Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень


Поклонська Олена Юріївна. Пострадянський розвиток держави та права в Україні : дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / Київський національний ун-т внутрішніх справ. — К., 2007. — 240арк. — Бібліогр.: арк. 200-220.



Анотація до роботи:

Поклонська О.Ю. Пострадянський розвиток держави та права в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.01. – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. – Київський національний університет внутрішніх справ. – Київ, 2007.

З огляду на особливості становлення державно-правових явищ у перехідний період розвитку України та на основі аналізу пострадянського етапу трансформації країни, а також спираючись на дослідження таких суспільно важливих явищ як правова держава та громадянське суспільство як основних напрямів змін та перетворень в сучасній Україні, автор робить спробу дати власні визначення пострадянській державі, пострадянському праву, пострадянському періоду, одному з основних принципів правової держави – принципу верховенства права та уточнити розуміння правової держави і громадянського суспільства. А також дисертант, враховуючи аналіз історичного минулого України, особливостей ментальності українського народу, здобутків та прорахунків пострадянської влади, вносить власні пропозиції щодо вдосконалення та розвитку основних систем суспільства: економічної, політичної, правової. Автор наголошує на необхідності реформування цих систем для забезпечення дієвості основного принципу правової держави: людина – це найвища соціальна цінність.

1. Визначаючи тип переходу української держави як пострадянський, автор розуміє його як сукупне явище, що включає характеристику різних сфер суспільного життя, а отже і такі поняття як посттоталітарний, посткапіталістичний, постсоціалістичний, постіндустріальний період. Наголошуючи при цьому на вихідному пункті трансформації кожного аспекту складного соціально-політичного процесу в країні, в роботі констатується, що фактор вихідного пункту трансформації чинить особливий вплив на розвиток України.

2. Особливої уваги при здійсненні пострадянської модернізації набуває право. Пострадянське право визначено дисертантом як система загальнообов’язкових, формально визначених, встановлених чи санкціонованих державою правил поведінки, що характеризуються високим ступенем динаміки, впливом соціалістичної ідеології і мають на меті регламентацію взаємовідносин громадян та діяльності механізму пострадянської держави у напрямі закріплення демократичної спрямованості державного будівництва.

3. Розбудова правової держави та становлення громадянського суспільства – основні напрями здійснення пострадянської трансформації.

4. Таким чином, пострадянська держава - це держава, яка характеризується особливим станом життєдіяльності суспільства, що знаходиться у пошуку альтернатив розвитку та здійснює перехід від тоталітарного соціалізму до становлення структур громадянського суспільства з метою формування правової держави.

5. Демократична, соціальна, правова держава може виступати як форма обмеження державної влади правами і свободами людини. Ідея зв'язаності держави правами і свободами людини та громадянина є складовою праводержавної концепції, критерієм усвідомлення меж втручання держави в життя громадянського суспільства, правовою домінантою при визначенні обов'язків держави перед людиною і суспільством.

6. Автор пропонує запровадити такий механізм взаємодії правової держави та громадянського суспільства, за якого будуть впроваджені реальні дієві гарантії їх повної взаємовідповідальності, взаємоконтролю і взаємодопомоги на основі законності та справедливості. Мова йде, зокрема, про винесення на всенародне обговорення усіх нормативно-правових актів, що приймаються на благо та розвиток українського суспільства. Україна, яка нині стоїть на порозі нового етапу суспільно-політичного та економічного розвитку, потребує істотних змін функцій і повноважень інститутів влади, аби вони набули рис справжнього народовладдя. Маючи великий кредит довіри виборців, влада повинна своєю ефективною діяльністю відповідати на актуальні запити суспільства. При цьому слід враховувати, що з сутності принципу єдності державної влади випливає, що заради досягнення загальних цілей суспільного розвитку традиційні гілки влади і президентська гілка влади, що займає ведуче місце серед додаткових, новаційних (контрольно-наглядова), та на виділенні якої наполягають деякі вчені, мають доповнювати одна одну. Саме це є основною метою сучасного конституційного реформування в Українській державі.

7. На сьогодні потреба переходу до реформи усіх сфер суспільного буття стала вкрай нагальною, це зумовлено, зокрема, прогалинами та колізіями у законодавстві, відсутністю чіткого розподілу владних повноважень, постійною боротьбою між окремими гілками влади, відсутністю чіткої ієрархії державних структур. При цьому, здійснюючи політичну, адміністративну, конституційну, економічну та інші реформи не маються на меті докорінні зміни, навпаки, автор вважає за необхідне спочатку проаналізувати потребу певного зрушення, спробувати віднайти можливі шляхи реалізації того чи іншого положення за існуючих обставин, і тільки після цього, у разі потреби, встановлювати якусь іншу норму.

