Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Лалакулич Марія Юріївна. Потенціал вищої освіти в активізації розвитку регіональних освітніх систем : Дис... канд. наук: 08.00.05 - 2009.



Анотація до роботи:

Лалакулич М.Ю. Потенціал вищої освіти в активізації розвитку регіональних освітніх систем. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. – ДВНЗ «Ужгородський національний університет» МОН України. – Ужгород, 2009.

Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методологічних та методичних основ дослідження потенціалу ВО як важливого елементу розвитку РОС та розробленню рекомендацій щодо вдосконалення механізмів його формування в системі управління регіональним розвитком. Обґрунтовано теоретико-методологічні основи дослідження потенціалу ВО як важливого елемента розвитку регіональних освітніх систем. Розкрито поняття потенціалу ВО, яке сформульовано з позицій системного підходу та засад економіки знань. Визначена якісна характеристика складових потенціалу ВО. Розкрито регіональні особливості формування та розвитку складових потенціалу ВО. На основі результатів експертного опитування науково-педагогічних працівників ВНЗ Закарпатської області визначено перспективні напрями використання потенціалу вищої освіти в умовах інноваційної моделі економіки. Побудовано модель соціально-економічного механізму формування нової якості потенціалу регіональної вищої освіти. Розкрито моніторинговий механізм оцінки потенціалу ВО. Вдосконалено методику оцінки потенціалу ВО в контексті здійснення ефективної регіональної освітньої політики

1.В умовах переходу до інноваційного вектору економіки зростає значущість ВО у розвитку РОС. РОС - це підсистема регіональних суспільних (соціальних) систем, що є складовою частиною соціально-економічного комплексу регіону. Вона забезпечує системне формування, примноження людського капіталу, його постійну адаптацію до динамічних змін економіки знань. На основі інструментів неперервної освіти в РОС підтримується здатність людей до споживання, оновлення та формування нових знань. Тим самим РОС є домінантним елементом якісного відтворення людських ресурсів, формування нової якості людини як виробника і споживача.

2. Потенціал ВО визначено як примножені традиції, здобутки, різноманітні освітні, освітньо-наукові можливості, які можуть трансформуватися в нові знання, нові освітні технології, нові освітні та науково-освітні послуги, нові форми і методи реалізації освітньої діяльності, що є адекватним потребам інноваційного типу розвитку. Потенціал ВО – це складна система різноманітних освітніх, освітньо-наукових, економічних, організаційних, інформаційних, інноваційних, культурологічних можливостей, ресурсів. Ця система характеризується: великою кількістю взаємозв’язаних елементів і підсистем; складністю системних функцій; поставленою метою; високим рівнем складності його структурних зв’язків; наявністю емерджентних характеристик (системний ефект) тощо.

3. Предметом наукових досліджень є складові потенціалу ВО як складної економічної та соціокультурної системи, а саме: освітньо-професійна, освітньо-наукова, науково-педагогічна, фінансово-економічна, інформаційна, інтеграційна, підприємницька, соціальна, просвітницька, культурна, інноваційна. Потенціал ВО можна досліджувати на рівнях: національному (окремих країн), галузевому (Міністерство освіти і науки України), регіональному (регіони України), окремого ВНЗ, особистості (науково-педагогічного працівника, студента). Система складових потенціалу вищої освіти є відкритою. Сутність окремих складових потенціалу ВО розкривається через низку категорій.

4. В умовах посилення процесів регіоналізації освіти, активізації державної регіональної соціально-економічної політики, вдосконалення механізмів регулювання цієї сфери для теорії і практики державного регулювання важливим є визначення регіональних особливостей формування і розвитку складових потенціалу ВО. В процесі аналізу ВО встановлено, що в регіональному розрізі необхідно: підвищити доступність ВО через розвиток мережі не тільки регіональних ВНЗ, але й розширення філіалів столичних ВНЗ у регіонах; сприяти доступності ВО через розширення частки бюджетного фінансування за напрямами підготовки для потреб регіональної економіки; відновити діяльність дослідницького сектору університету, в регіонах створити спеціальні дослідно-експериментальні виробництва; для підвищення ефективності підприємницької складової потенціалу ВО інтегрувати платні освітні послуги з виконанням науково-дослідних тем в інтересах підприємств регіону тощо.

