Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Експлуатація та ремонт засобів транспорту


Тарасов Юрій Володимирович. Поліпшення експлуатаційних властивостей легкових автомобілів удосконалюванням методики вибору гальмових колодок : Дис... канд. наук: 05.22.20 - 2007.



Анотація до роботи:

Тарасов Ю. В. Поліпшення експлуатаційних властивостей легкових автомобілів удосконалюванням методики вибору гальмових колодок. - Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата технічних наук за фахом 05.22.20 - експлуатація та ремонт засобів транспорту. - Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2007.

Дисертація присвячена питанням поліпшення активної безпеки легкового автомобіля за рахунок удосконалювання методики вибору фрикційних пар у процесі експлуатації, а саме впливу низької фрикційної теплостійкості гальмових механізмів на курсову стійкість автомобіля.

Визначено, що бортовий перерозподіл ваги дає ефект нульового прискорення при будь-якому первісному кутовому відхиленні, крім того, модель показує важливість стабільності гальмових механізмів, тому що одночасне блокування всіх коліс є гарантією відсутності розвитку замету.

Розроблено методику підбору в процесі експлуатації сполучення фрикційних пар на передній і задній осях, на прикладі легкового автомобіля другого класу. Методика може бути використана при проектуванні гальмових механізмів автомобілів, при проведенні сертифікації гальмових колодок і гальмових дисків (барабанів). Отримані результати використовуються відділом НДР інституту машин і систем Мінпромполітики і НАН України при модернізації конструктивних елементів гальмівної системи автомобілів, що перебувають в експлуатації, з метою підвищення їхніх техніко-експлуатаційних характеристик; Харківським НДІ судової експертизи імені Бокаріуса при аналізі причин виникнення ДТП.

1. Аналіз літературних джерел і нормативних документів показав, що сьогодні при сертифікації фрикційних пар гальм не враховується сумісність характеристик фрикційної теплостійкості гальмових колодок передньої і задньої осей. Відсутність методики вибору гальмових колодок для передніх і задніх гальмових механізмів легкових автомобілів може стати однією з причин виходу параметрів розподілу гальмових сил за межі припустимих значень, що може викликати втрату курсової стійкості при гальмуванні.

2. Отримані залежності, які дозволяють оцінити динаміку гальмових сил на окремих колесах і осях автомобіля, а також загальну гальмівну силу. Описані безперервною функцією зміни моментів, що повертають на осі, викликані нерівномірністю гальмових механізмів, дозволили нам полегшити аналіз впливу цієї нерівномірності на курсову стійкість автомобіля при гальмуванні.

3. Підвищення енергонавантаженості гальм є рівним розподілу гальмових моментів між передніми і задніми колесами. При рівному (bм= 0,5) розподілі гальмових моментів між передніми і задніми колесами розподіл гальмових сил bР>0,5 для задьоприводних автомобілів і bР<0,5 для передньоприводних автомобілів при службових гальмуваннях із включеним зчепленням. Для повнопривідних автомобілів bР=bм= 0,5.

4. Запропоновані фізичні і математичні моделі динаміки зміни коефіцієнта розподілу гальмових сил між осями дозволили здійснити аналіз впливу низької фрикційної теплостійкості гальмових механізмів на курсову стійкість автомобілів. Уточнені моделі, запропоновані в роботі, лягли в основу методики вибору фрикційних пар (гальмових колодок і контртіл) передніх і задніх гальмових механізмів автомобілів.

5. На підставі проведених досліджень розроблена вдосконалена методика для проведення сертифікації гальмових колодок, що поставляються на ринок України, згідно якої рекомендується проводити сертифікаційні випробування комплектами передніх і задніх гальмових колодок, що виключає залежність гальмових властивостей автомобіля від невідповідних фізико-трибологічних характеристик пар тертя.

6. Запропоновано коефіцієнт ефективності як критерій функціональної стабільності гальмових властивостей автомобіля, що являє собою відношення середнього уповільнення до середнього приводного тиску, обчислювальних за одне гальмування. Використання зазначеного критерію дозволило визначити, що використовуване сполучення гальмових колодок «Соболь» на передній осі і «Начало (ТИИР-445)» на задній осі дають найкращий результат =0,87. У той же час можливе одержання низького значення коефіцієнта ефективності = 0,58 при деяких сполученнях існуючих передніх і задніх гальмових колодок, як українського, так і закордонного виробництва. Отримані результати необхідно враховувати як при проведенні сертифікаційних робіт випробування гальмових колодок, так і при їхній експлуатації, а також при автотехничній експертизі ДТП.

