Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Чередніченко Алла Павлівна. Податковий контроль в умовах трансформаційної економіки України : дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Одеський держ. економічний ун-т. - О., 2005.



Анотація до роботи:

Чередніченко А.П. Податковий контроль в умовах трансформаційної економіки України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01. – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Одеський державний економічний університет, Одеса, 2005.

Дисертація присвячена дослідженню теоретичних засад податкового контролю в умовах трансформаційної економіки України як загального системного поняття та формулювання практичних рекомендацій щодо вдосконалення норм податкового контролю, його організації, методики здійснення контрольних процедур і прийняття управлінських рішень за результатами контролю.

У дисертації визначено та комплексно розкрито функції та складові податкового контролю як системного поняття. Встановлені законодавчо функції конкретних контролюючих органів є прикладними по відношенню до системних функцій податкового контролю.

На основі аналізу практичної діяльності та чинного законодавства обгрунтовано необхідність внесення змін до законодавства стосовно прав і завдань органів ДПС, необхідності з метою доведення у правовому полі порушення законодавства та ухилянь від сплати податків за схемами з використанням „фіктивних фірм”, введення в українське законодавство визначення термінів „фіктивна фірма (підприємство)”, „фіктивні” операції; офіційного визначення ознак фіктивності.

Для підвищення ефективності податкового контролю розроблено рекомендації стосовно усунення помилок в актах за результатами податкових перевірок, встановлено взаємозв'язок між кожною формою податкового контролю і властивими їм методами: як загальнонауковими, так і спеціальними та засоби забезпечення виконання стратегічних цілей Програми модернізації ДПС.

На основі дослідження теоретичних, організаційно-правових засад податкового контролю, проведеного аналізу управління системою податкового контролю й практичного досвіду за результатами контрольно-перевірочної роботи автором узагальнено і розроблено науково-практичні рекомендації щодо вдосконалення податкового контролю як системного поняття в розрізі його складових, класифікації за видами, формами і методами. Основні наукові та практичні результати роботи полягають у наступному:

За результатами дослідження удосконалено визначення терміна „податковий контроль” як системи дій та заходів в управлінні фінансами країни, які спрямовані на забезпечення дотримання суб’єктами господарювання чинного законодавства з оподаткування з метою наповнення грошовими ресурсами державного бюджету всіх рівнів і державних цільових фондів.

У дисертаційному дослідженні вперше визначено та розкрито функції податкового контролю як системного поняття, а саме: прогнозування, аналітичну, управлінську, нормативну, координаційну і профілактичну, які діють у взаємозв’язку і взаємозалежності. Функції конкретних контролюючих органів, які встановлені законодавчо, є прикладними по відношенню до системних функцій податкового контролю, визначених в дисертаційній роботі.

Визначене місце податкового контролю у регулюванні економіки перехідного періоду через методи непрямого регулювання та контролю за виконанням діючого законодавства з оподаткування

У роботі визначено та детально охарактеризовано складові системи податкового контролю: контролюючий суб’єкт, підконтрольний суб’єкт, контрольні дії, предмет і об’єкти контролю. Контрольні дії спрямовуються на встановлення відповідності показників податкової звітності контрольованого платника податку (підконтрольного суб’єкта) вимогам чинного законодавства з оподаткування та здійснення інших заходів, безпосередньо пов’язаних з виконанням платником своїх податкових зобов’язань (постановка на облік в органах податкової служби, складання та подання податкової звітності тощо). Предмет і об’єкти контролю визначаються конкретними завданнями, які ставляться контролюючим суб’єктом.

Відсутність в Україні спеціального закону, який би врегульовував системні правовідносини у сфері податкового контролю, негативно впливає на його ефективність. Законодавство, яким на органи державної податкової служби покладено обов'язки з контролю за справлянням податків, характеризується як недосконале. Зокрема, у Законі „Про державну податкову службу в Україні” завдання органів ДПС визначено вузько. У роботі запропоновано зміни і доповнення, які доцільно врахувати у Податковому кодексі або ще до його прийняття у чинному законодавстві:

- одним із завдань ДПС необхідно визначити загальні організаційні дії адміністрації та її підрозділів у сфері податкового контролю (у чинній редакції Закону такі відсутні);

- зважаючи на зміну пріоритетів з фіскального напрямку на обслуговування платників податків, які проголошені ДПА, потребує розширення спектр завдань, пов'язаних з реалізацією аналітичної та профілактичної функцій податкового контролю.

Аналіз наукової думки вказує на наявність плутанини між видами, формами і, навіть, методами за одними і тими ж ознаками. Кожній формі контролю властиві свої методи. У роботі визначено взаємозв’язок між кожною означеною формою контролю та відповідними їй методами. Вибір тих чи інших методів залежить від конкретних завдань, поставлених перед суб'єктом контролю, його функцій і повноважень. Ці пропозиції повинні бути враховані при прийнятті закону про податковий контроль або іншого нормативно-правового документа, яким будуть врегульовані основні засади податкового контролю.

Результати аналізу чинного вітчизняного законодавства свідчать про відсутність єдиного нормативного документа, який би чітко визначав статус, процедуру проведення документальних перевірок за їх видами та порядок оформлення результатів перевірок.

При складанні планів проведення податкових перевірок з метою якісного відбору суб'єктів контролю до перевірки пропонуємо брати за основу результати аналізу податкових ризиків за камеральними перевірками відповідно до наведених у роботі критеріїв.

