. Вперше для колінчастих валів потужних транспортних дизелів, виготовлених з високоміцного чавуну, розроблені та реалізовані схеми комбінованого зміцнення, що базуються на поєднанні локальних термічних обробок з наступним ППД обкочуванням роликами, які дозволяють істотно підвищити зносостійкість поверхонь шийок при достатньому рівні опору втомі вала.

2. Встановлено, що гартування ТВЧ високоміцного чавуну викликає утворення в приповерхневих об’ємах зміцненої зони мартенсито-перлитної будови глибиною 4...5 мм і збільшення твердості поверхні в 1,8 рази у порівнянні з чавуном після раннього вибивання виливків; застосування лазерної термічної обробки без оплавлення поверхні забезпечує формування в зоні гартування мартенсито-аустенітної структури на глибину до 1,1 мм та підвищення поверхневої твердості в 2,5-3 рази; зміцнення поверхні шийок валів електроіскровим легуванням сталлю 12Х18Н10Т забезпечує виникнення структур вторинного гартування і «білих» шарів глибиною до 0,25 мм з підвищенням твердості до 2,1 разів.

3. Показано, що локальні термічні обробки (СВЧ, ЛТО, ЕІЛ) забезпечують істотне (в 1,4-3,9 рази) підвищення зносостійкості поверхні шийок чавунних колінчастих валів, однак призводять до формування в поверхневих шарах розтягувальних або неоднорідних по довжині зміцненої поверхні залишкових напружень і, як наслідок, зниження опору втомі на 7-30 %.

4. Встановлено, що для підвищення втомних характеристик високоміцного чавуну з кулястим графітом ефективним є процес поверхневого пластичного деформування обкочуванням роликами при оптимальній величині зусилля обкочування та наступній фінішній обробці, що забезпечує створення необхідного мікрорельєфу поверхні й нівелювання негативного впливу дефектів («шипів»), які є результатом наклепу металевої матриці чавуну в зоні включень графіту, розташованих у приповерхневому шарі.

5. Виявлено, що ППД обкочуванням роликами за оптимальними режимами супроводжується деформацією графітних включень та їх феритних оторочок, які розташовані у зоні зміцнення. Глибина зони змін форми графіту невелика і становить 90...200 мкм при зусиллі обкочування 9 кН. Зміна структури металевої основи в приповерхневих шарах характеризується подрібненням та деформацією перлітних пластин. Показано підвищення величини твердості поверхні й формування у тонкому поверхневому шарі стискувальних залишкових напружень, що приводить до збільшення характеристик втоми зразків в 1,4-2,2 рази.

6. Встановлено, що комбіноване зміцнення, що включає поєднання локальної термічної обробки (СВЧ, ЛТО, ЕІЛ) з наступним пластичним деформуванням обкочуванням роликами, забезпечує підвищення величин поверхневої твердості зразків з високоміцного чавуну на 50-80 HV і зносостійкості пари тертя (роликів на 3-5 %, колодок зі сплаву АО20-1 на 15-38 %) у порівнянні зі зразками після локальних термічних обробок без наступного ППД, і приводить до формування високого рівня стискувальних залишкових напружень на поверхні зразків і більш рівномірному їх розподілу по довжині зміцненої поверхні.

7. Запропоновано оптимальну схему комбінованого зміцнення колінчастих валів з високоміцного чавуну, яка включає обробку шийок СВЧ, ЛТО або ЕІЛ і наступне ППД обкочуванням роликами галтелей і циліндричної частини шийок, що забезпечує формування стискувальних залишкових напружень, а також більш рівномірний та однорідний розподіл їх по довжині зміцненої поверхні і приводить до росту характеристик втоми (значення обмежених границь витривалості підвищуються в 1,9 – 2,5 рази в порівнянні з варіантами без зміцнення ППД).

8. Розроблено промислові технологічні схеми виготовлення колінчастих валів транспортних дизелів, що включають комбіноване зміцнення, яке базується на поєднанні гартування СВЧ, ЛТО або ЕІЛ з наступним ППД обкочуванням роликами. Запропоновано види технологічного оснащення та устаткування для реалізації зазначених процесів у виробничих умовах.

