Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Соколова Ірина Валентинівна. Прагматико-комунікативний характер категорії повтору в текстах-анонсах : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2002.



Анотація до роботи:

Соколова І.В. Прагматико-комунікативні характеристики категорії повтору в текстах-анонсах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Харківський національний університет ім. В.Н.Каразіна, Харків. 2002.

Дисертація присвячена дослідженню прагматико-комунікативних характеристик категорії повтору в текстах-анонсах. У роботі визначено статус текстів-анонсів (ТА) у парадигмі інформаційно-рекламних текстів; проаналізовано ряд загальних та індивідуальних текстових категорій і статус повторів у процесі їх реалізації, а також у процесі реалізації інформативної та рекламної функцій ТА англомовних публікацій. У результаті комплексного аналізу феномену рекурентності в ТА надано визначення повтору з урахуванням психологічного, лінгвістичного та прагматико-комунікативного аспектів; наведено узагальнену класифікацію структурно-семантичних видів повтору (включаючи імпліцитні та експліцитні повтори); проведено аналіз функціонування повтору на текстовому рівні; розроблено класифікацію повторів за їх функціональним навантаженням; розроблено концептуальну модель ТА з урахуванням рекурентної представленості концептів. Експериментально доведено, що частотність, варіативність та дистрибуція повторів за комунікативними блоками визначається прагматико-комунікативною настановою ТА на спонукання реципієнта до звернення до первинного тексту, а також те, що повтори мають вплив на реалізацію прагматико-комунікативної настанови ТА.

Пріоритет функціонального напрямку в сучасному мовознавстві робить актуальним дослідження мовних явищ у комплексній взаємодії з учасниками акту комунікації та позамовним середовищем. Дослідницький інтерес представляє також аналіз комунікативно-прагматичного та когнітивного планів мовленнєвої діяльності, що сприяє розкриттю законів оформлення думки і породження висловлення/тексту, законів міжособового спілкування. Аналіз прагматико-комунікативних характеристик категорії повтору в текстах-анонсах доповнює знання про взаємозалежність між прагматичною метою текстів та вибором мовних засобів її досягнення.

У результаті проведеного дослідження визначено статус ТА як інформаційно-рекламного типу текстів; виявлено набір категорій ТА, до яких віднесено максимальну інформативність, вторинність, стереотипність викладу, метатекстовість у відношенні до первинного тексту, практичну спрямованість, експліцитність викладу, позитивну оцінність; розроблено композиційну модель ТА.

У процесі реалізації прагматико-комунікативної настанови ТА англомовних публікацій бере участь категорія повтору, яку визначаємо як універсальну мовну категорію, що поєднує в собі психологічний та лінгвістичний аспекти. Повторюваність пов’язана з поняттям структурованості мови і виступає як категорія, що полегшує оперування мовними рівнями, є засобом адекватної комунікативної передачі інформації і таким чином організує процес комунікації. У лінгвістичному плані повтор – це рекурентна представленість семантичних компонентів глибинної структури тексту, яка експліцитно реалізується в повторенні одиниць мовних рівнів та повторенні морфологічних значень і є засобом встановлення відношень стосовно референта повідомлення, мобілізації уваги реципієнта на адекватне розуміння інформації, а також засобом надання адитивної та емоційно-експресивної інформації. В основі повтору як лінгвістичного явища знаходиться психологічний феномен репродукування знань.

У прагматико-комунікативному аспекті повтор характеризуємо як один із засобів реалізації прагматичної інтенції продуцента у процесі текстотворення, а також як засіб реалізації прагматичної настанови реципієнта до адекватного розуміння тексту. На текстовому рівні повторюваність виступає як ізоморфне явище, що реалізується у взаємодії та взаємозв’язку різнорівневих засобів і виступає фактором забезпечення функціонування тексту як цілісної системи.