5. Важливим показником людської складової потенціалу ВО є чисельність викладацького складу ВНЗ різних рівнів, її динаміка змін кваліфікаційної структури науково-педагогічних працівників. Щоб подолати негативні явища у цій сфері, необхідна глибока реорганізація системи атестації науково-педагогічного персоналу та вдосконалення системи оплати праці.

6. Соціологічна оцінка потенціалу ВО визначила пріоритетність освітньо-професійної, освітньо-наукової та науково-педагогічної складових потенціалу ВО. Визначено необхідність переходу до інноваційного типу навчання, підвищення престижу і соціального статусу педагогічних і науково-педагогічних працівників як важливого індикатора якості ВО. Успішність вирішення проблем інтеграції освіти і науки у ВНЗ залежить від того, наскільки швидко регіональні університети стануть провідними суспільними інститутами.

7. Дисертантом побудовано модель соціально-економічного механізму формування нової якості потенціалу ВО, яка містить такі елементи: (1) інституційно-правове забезпечення формування і використання потенціалу ВО; (2) реформування відносин власності в освітній сфері; (3) удосконалення системи управління та організаційних форм ВНЗ; (4) трансформація системи підготовки фахівців; (5) формування інституцій для комерціалізації нового знання; (6) формування соціально-економічних механізмів функціонування системи неперервної освіти.

8. Визначені елементи соціально-економічного механізму якісного оновлення потенціалу ВО визначають особливе місце ВНЗ в його формуванні, примноженні та якісному оновленні. Реалізація складових соціально-економічного механізму формування нової якості потенціалу ВО має стимулювати інноваційну націленість діяльності ВНЗ, формувати науково-освітні послуги, адекватні європейським стандартам.

9. Для оцінки окремих складових потенціалу ВО автором запропоновано методику розрахунку інтегрального показника – індексу розвитку освітньо-професійної складової потенціалу ВО (ІООПС). Побудовані для регіонів України індекси дають можливість: простежити процес формування освітньо-професійної складової потенціалу ВО в розрізі окремих регіонів України як системи; класифікувати регіони за рівнем цього інтегрального показника та його компонент; визначити пріоритети освітньо-професійної діяльності в умовах змін в українській економіці. Розраховані індекси можна використати для моніторингу показників досягнення цілей за державними пріоритетами розвитку Закарпатської області до 2015 року.

Публікації автора:

Монографії:

1. Лалакулич М.Ю. Регіональні суспільні системи / Долішній М.І., Злупко С.М., Семів Л.К., Лалакулич М.Ю. та ін.; за редакцією Семів Л.К. HAH України. – Серія «Проблеми регіонального розвитку». – Львів: Інститут регіональних досліджень, 2007. – 497 с. Особистий внесок автора: розкрито потенціал вищої освіти у формуванні регіональних суспільних систем інноваційного типу, розкрито суть регіональних освітніх систем, визначено напрями вдосконалення організаційно-економічного механізму функціонування регіональних освітніх систем.

Публікації у фахових виданнях:

2. Лалакулич М.Ю. Потенціал вищої школи в світлі вимог до освіти у XXI столітті / М.Ю. Лалакулич // Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. праць. – Вип. 7 (38). – К.: Науково-дослідний економічний інститут, 2004. – С. 64-67.

3. Лалакулич М.Ю. Формування та реалізація потенціалу вищої освіти в контексті вимог інноваційної моделі розвитку / М.Ю. Лалакулич // Науковий вісник Ужгородського університету. – Серія «Економіка». – Вип. 15. – 2004. – С. 35-40.