8. У роботі пропонується внести зміни до Конституції України: 1) ч. 2 ст. 72: “Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менше як двох мільйонів громадян, які мають право голосу, за умови збору підписів не менш як в 2/3 областей по 50 тисяч голосів в кожній області та подання відповідних даних кількості голосів органами місцевого самоврядування України до компетентного органу”; 2) доповнити п. 3 ст. 85 (Повноваження Верховної Ради України) наступним положенням: “Прийняття законів та надання їм офіційного тлумачення”; 3) ч. 1 ст. 93: “Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України, Кабінету Міністрів України, Верховному Суду України, Генеральній прокуратурі, Національному банку України та органам місцевого самоврядування”; 4) ч. 1 ст. 148: “Конституційний Суд України складається з шістнадцяти суддів Конституційного Суду України”; 5) ч. 2 ст. 148: “Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України та з’їзд суддів України призначають по чотири судді Конституційного Суду України”.

9. Також автором запропоновані зміни і до деяких інших нормативних актів: “Про місцеве самоврядування в Україні” (ч. 3 ст. 16 Закону викласти у наступній редакції – “Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, доходи загального фонду Державних бюджетів, позабюджетні цільові (в тому числі валютні) та ін.. кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їх спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад”), “Про всеукраїнський і місцеві референдуми” (ч. 2 ст. 1: доповнити положенням – “Даним Законом передбачається проведення консультативного референдуму як в межах всієї держави, так і на місцевому рівні. Консультативний референдум – це спосіб висловлювання громадянами України шляхом голосування власної думки з важливих питань загальнодержавного і місцевого значення, що має враховуватися органами державної влади при прийнятті відповідних законодавчих актів і рішень”), “Про політичні партії в Україні” (ч. 2 ст. 6: “Громадянин України може перебувати лише в одній політичній партії. Повноваження народного депутата, обраного від політичної партії, у разі виходу зі складу депутатської фракції цієї політичної партії, припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу політичної партії”), “Про підприємництво” (ч. 1 ст. 1: “Підприємництво – це безпосередня самостійна, систематична, ініціативна, на власний ризик господарська діяльність по виробництву продукції, виконанню робіт, наданню послуг, що здійснюється фізичними та юридичними особами, зареєстрованими як суб’єкти підприємницької діяльності в установленому законом порядку, з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутків”; ст. 14: “З метою створення сприятливих організаційних та економічних умов для розвитку підприємництва, держава на умовах і в порядку, передбачених законом, надає підприємцям земельні ділянки, передає державне майно, необхідне для здійсненна підприємницької діяльності, надає кредити для сприяння розвитку “малого” та “середнього” бізнесу”).

10. Отже, пострадянський період – це історичний етап розвитку держави та права, для якого характерними є зміни і реформування усіх сфер життя людей з метою подолання конфронтації між гілками влади, позбавлення відчуженості громадян від влади, створення належних умов існування людей, налагодження внутрішніх і зовнішніх зв’язків, подолання економічної, політичної кризи, зміцнення довіри громадян до влади, підвищення духовності, рівня правової культури, професіоналізму державних службовців, запровадження дієвих механізмів контролю за законністю, що забезпечить становлення і функціонування демократичного режиму в країні

Публікації автора:

  1. Мокряк О.Ю. Постсоціалістичний розвиток держави та права в Україні // Науковий вісник Львівського юридичного інституту МВС України. – 2004. - № 2(2). – с. 358-366.

  2. Поклонська О.Ю. Перехід від тоталітаризму до демократії в Україні // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2005. - № 31. – с. 363-368.

  3. Поклонська О.Ю. Постсоціалістичний розвиток України: економічний аспект // Держава і право. – 2005. - № 30. – с. 60-66.

  4. Поклонська О.Ю. Реформування законодавства України у перехідний період // Підприємництво, господарство і право. – 2006. - № 1. – с. 65-69.

  5. Поклонська О.Ю. Розвиток концепції громадянського суспільства // Науковий вісник Юридичної академії МВС. – 2005. - № 3. – с. 103-112.

  6. Поклонська О.Ю. Форма держави постсоціалізму // Вісник Запорізького юридичного інституту. – 2005 - № 2. – с. 17-24.

  7. Поклонська О.Ю. Оптимізація шляхів боротьби з корупцією (на прикладі діяльності підрозділів Державної служби боротьби з економічною злочинністю) // Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених. – 2006. - № 8. – с. 93-98.

  8. Поклонська О.Ю. Право постсоціалістичної України // Актуальні проблеми політики. Збірник наукових праць. – Одеса, 2006. – вип.. 29. – с. 201-205.

  9. Мокряк О.Ю. Принцип реальності прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина як основа побудови правової держави // Права людини в Україні: реалізація та захист. Тези доповідей учасників студентської наукової конференції. – К., 2002. – 23-24 березня. – с. 14-16.

  10. Мокряк О.Ю. Влада та права людини в Україні // Права людини в Україні: реалізація та захист. Тези доповідей учасників студентської наукової конференції. – К., 2001. – 23-24 березня. – с. 160-162.

  11. Мокряк О.Ю. Теоретичні проблеми постсоціалістичного розвитку держави, права та суспільства в Україні // Десята підсумкова конференція наукового товариства курсантів факультету підготовки кадрів оперативних служб НАВСУ. Тези доповідей. – К., 2002. – с. 5-7.

  12. Поклонська О.Ю. Президент та парламент: причини непорозуміння // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Влада і суспільство: проблеми взаємодії». 18-19 листопада 2005р. – Запоріжжя, 2005. – с. 165-169.