Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Загальна психологія, психологія особистості, історія психології


Новікова Олена Володимирівна. Проблема розвитку творчого мислення в системі Едварда де Боно : Дис... канд. наук: 19.00.01 - 2009.



Анотація до роботи:

Новікова О. В. Проблема розвитку творчого мислення в системі Едварда де Боно. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01. – загальна психологія, історія психології. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Київ, 2008.

Творче мислення розглядається з позицій Едварда де Боно, який вважає латеральне мислення ядром творчого, та стратегіального підходу В. О. Моляко, що передбачає реалізацію інтелектуальних стратегій у творчому процесі.

Проаналізована концепція творчого мислення Едварда де Боно, розкрито поняття латерального мислення, його ключові сторони, мета та задачі, основні принципи, етапи, проведена диференціація між творчим мислення у розумінні вченого та латеральним мисленням. Наданий аналіз методів, що спрямовані на розвиток латерального мислення. Подано методи й методику емпіричного дослідження, описаний вплив методів де Боно та системи задач, що передбачає використання певної інтелектуальної стратегії на рівень розвитку творчого мислення. Показано, що методи де Боно стимулюють розвиток творчого мислення учнів, підвищують його рівень, роблять творче мислення більш ефективним. Однак вони мають і певні слабкі сторони, оскільки можуть фіксувати увагу учнів саме на цих інструментах, а не на процесі творчості, і цим обмежувати прояв їх творчої інтуїції. Встановлено, що використовуючи методи де Боно, учні реалізують певні інтелектуальні стратегії: аналогізування, комбінування, реконструювання, універсальну стратегію та стратегію випадкових підстановок. З’ясувалось, що використання інтелектуальних стратегій у творчій діяльності учнів підвищує їхній рівень творчого мислення. Стратегії дають можливість стимулювати розвиток рівня творчого мислення.

У висновках подаються підсумки проведеного теоретичного й емпіричного дослідження, окреслено перспективи подальшої розробки проблеми. Узагальнення результатів дослідження дозволило констатувати наступне:

1. Розробка проблеми творчого мислення бере свій початок ще з античності, але й до сьогодні залишається актуальною, оскільки ще немає єдиної теорії творчого мислення, чіткого розуміння поняття «творче мислення», його механізмів, критеріїв, методів розвитку.

До появи теорії Едварда де Боно дослідження творчого мислення пройшло довгий шлях. Учені (біхевіористи, гештальт-психологи, Вюрцбуржці, Ф. Бартлет, Дж. Брунер та інші) заклали певні основи творчості. Розробки цих вчених були передумовою появи концепції де Боно та введення ним до обігу терміну «латеральне мислення». Введення Дж. Гілфордом та розробка П. Торренсом понять дивергентного та конвергентного мислення, окреслення ними параметрів творчого мислення стало підґрунтям для концептуальних положень де Боно, який вважає дивергентне та конвергентне мислення важливими складовими латерального.

Сучасна вітчизняна психологія творчості розвивалась невідривно від світової, але вона має свої унікальні особливості. Концепції сучасних вітчизняних вчених виникали почасти паралельно з розробками зарубіжних вчених, зокрема з формулюванням положень Едварда де Боно. Деякі положення вітчизняних вчених перекликаються з певними положеннями Едварда де Боно.

Так, згідно з де Боно, у творчий процес включається робота свідомості та неусвідомлюваного (неусвідомлюваний досвід), про що говорять і вітчизняні психологи, серед яких, наприклад, Я. О. Пономарьов та В. О. Моляко. Уявлення де Боно про неусвідомлюване перегукуються з уявленнями Я. О. Пономарьова про «побічні продукти», а схема творчого процесу зі схемою роботи інтуїтивного мислення (з роботою «реле-ефекта») у теорії В. О. Моляко. Згідно з ученнями де Боно та В. О. Моляко, у мисленнєвий процес людини може втручатись певний елемент ззовні. Цей елемент, його ознаки вступають у взаємодію з елементами, ознаками, з якими вже ведеться розумова робота. При їх злитті й виникає новий елемент.