9. На основі результатів експлуатаційних випробувань встановлено, що: якість виготовлення колінчастих валів, загартованих СВЧ, істотно залежить від наявності ливарних дефектів у приповерхневих об’ємах виливків; зміцнення валів ЛТО з наступним ППД є найбільш ефективним способом обробки, що забезпечує високу зносостійкість поверхні деталей при одночасному підвищенні опору втомі; електроіскрове легування поверхні шийок колінчастих валів забезпечує задовільні характеристики зносостійкості та підвищення моторесурса дизелів до 1,2 млн. км пробігу тепловоза, разом з тим невелика глибина зміцнених шарів викликає необхідність повторного зміцнення ЕІЛ валів при капітальних ремонтах.

10. Промислове впровадження розроблених способів зміцнення колінчастих валів з високоміцного чавуну дозволяє підвищити ресурс роботи дизеля до першого перебирання в 2 рази, ресурс до капітального ремонту більш ніж в 1,5 рази. Обслуговування дизелів зі зміцненими колінчастими валами в депо виявило, що витрати на проведення ремонтних робіт за термін служби дизелів знижені більш ніж в 2 рази. Сумарна економічна ефективність від реалізації запропонованих комбінованих методів зміцнення на ДП «Завод імені В.О. Малишева» становить 156,7 тис. грн. на річну програму випуску.

Результати проведеної роботи показують доцільність широкого впровадження у виробництво досліджених способів комбінованого зміцнення при виготовленні великих дизелів з колінчатими валами з високоміцного чавуну.

Публікації автора:

1. Лобанов В.К., Пашкова Г.І., Олійник О.К. Підвищення працездатності колінчастих валів з високоміцного чавуну електроіскровим легуванням // Металознавство та обробка металів. – 2003, № 2. – С. 49-52.

2. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. Оптимизация испытаний на усталость коленчатых валов транспортных дизелей // Механіка та машинобудування. – 2004. – № 1. – С. 32-35.

3. Пашкова Г.И. Работоспособность валов из высокопрочного чугуна с дискретным упрочнением шеек // Технічний сервіс АПК, техніка та технології у сільськогосподарському машинобудуванні: Вісник ХДТУСГ. – Харків, 2004. – вип. 26. – С.256-261.

4. Любченко А.П., Лобанов В.К., Пашкова Г.І. Про ефективність нормалізації великих колінчастих валів з високоміцного чавуну // Металознавство та обробка металів. – 2005. – № 1. – С. 49-54.

5. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. О закалке токами высокой частоты крупных коленчатых валов из высокопрочного чугуна // Високі технології в машинобудуванні: Збірн. наук. пр. – Харків: НТУ „ХПІ”, 2005. – вип. 1 (10). – С. 44-48.

6. Лобанов В.К., Босин Е.Е., Пашкова Г.И. Комбинированное упрочнение – эффективный способ повышения долговечности коленчатых валов мощных транспортных дизелей // Резание и инструмент в технологических системах: Межд. научно-техн. сб. – Харьков: НТУ «ХПИ», 2004. – Вып. 66. – С. 83-88.

7. Любченко А.П., Пашкова Г.И. Повышение работоспособности коленчатых валов мощных транспортных дизелей путем комбинированного упрочнения. // Машиностроение и техносфера XXI века: Сб. тр. научно-техн. конф., г. Севастополь, – Донецк: ДонНТУ, 2004. – т. 2. – С. 180-183.

8. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. Исследование влияния упрочнения обкаткой роликами на характеристики поверхностного слоя деталей из высокопрочного чугуна // Механіка та машинобудування. – 2005. – № 1. – С. 241-245.

9. Любченко А.П., Пашкова Г.И. Влияние лазерной обработки и обкатки роликами на сопротивление усталости высокопрочного чугуна // Нові матеріали і технології в металургії та машинобудуванні. – 2005. – № 1. – С. 90-93.

10. Лобанов В.К., Босин Е.Е., Пашкова Г.И. Оптимизация метода исследования остаточных напряжений в деталях сложной конфигурации // Вісник НТУ „ХПІ”: Збірн. наук. пр. Тематичний випуск: Технології в машинобудуванні – Харків: НТУ „ХПІ”, 2005. – № 12. – С. 129-135.

