Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Вербицька Вікторія Іванівна. Планування бюджетної підтримки підприємств міського пасажирського транспорту (на прикладі автобусного транспорту м. Харкова) : Дис... канд. наук: 08.02.03 - 2003.



Анотація до роботи:

Вербицька В.І. Планування бюджетної підтримки підприємств міського пасажирського транспорту (на прикладі автобусного транспорту м. Харкова). Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.02.03 – організація управління, планування та регулювання економікою. Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2001.

Дисертація присвячена теоретичним дослідженням і практичним розробкам щодо вдосконалення методики бюджетної підтримки підприємств міського громадського пасажирського транспорту в умовах державного регулювання.

Досліджено теоретичні аспекти здійснення транспортної пасажирської діяльності в умовах ринкових відносин і обгрунтовано необхідність державного втручання в економічний механізм діяльності міського громадського пасажирського транспорту. Проведено аналіз здійснення бюджетної підтримки міських пасажирообслуговуючих систем. Проаналізовано стан і умови функціонування міського пасажирського транспорту в умовах перехідної економіки. Зосереджено увагу на необхідності комплексного підходу до реалізації державної підтримки підприємствам громадського транспорту. Запропоновано концепцію організації державної підтримки громадських пасажирських підприємств, реалізація якої дозволить створити необхідні умови для розвитку міського пасажирського транспорту та забезпечити належний рівень пасажирських транспортних послуг населенню, розроблено методику її планування і впровадження.

1. З точки зору сучасної економічної теорії обгрунтована необхідність державної бюджетної підтримки такої галузі національної економіки, як міський громадський транспорт. Очевидно, що вільний ринок не в змозі враховувати всі соціальні, економічні та екологічні наслідки, неспівпадання підприємницьких та соціальних інтересів. Значимість державного регулювання вказаної галузі послуг визнається в економічно розвинутих країнах, а політика в галузі функціонування транспорту загального користування виявляється в збалансуванні державного регулювання з ринковими механізмами та має чітко означений соціальний напрямок.

2. Дослідження свідчать, що сучасні методики відрізняються некомплексністю підходу до рішення проблеми беззбиткового та ефективного функціонування міського громадського транспорту. Шляхом встановлення регульованого тарифу на проїзд та декларуванням кількості пільгових категорій на громадському пасажирському транспорті держава намагається вирішити соціальні проблеми нашого суспільства. Поза її увагою залишаються пасажирообслуговуючі підприємства, позбавлені прибутків внаслідок ряду економічних процесів на транспорті, обмежені в свободі господарської діяльності державним регулюванням тарифів та змушені перевозити пільговий контингент, а також пасажири, що сплачують проїзд, і для яких сплата проїзду в громадському транспорті відволікає значну частину отримуваних доходів. Таким чином в теперішній час державне регулювання діяльності міського пасажирського транспорту обмежено незначним втручанням в регулювання процесів, що відбуваються в даному секторі економіки.

3. Дослідження економічних відносин на громадському транспорті дозволили зробити наступні висновки відносно взаємодії пасажирів громадського транспорту, пасажирських підприємств та держави:

тариф для пасажирів, що сплачують проїзд, повинен враховувати рівень їх доходів;

дотацію держави можна поділити на дві неоднакові частини, одна з яких (менша) призначена для компенсації громадському транспорту проїзду малозабезпечених пільгових категорій пасажирів;

друга частина дотації (більша) спрямована для компенсації витрат виробникам громадських транспортних послуг.

4. Посилення державного впливу повинно проявлятися у виваженій бюджетній політиці у взаємозвязку з заходами адаптації міських пасажирських підприємств до ринкових умов господарювання. Для рішення нагромаджених економічних проблем в системі міського громадського транспорту розроблено концепцію організації державної підтримки підприємств, що складається з методики планування бюджетної підтримки підприємствам міської пасажирської галузі, можливих джерел фінансування, критеріїв розподілу та рекомендацій по вдосконаленню системи оподаткування підприємств громадського транспорту. Вона дозволить забезпечити соціальну підтримку населенню в частині компенсації витрат на пасажирські перевезення та визначити необхідний рівень фінансування цієї галузі з боку органів державної влади. Крім того, виведення використаних економічних моделей до однієї на теоретичному рівні доводить, що політика ціноутворення на послуги міського пасажирського транспорту повинна опиратися на бюджетні можливості споживачів пасажирських послуг, а не на собівартість виконаної транспортної роботи.

Для успішної адаптації міських пасажирообслуговуючих підприємств до функціонування в умовах ринкового середовища їм необхідно зосередити зусилля на:

- підвищенні якості та доступності наданих транспортних послуг, впровадженні комплексу додаткових послуг;

- проведенні маркетингових досліджень відносно попиту на пасажирські перевезення та освоєнні нових маршрутів, активізації роботи маркетингових відділів, що направлені на здійснення нових видів транспортних послуг та пошуку платоспроможного замовника, активному розміщенню реклами на транспортних засобах;

- поверненні до системи місячних проїзних квитків на пільгових засадах з метою стимулювання обсягів їх продажу та в якості джерела фінансування;

- підвищенні ефективності роботи фінансових відділів міських пасажирообслуговуючих підприємств по оптимізації організаційної та виробничої структури.

Реалізація запропонованих підходів сприятиме створенню такого економічного середовища, яке забезпечить пожвавлення ділової активності в даній галузі національної економики, а значить, покращання транспортного обслуговування населення та поліпшення положення в соціальній сфері.

Публікації автора:

в наукових фахових виданнях

  1. Вербицкая В.И. Функционирование городского пассажирского транспорта в странах с развитыми рыночными отношениями// Сб. науч. тр. “Экономика транспортного комплекса”, вып. 2, Х.: ХГАДТУ. -1999.- С. 65-71.

  2. Вербицкая В.И. Экономический кризис и пути усовершенствования взаимоотношений “государство - автотранспортные пассажирские предприятия”//Економіка транспортного комплексу: Збірник наукових праць. Вип.3.-Х.: - ХДАДТУ.- 2000. - С. 38-44.

  3. Вербицкая В.И. Исследование современных методов дотирования городского пассажирского транспорта //Технічний прогрес та ефективність виробництва: Вісник Харківського державного політехнічного університету. Збірка наукових праць. Випуск 122 (в 4 частинах).- Харків: ХДПУ.- 2000. - С. 194-196.

  4. Вербицкая В.И. Планирование величины бюджетной поддержки предприятий городского пассажирского автотранспорта. Вісник Харківського національного університету № 506. Серія: “Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих вчених м. Харкова.” Ч. 1. - Харків, - 2001.- С. 249-251.

  5. Недов П.П., Вербицкая В.И. Бюджетная поддержка регионального пассажирского транспорта. Сборник “Коммунальное хозяйство городов”. Выпуск 28. Серия: экономические науки. – Кіїв: “Техніка”.- 2001.- С. 211-214.