На підставі узагальнення результатів проведення експертиз з питань оподаткування виявлено 15 основних ознак недоліків за результатами податкових перевірок. Систематизовано причини низької якості результатів перевірок і запропоновано рекомендації щодо їх запобігання.

Аналіз застосування податкового законодавства з точки зору підвищення дієвості контрольної функції податкового контролю, проведений на основі практики судово-економічної експертизи по кримінальних і господарських справах дає змогу стверджувати про наявність у ньому суттєвих суперечностей, що істотно ускладнюють виконання органами податкової служби покладених на них завдань, які систематизовані за ознаками, що зустрічаються найчастіше. Рекомендовано врахувати зазначені суперечності у законодавстві.

З метою запобігання ухилянням від сплати податків за схемами, де використовуються фіктивні фірми, у роботі запропоновано ввести в законодавство визначення термінів „фіктивна фірма (підприємство)”, „фіктивні операції”, „ознаки фіктивності” і відповідно до цього розробити методологію врахування таких операцій у податковому обліку.

Для забезпечення виконання стратегічних цілей, передбачених програмою модернізації державної податкової служби України, рекомендовано: 1) забезпечити умови для підвищення рівня добровільного виконання вимог податкового законодавства платниками податків; 2) розробити та впровадити чітко визначені норми законодавства щодо механізму та процедур справляння кожного податку (збору, платежу), яке б унеможливлювало протиріччя, мінімізацію й ухиляння від сплати податків, та удосконалити законодавство, яким регулюється здійснення податкового контролю з визначенням видів, форм, функцій та методів податкового контролю; 3) змінити пріоритети контролю із суто фіскального напрямку на безпосереднє обслуговування платників податків; 4) удосконалити систему інформаційної взаємодії з усіма пов'язаними з оподаткуванням і контролем інституціями як в середині держави, так і співробітництва з міжнародними організаціями. У дисертації по кожному з цих напрямків запропоновані конкретні заходи.

З урахуванням міжнародного досвіду організаційної побудови податкових органів оптимальною пропонується така структура, при якій податкова служба входить до Міністерства фінансів та має у своєму складі митні підрозділи й податкову міліцію (поліцію). З цією метою пропонується змінити систему управління Державної податкової адміністрації України та Державної митної служби України та підпорядкувати їх Міністерству фінансів України.

Для оцінки ефективності податкового контролю запропоновано використовувати такі показники:

- коефіцієнт виконання запланованих податкових надходжень(Кз),

- коефіцієнт своєчасності надходжень платежів у бюджет (Ксн),

- загальний коефіцієнт ефективності податкового контролю (Кеф).

Запровадження у практику та врахування при змінах і доповненнях до законодавства викладених у дисертаційній роботі рекомендацій дозволить покращити нормативно-правове врегулювання податкового контролю та його організаційні засади, підвищити його ефективність, що у перспективі забезпечить стабільні надходження до бюджетів усіх рівнів і державних цільових фондів.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях:

1. Чередніченко А.П. Податковий контроль в умовах трансформаційної економіки України: Монографія. – К.: ТОВ „Видавництво „Аспект-Поліграф”, 2005. – 204 с. (12,8 д. а.)

2. Чередніченко А.П. Роль податків у державному регулюванні економікою країни // Економіка: проблеми теорії та практики. ДНУ. Збірник наукових праць. Випуск 202. т.4, с. 880-887. (0.4 д.а.)

3. Чередніченко А.П. Податковий облік витрат, пов'язаних з розвідкою (дорозвідкою) та облаштуванням нафтових та газових родовищ // Економіка: проблеми теорії та практики. ДНУ. Збірник наукових праць. Випуск 203. т.2., с. 405-410. (0,35 д.а.)

4. Чередніченко А.П. Характеристика системи податкового контролю в Україні // Економіка: проблеми теорії та практики. ДНУ. Збірник наукових праць. Випуск 207. т. 3, с.898 - 904 (0.4 д.а.)

5. Чередніченко А.П. Актуальні проблеми та головні завдання реформування ДПС України // Фінанси України. - 2006. - №2. с. 113-121 (0,6 д.а.)

6. Чередніченко А.П. Сутність та функції податкового контролю в Україні //Національна Академія ДПС України. НДЦ з проблем оподаткування. Ірпінь. 2005. (0.4 д.а.)

7. Чередніченко А.П. Класифікація податкового контролю за видами і формами // Економіка та держава. Міжнародний науково-практичний журнал №12/2005, с. 29-31 (0,4 д.а.)

Публікації в інших виданнях:

1.Чередніченко А.П., Болоніна І.В. Особливості віднесення курсових різниць, які виникають за кредитами та позиками в іноземній валюті, до складу валових доходів та валових витрат підприємств, одержувачів таких кредитів або позик. Матеріали науково-практичного семінару, м. Дніпропетровськ, 2001, с.126-131. (автору належить 0,2 д.а.)

2.Чередніченко А.П. Про вирішення питань оподаткування поворотної фінансової допомоги. Матеріали науково-практичного семінару, м. Дніпропетровськ, 2001, с.88-92. (0,35 д.а.)

3.Чередніченко А., Рогоза В., Педь І. Методика вирішення судово-економічною експертизою питань щодо спричинення матеріальних збитків. Метод. посіб.- К. 2004, МЮ України, КНДІСЕ, с.43. (автору належить 0,9 д. а.)