7. При проведенні випробування комплекту передніх і задніх гальмових колодок уведено поняття «ідеального партнера», під яким розуміється фрикційний матеріал, характеристики фрикційної теплостійкості якого в сполученні з аналогічними характеристиками фрикційного матеріалу на протилежній осі, забезпечують постійне значення коефіцієнту розподілу гальмових моментів на передній осі при циклічному гальмуванні.

8. Запропонована методика вибору передніх і задніх гальмових накладок дозволила нам визначити раціональні сполучення гальмових колодок для легкового автомобіля 2 класу «АЗЛК - 2140»: «ВАТИ-МИГ», «ВАТИ-Харків», «Соболь-Харків», «Соболь-Начало (ТИИР-445)».

Публікації автора:

  1. Тарасов Ю.В. Анализ методик оценки температурного режима пар трения автомобильных тормозов// Автомобильный транспорт. – Харьков: ХНАДУ. – 2003. – № 13. – С.106–109.

  2. Тарасов Ю.В. Испытания фрикционных материалов тормозных механизмов автомобилей на теплостойкость// Механіка та машинобудування – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2005. – №1. – С. 179 – 184.

  3. Кухтов В.Г., Тарасов Ю.В. Физическая модель высокотемпературного изнашивания фрикционных материалов автомобилей и тракторов// Автомобиле- и тракторостроение. – Харьков: Вестник НТУ «ХПИ». – 2004 № 16. – С. 77-80. Здобувачем запропоновано фізичну модель високотемпературного зношування фрикційних матеріалів автомобілів.

  4. Подригало М.А., Тарасов Ю.В. Распределение тормозных сил между осями автомобиля с учетом вращающихся масс трансмиссии // Автомобиле-и тракторостроение. – Харьков: Вестник НТУ «ХПИ». – 2005. № 10. – С. 102-106. Здобувачем визначено вплив обертових мас трансмісії на енергонавантаженість гальмових механізмів автомобіля.

  5. Подригало М.А., Тарасов Ю.В. Моделирование динамики изменения тормозных сил на колесах автомобиля// Автомобильный транспорт. – Харьков: ХНАДУ. – 2005. – № 16. – С.162–165. Здобувачем запропоновано залежності моделювання динаміки зміни гальмових сил на колесах автомобіля.

  6. Подригало М.А., Тарасов Ю.В. Определение общей тормозной силы автомобиля и коэффициента ее распределения на переднюю ось // Транспорт, экология - устойчивое развитие. – Варна: ТУ. – 2005. – № 9. – С. 368–374. Здобувачем запропоновано опис динаміки зміни коефіцієнта розподілу гальмових сил між осями в процесі службових гальмувань по експоненті.

  7. Подригало М.А., Волков В.П., Тарасов Ю.В. Оценка курсовой устойчивости двухосных автомобилей при торможении со всеми заблокированными колесами// Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – Луганськ: СНУ імені В. Даля. – 2005. – № 6. – С. 43 – 46. Здобувач визначив вплив стабільності фрикційних властивостей гальмових механізмів на курсову стійкість

  8. Подригало М.А., Тарасов Ю.В., Павленко В.Н. Оценка устойчивости легковых автомобилей против заноса в процессе служебных торможений// Автомобиле- и тракторостроение. – Харьков: Вестник НТУ «ХПИ». – 2006 № 6. – С. 93-97. Здобувачем проведено моделювання процесу гальмування з урахуванням розподілу гальмових сил між осями автомобіля.

  9. Подригало М.А., Волков В.П., Тарасов Ю.В., Павленко В.Н. Влияние нестабильности тормозных механизмов на распределение тормозных сил между осями легкового автомобиля // Транспортные системы Сибири – Красноярск: КГТУ. – 2005. – № 1 – С. 158 –160. Здобувачем проведено аналіз впливу стабільності характеристик фрикційних матеріалів на гальмові властивості автомобілів.

  10. Тарасов Ю.В., Павленко В.Н. Влияние нагрева тормозных колодок на параметры торможения автомобиля// Механізація сільськогосподарського виробництва. – Харьков: ХГТУСХ. – 2005. – № 41. – С. 152 – 160. Здобувачем проведена оцінка зміни гальмових властивостей автомобіля при нагріванні гальмових колодок.

  11. Подригало М.А., Тарасов Ю.В. Методика рационального выбора фрикционных пар передних и задних тормозов автомобилей по температурным характеристикам // Автомобильный транспорт. – Харьков: ХНАДУ. – 2004. – № 15. – С.13–17. Здобувачем розроблено методику вибору фрикційних пар тертя за критерієм функціональної стабільності коефіцієнта розподілу гальмових сил.