4. Лалакулич М.Ю. Потенціал вищої освіти у формуванні регіональних суспільних систем інноваційного типу / М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональні суспільні системи. – Вип. 3 (XLVII). – Ч. І. – Львів: Інститут регіональних досліджень, 2004. - С. 190-197.

5. Лалакулич М.Ю. Потенціал вищої освіти в експертній оцінці науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів Закарпатської області / М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Конкурентний потенціал і європейська інтеграція (регіональні аспекти). – Вип. 1 (57). – Львів: Інститут регіональних досліджень. – 2005. – С. 196-206.

6. Лалакулич М.Ю. Регіональні особливості формування та розвитку освітньо-професійної складової потенціалу вищої освіти / М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. – Вип. 3 (65). – Львів: Інститут регіональних досліджень, 2007. - С. 457-469.

7. Лалакулич М.Ю. Потенціал вищої освіти Українських Карпат: підходи до інтегральної оцінки / М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Структурна трансформація територіальних суспільних систем: зб. наук. праць. – Вип. 5 (67) / НАН України. Ін-т регіональних досліджень. Редкол.: відп. ред.. Є.І.Бойко. – Львів, 2007. - С.167-178.

8. Лалакулич М.Ю. Регіональний підхід до оцінювання потенціалу вищої освіти: регіональний аспект / М.Ю. Лалакулич // Науковий вісник Ужгородського університету. - Серія «Економіка». – Вип. 24. – 2007. – С. 70-75.

9. Лалакулич М.Ю. Стан та оцінка проблем розвитку системи освіти Закарпатської області - Соціально-економічні дослідження в перехідний період / Л.К. Семів, М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічний розвиток регіону: діагностика, стратегія, управління. – Вип. 4 (60). – Львів: ІРД НАН України, 2006. – С. 209-219. Особистий внесок автора: окреслено шляхи використання освітньо-професійної складової потенціалу вищої освіти, підвищення якості освіти, престижу і соціального статусу педагогічних і науково-педагогічних працівників системи освіти Закарпатської області.

10. Лалакулич М.Ю. Розвиток людського капіталу Карпатського регіону в контексті євроінтеграційної стратегії України / Л.К. Семів, М.Ю. Лалакулич // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Сталий розвиток Карпат: сучасний стан та стратегія дій: зб. наук. праць. - Вип. 6(62). / НАН України. Ін-т регіональних досліджень. Ред. кол.: відп. ред. акад. НАН України М.І.Долішній. – Львів. – 2006. – С.93-107. Особистий внесок автора: окреслено основні напрями розв’язання проблем, які перешкоджають розвитку людського капіталу областей Карпатського регіону в освітній сфері.

Публікації в інших виданнях:

11. Лалакулич М.Ю. Оцінка потенціалу вищої освіти: рівні та методичні підходи до визначення / М.Ю. Лалакулич // Проблеми розробки національних систем кваліфікацій в європейському просторі вищої освіти: міжнародний науковий вісник. – Ужгород: Закарпатський державний університет, 2007. – С. 230-237.

12. Лалакулич М.Ю. Інтеграційна складова потенціалу вищої освіти України / М.Ю. Лалакулич // Актуальні проблеми і перспективи розвитку економіки України. V міжнародна науково-практична конференція. – Крим, 2006. – С. 29-30.

13. Лалакулич М.Ю. Механізми реалізації людської складової потенціалу вищої освіти як наймогутнішого інноваційного ресурсу країни / М.Ю. Лалакулич // Інновації в навчальному процесі вищих навчальних закладів: міжнародний та національний досвід: зб. наук. статей за матеріалами ХV науково-практичної конференції. 06-09 листопада 2007 р., Ужгород (Україна)-Сніна (Словаччина). Міжнародний науковий вісник . – Ужгород: Ліра, 2008. – С. 280-290.