Частотність і варіативність повторів у ТА англомовних публікацій регламентовані і визначаються прагматичною метою інформативно-рекламного типу текстів та екстралінгвістичними умовами функціонування. Вживання повторів є проявом загальних тенденцій до компресії інформації, експліцитності семантичної структури тексту та стереотипного використання мовних засобів у ТА. Типовими для ТА англомовних публікацій видами повторів (вживаються в більше ніж 70% ТА) є наскрізний простий лексичний повтор (повтор ключових слів), повтор граматичної форми простого теперішнього часу активного стану, кореневий повтор, повний/частковий повтор заголовку, повтор моделі простого двоскладного речення, субституція та перифраз заголовку, перелік, повтор моделей словосполучень.

Повтор у ТА виступає як поліфункціональне явище, дієвість якого спрямована на здійснення інформативної, інтегративної, акумулятивної, емфатичної та номінативної/топікової функцій. Реалізація даних функції повторів сприяє здійсненню інформативної і рекламної функцій ТА, та загалом їх прагматичної ефективності. Аналіз функціонального навантаження повторів у ТА англомовних публікацій надав можливість розподілити повтори за різними прагматико-комунікативними класами, а саме: інтегруючий, топіковий, емфатичний, акумулюючий, інформативний. Кожен з цих класів охоплює декілька структурно-семантичних видів повторів.

Дистрибуція повторів у комунікативних блоках ТА англомовних публікацій підпорядкована прагматичній меті ТА, здійснюється за певними правилами й виступає як рекурентна презентація концептів на мовному рівні. Варіативність повторів та їх дистрибуція у ТА мають прагматично обумовлений характер.

Проблеми вивчення впливу прагматичної настанови тексту на реалізацію текстових категорій, а також на вибір мовних засобів впливу мають значні перспективи подальших досліджень, такі як вивчення прагматико-комунікативних особливостей категорії повтору в текстах інших жанрів, а також детальний аналіз індивідуальних категорії ТА, характеристик повторів у процесі реалізації цих категорій, тощо.

Публікації автора:

  1. Повтор как средство обеспечения семантической связности текста // Вісник Харків. держ. ун-ту. – 1999. – № 430. – С. 189-193.

  2. Реализация прагматической направленности текстов-анонсов через категорию повтора // Вісник Харків. держ. ун-ту. – 1999. – № 461. – С. 263-268.

  3. Повтор як засіб актуалізації інформативної та рекламної функцій тексту-анонсу // Гуманітарний вісник. Сер. Іноземна філологія. – Черкаси: ЧІТІ. – 2000. – № 4. – С. 278-283.

  4. Структурно-семантичні та функціональні характеристики повтору в текстах-анонсах // Філологічні студії. – Луцьк: Волинськ. держ. ун-т. ім. Л.Українки. – 2000. – № 2. – С. 91-97.

  5. Композиційна модель тексту-анонсу як експлікація категорії стереотипності // Вісник Сумськ. держ. ун-ту. Сер. Філологічні науки. – 2001. – № 2 (23). – С. 51-59.

  6. Особливості реалізації адресантно-адресатних відношень в текстах-анонсах // Вісник Сумськ. держ. ун-ту. Сер. Філологічні науки. – 2001. – № 5 (26). – С. 167-173.

  7. Функциональная нагрузка повторов в разных текстах // Мовна компетенція, креативність та актуальні проблеми викладання чужоземних мов (матеріали 6 Міжнародної наукової конференції германістів). – Харків: Константа, 1998. – С. 165-168.

  8. Прагматичні параметри функціонування категорії повтору в текстах-анонсах // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КДЛУ. Сер. Філологія. Педагогіка. Психологія. – 2000. – Вип.1. – С. 332-338.

  9. The Typology of Repetitions in Text Prefaces // The USSE Messenger. – 2000. – Vol. 1. – P. 101-105.

  10. Імпліцитний повтор як засіб реалізації прагматичної мети текстів-анонсів // Тези Міжнародн. конф. “Іноземна філологія на межі тисячоліть”. – Харків: Константа. – 2000. – С. 281-282.

  11. Author’s Intention Through Repetition // Cognitive/Communicative Aspects of English. International Conference and Summer School. – Cherkasy: Cherkasy State University. – 1999. – P. 66-67.

  12. Pragmatic-Communicative Characteristics of Repetitions in Texts-Announcements // Pragmatics and Beyond. International USSE Conference. – Kharkiv: Vasyl Karazin National University, 2001. – P. 81-83.