1. Планування витрат виробництва є важливою складовою системи управління процесом формування собівартості продукції. Важливість та недостатня розробка проблем, пов’язаних з плануванням собівартості продукції на сучасному етапі розвитку економіки вимагає сформулювати концептуальну схему технології планування з використанням нових методичних прийомів, визначити її структуру, основні принципи та вимоги з врахуванням існуючих реалій планового і соціально-економічного регулювання взаємовідносин всіх елементів організаційних структур. Вирішенню даної проблеми присвячена дисертація. 2. Аналіз основних концептуальних підходів до формування систем управління витратами, що існують у вітчизняній та закордонній практиці, дозволив визначити позитивні та негативні сторони кожної системи і на основі отриманих результатів аргументувати вибір методу планування собівартості продукції. Виходячи з переваг системи “директ-костинг” доведена доцільність застосування калькулювання собівартості “методом величини покриття” в плануванні собівартості продукції, як методологічної бази для інформаційного забезпечення управління витратами. 3. Одним з вирішальних напрямків удосконалення процесу планування собівартості продукції є використання достовірної економічної інформації, яка містить відомості, необхідні для підрахунку реальної планової собівартості продукції. Аналіз традиційного методу планування собівартості за техніко-економічними факторами дозволив зробити висновок про недоліки в даному методі, які викликають неточність в розрахунках кінцевого результату – планової собівартості, що призводить до необхідності розробки і впровадження сучасного механізму планування собівартості. 4. В дисертації запропонована нова концепція планування собівартості продукції промислових підприємств в умовах переходу до ринку, яка дозволить створити принципово нову процедуру планування, що забезпечить гнучкість і швидку реакцію на зміни ринкової кон’юнктури. Система планування, створена на її основі, дасть можливість швидко вносити корективи в плани, мінімізувати строки їх виконання, вирішувати проблеми зі змінами асортименту, ціни, витрат, а також враховувати високу ступінь невизначеності, що притаманна ринковим відносинам. 5. На основі узагальнення та вивчення як вітчизняного, так і закордонного досвіду розроблена методика планування собівартості “від нормативної бази на початок планованого періоду” на основі застосування калькулювання “методом величини покриття”, яка забезпечує менеджерів підприємства своєчасною і повною інформацією для опрацювання можливих альтернативних рішень стосовно обсягів виробництва, номенклатури та асортименту, цін, що дає можливість ефективно розв’язувати широкий спектр тактичних та стратегічних управлінських завдань. Запропонована методика планування собівартості дає змогу визначити необхідний рівень витрат на виготовлення продукції високої якості при найбільш ефективному використанні наявних ресурсів. 6. Різке погіршення економічного стану переважної більшості існуючих підприємств, багато з яких знизили обсяг виробництва до мінімуму, потягло за собою зміни структури витрат, тобто зниження питомої ваги змінних та зростання постійних витрат в загальній сумі собівартості. В цих умовах дуже важливо на достатньо високому рівні організувати ретельне планування, облік і контроль постійних витрат. Для ефективного проведення такого планування запропоновано методику планування постійних витрат за місцями їх виникнення і центрами відповідальності, яка забезпечує детальною інформацією керівників підприємств для оперативного управління і контролю за постійними витратами, сприяє виявленню економії або перевитрат різних видів ресурсів. |