11. Любченко А.П., Лобанов В.К., Пашкова Г.И. Повышение эксплуатационной надежности коленчатых валов ДВС // Автомобильный транспорт: Сб. научн. тр. – Харьков: ХНАДУ, 2005. – вып. 16. – С. 98-100.

12. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. О выборе материала электрода для электроискрового легирования высокопрочного чугуна // Високі технології в машинобудуванні: Збірн. наук. пр. – Харків: НТУ „ХПІ”, 2006. – вып. 1 (12). – С. 251-256.

13. Пашкова Г.И. О сопротивлении усталости чугунных коленчатых валов ДВС // Автомобильный транспорт: Сб. научн. тр. – Харьков: ХНАДУ, 2005. – вып. 16. – С. 132-134.

14. Любченко А.П., Лобанов В.К., Пашкова Г.І., Олійник О. К. Зміцнення чавунних колінчастих валів транспортних дизелів лазерним опроміненням // Металознавство та обробка металів. – 2006. – № 2. – С. 43-48.

15. Деклараційний патент № 12480 МПК С21D 1/09, B02C 19/6. Процес зміцнення колінчастих валів / А.П. Любченко, В.К. Лобанов, Г.І. Пашкова (Україна). – № u 200506828; Заявл. 11.07.05; Опубл. 15.02.06, Бюл. № 2.

16. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. Оптимизация параметров упрочнения крупных коленчатых валов из высокопрочного чугуна обкаткой роликами // Механіка та машинобудування. – 2006. – № 1. – С. 287-293.

17. Пашкова Г.И. Об эффективности локального упрочнения крупных коленчатых валов из высокопрочного чугуна // Вестник ХНАДУ: Сб. научн. тр. – Харьков: ХНАДУ, 2006. – № 33. – С. 63-65.

18. Пашкова Г.И. Об упрочнении обкаткой роликами чугунных коленчатых валов транспортных дизелей // Технічний сервіс АПК, техніка та технології у сільськогосподарському машинобудуванні: Вісник ХНТУСГ. – Харків, 2006. – вип. 42. – С. 224-227.

19. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. О повышении эксплуатационных характеристик коленчатых валов транспортных дизелей // Резание и инструмент в технологических системах: Межд. научно-техн. сб. – Харьков: НТУ «ХПИ», 2007. – Вып. 72. – С. 120-124.

20. Патент України на корисну модель № 25321 МПК (2006) В24В 39/00. Ролик для обкочування металевих деталей / А.П. Любченко, В.К. Лобанов, Г.І. Пашкова (Україна). – № u 200701118; Заявл. 05.02.07; Опубл. 10.08.07, Бюл. № 12.

21. Кулиш Я.М., Любченко А.П., Новик Р.А., Пашкова Г.И., Туровский М.Л. Остаточные напряжения и усталостная прочность коленчатых валов из чугуна с шаровидным графитом // Остаточные напряжения – резерв прочности в машиностроении: Тез. докл. Всесоюзн. конф. – Ростов-на-Дону, 1991. – С. 47-48.

22. Любченко А.П., Пашкова Г.И. Влияние дискретного упрочнения на работоспособность валов из высокопрочного чугуна // Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 8-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2003. – С. 207-208.

23. Пашкова Г.И. Влияние закалки ТВЧ на эксплуатационную надежность коленчатых валов транспортных дизелей // Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 9-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2004. – С. 113-115.

24. Пашкова Г.И. О термической обработке коленчатых валов мощных транспортных дизелей // Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 10-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2004. – С. 142-144.

25. Пашкова Г.И. Исследование остаточных напряжений в коленчатых валах транспортных дизелей // Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 11-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2005. – С. 209-212.

26. Пашкова Г.И. Об упрочнении крупных коленчатых валов поверхностным пластическим деформированием // Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 12-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2006. – С. 196-198.

27. Лобанов В.К., Пашкова Г.И. Упрочнение высокопрочного чугуна путем применения комбинированных методов// Физические и компьютерные технологии: Сб. тр. 13-ой Междунар. научно-техн. конф. – Харьков, 2007. – С. 331-333.

28. Лобанов В.К., Подобедов В.В., Пашкова Г.И. Комбинированное упрочнение чугунных коленчатых валов транспортных дизелей // Фізика конденсованих систем та прикладне матеріалознавство: тези допов. Міжнар. наук. конф. – Львів, 2007. – С. 105.