У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання, суть якого полягає в комплексному дослідженні правового положення благодійних організацій, на основі якого розкрито проблеми, пов’язані з дослідженням особливостей створення й діяльності цих організацій, їх цивільної правосуб’єктності, організаційно-правових форм та запропоновано шляхи вдосконалення вітчизняного законодавства з метою підвищення ефективності діяльності цього різновиду юридичних осіб. Результатами дисертаційного дослідження є розробка наукової концепції правового положення благодійних організацій в Україні, визначення класифікації та теоретичне обґрунтування ознак, які характеризують сутність благодійної організації як специфічного виду непідприємницької юридичної особи; пропозиція дефініції поняття “благодійна організація”; з’ясування місця благодійних організацій у системі юридичних осіб України; встановлення згідно з дуалістичною концепцією диференціації юридичних осіб співвідношення організаційно-правових форм благодійних організацій між спеціальним законодавством України та новим Цивільним кодексом України; пропозиція визначення понять таких організаційно-правових форм благодійних організацій, як “членська благодійна організація”, “благодійний фонд”, “благодійна установа”; окреслення переліку ознак, типових для кожної з організаційно-правових форм досліджуваних організацій; обґрунтування пропозиції щодо впровадження до зазначених організацій режиму спеціальної (або змішаної) правоздатності; визначення обмежувальної концепції здійснення підприємницької діяльності благодійними організаціями та розкриття критерію “пов’язаності” підприємницької діяльності цих організацій з основною (благодійною); з’ясування договірного регулювання щодо пожертвувань в благодійних організаціях. У результаті проведеного дослідження пропонуються авторські відповідні зміни й доповнення нормативно-правових актів: – Закон України «Про благодійництво та благодійні організації»: а). Внести зміни у ст. 1, виклавши визначення поняття благодійної організації в наступній редакції: “Благодійна організація – непідприємницька юридична особа, створена одним чи декількома засновниками в тій чи іншій організаційно-правовій формі шляхом виділення (об'єднання) майна з метою здійснення благодійної діяльності в суспільних і/чи приватних інтересах”. б). Доповнити ст. 6 характеристикою організаційно-правових форм благодійних організацій: “Членська благодійна організація – одна з форм непідприємницьких товариств, заснована на добровільному членстві фізичних осіб і створена шляхом внесення вступних внесків з метою здійснення благодійної діяльності. Благодійний фонд – організаційно-правова форма благодійної організації, що не має членства, створюваний фізичними і (або) юридичними особами шляхом об'єднання (виділення) майна з метою здійснення благодійної діяльності. Благодійний фонд може бути створений і однією особою. Благодійна установа – організаційно-правова форма благодійної організації, що створюється фізичними і (або) юридичними особами, які передають їй майно у власність, і яка спеціалізується на виконанні робіт і наданні послуг у благодійній сфері. Благодійна установа може бути створена й однією особою”. в). Внести зміни у ст. 5, вказавши, що недієздатні особи не можуть бути засновниками і членами благодійних організацій. Там же встановити вісімнадцятирічний ценз на право стати членом благодійної організації (за винятком осіб, які набули повної дієздатності або отримали її до виповнення ними вісімнадцяти років). г). Внести зміни у ст. 12, указавши що благодійна установа створюється на підставі індивідуального або спільного установчого акта, складеного засновником (засновниками), в якому вказується мета, визначається майно, яке передається установі, і є необхідним для досягнення благодійної цілі, структура управління тощо. Крім того, слід передбачити, якщо установчий акт міститься у заповіті, в якому спадкодавець вказує на бажання створити благодійну установу, але не вказує на структуру управління і ще ряд необхідних для здійснення діяльності цієї установи питань, то ці положення повинні бути встановлені органом, що здійснює державну реєстрацію. У зв’язку із зазначеними вище пропозиціями слід внести доповнення у Закон України “Про нотаріат” та в Інструкцію про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, зобов’язавши нотаріусів попереджати спадкодавців про вимоги, що пред’являються до установчого акта, який міститься в заповіті, стосовно створення установи, у т.ч. благодійної. д). Доповнити нормою наступного змісту: «Засновники на момент створення благодійної організації зобов'язані сформувати її майнову базу, а також вказати в установчих документах розмір статутного фонду й установчих внесків, а також склад і порядок їх сплати. Оцінка установчих внесків повинна здійснюватися за ринковою вартістю». е). Виключити зі статей 20 і 21 указівку на “здійснення господарської і фінансової діяльності”, замінивши її на “здійснення підприємницької діяльності”. є). Внести доповнення до ст. 19 «Джерела формування майна і коштів благодійної організації» про наступне: «Внески засновників (засновника, членів) благодійної організації та інших благодійників». ж). Внести доповнення до ст. 17, указавши, що вищим органом управління благодійної організації може бути не тільки колегіальний, а й одноособовий орган в особі одного засновника. з). Внести зміни до ст. 17, виключивши адміністративно-виконавчий орган з переліку органів управління благодійної організації. и). Ввести норми, які б визначали порядок утворення й діяльності, а також компетенцію всіх органів управління благодійної організації. й). Виключити зі ст. 1 вказівку на те, що спонсорство є специфічною формою благодійництва. к). Доповнити нормою такого змісту: “Благодійна організація може бути ліквідована: 1) за рішенням її засновників (членів), у т.ч. у зв’язку із втратою інтересу до подальшого продовження благодійної діяльності; недоцільністю подальшого здійснення благодійної діяльності; недостатністю матеріальних коштів для заняття благодійною діяльністю; з інших підстав, передбачених в установчих документах; 2) за рішенням суду у випадках: здійснення благодійною організацією діяльності, що суперечить її статутним цілям чи заняття діяльністю, забороненою законом; систематичного або грубого порушення законів чи підзаконних актів; банкрутства; визнання реєстрації благодійної організації недійсною; у зв’язку з виявленими при її створенні порушеннями закону чи інших правових актів, що носять непереборний характер». – Положення про державну реєстрацію благодійних організацій: а). Внести доповнення в п.15, указавши, що оголошення про ліквідацію благодійної організації повинно бути поміщено не в будь-якому органі друку, а в офіційному республіканському чи місцевому органі преси залежно від територіального статусу відповідної благодійної організації. б). Виключити з п.15 посилання на реорганізацію у формі виділення й перетворення як підстав припинення благодійних організацій. – Новий ЦК: а). Доповнити ч. 1 ст.85, виклавши її в наступній редакції: «Непідприємницькі товариства – це товариства, які не мають своєю основною метою одержання прибутку, а одержаний прибуток не підлягає розподілу між учасниками товариства». б). Доповнити нормою, що закріплює за фізичними особами право на створення юридичних осіб як складову частину їх правоздатності: “Фізичні особи можуть створювати юридичні особи самостійно або шляхом об’єднання з іншими фізичними і юридичними особами”. в). Доповнити новим пунктом: «Непідприємницькі юридичні особи є суб’єктами спеціальної або змішаної правоздатності». – Пропонуємо на законодавчому рівні передбачити національні програми з бюджетного фінансування благодійних організацій. – Пропонується законодавчо закріпити, що підприємницька діяльність може здійснюватися благодійними організаціями не тільки через спеціально створювані ними підприємницькі юридичні особи, а й безпосередньо. – Пропонуємо встановити стандарти ведіння підприємницької діяльності для благодійних організацій (за аналогією з низкою зарубіжних країн), доручивши їх розробку незалежному органу, до складу якого повинні входити представники благодійних організацій, а також реєструючих і контролюючих органів. |