2. Однією з перспективних у напрямі творчості є теорія творчого мислення Едварда де Боно.

У дисертації вперше в Україні здійснена спроба наукового вивчення концепції відомого у всьому світі зарубіжного вченого Едварда де Боно.

Здійснений аналіз теорії Едварда де Боно дозволяє констатувати, що він розглядає мислення в широкому значенні: як процес роботи з інформацією, як операційне вміння.

Новизною концепції вченого було введення ним поняття «латеральне мислення». Під латеральним мисленням розуміється процес обробки інформації, що спрямований на зміну існуючої стереотипної моделі сприйняття навколишньої дійсності, створення нових альтернативних підходів до розв’язання певної проблеми. Латеральне мислення, включаючи складові дивергентного та конвергентного мислення, є ядром творчого.

Де Боно розширив спектр параметрів творчого мислення, включивши до них такі: гнучкість, широта, оригінальність, новизна, швидкість, альтернативність, чутливість до проблеми, практичність нового рішення, його ефективність.

Учений підкреслює, що латеральне мислення можна розвивати у кожної людини за допомогою таких методів: «Plus Minus Interesting» (PMI – плюс, мінус, цікаво), «Consider All Facts» (CAF – розглядання усіх факторів), «Other People View» (OPV – погляд інших людей), «Consequences and Sequel» (C and S – наслідки і результат), «Alternatives, Possibilities, Choices» (APC – альтернативи, можливості, вибір), «Aims, Goals and Objectives» (AGO – цілі, спрямування, задачі), «ППВ» (пріоритети першочергової важливості), «Random Input» (метод випадкової стимуляції), «Provocative Operation»/«PO» («ПО» – провокаційна операція), «Six Thinking Hats» («Шість шляп мислення»), Six Action Shoes («Шість пар взуття образу дії»), Six Value Medals («Шість медалей оцінки»), метод малюнків, метод «А якщо…?» та інших. Усі ці методи можуть бути адаптовані для будь-якого віку й використані у будь-якій сфері життя людини.

3. Здійснений нами аналіз впливу цілеспрямованого навчання за методами Едварда де Боно на процес розвитку творчого мислення дозволив побудувати експериментальну програму діагностики і формування творчого мислення.

Розроблений інструментарій діагностики та формування творчого мислення дав можливість отримати дані, що поглиблюють уявлення про особливості розвитку творчого мислення.

Результати, що були отримані нами після формуючого експерименту, говорять про позитивний вплив методів де Боно на рівень розвитку творчого мислення учнів. Виявились особливості впливу методів де Боно на рівень розвитку творчого мислення учнів: збільшилась кількість альтернативних варіантів рішення задачі, кількість гіпотез, факторів, що враховуються при прийнятті рішення, учні намагаються подивитись на проблему з різних боків, стати на місце іншої людини, проаналізувати, продумати наслідки своїх дій, розширюється діапазон цілей, спостерігається більш чітке їх формулювання, змінюється точка зору на проблему, з’являються суб’єктивно нові, оригінальні, дотепні відповіді, новий погляд на проблему.

Отримані результати дозволяють нам стверджувати, що методи де Боно стимулюють розвиток творчого мислення, підвищують його рівень, структурують розумовий процес, роблять його більш ефективним та практичним.

Нами зафіксовано, що, працюючи за методами де Боно, учні реалізують індивідуальні стратегії інтелектуальної діяльності: аналогізування, комбінування, реконструювання, універсальну та випадкову.

Аналіз результатів робіт контрольної групи дозволяє також говорити про певні позитивні зрушення рівня розвитку творчого мислення учнів. Ці зміни дають нам право стверджувати, що стратегії інтелектуальної діяльності (В. О. Моляко) є ефективними при вирішенні творчих задач, дають великі можливості для прояву творчого потенціалу особистості, інтуїтивного мислення, можливість розвитку творчого мислення особистості, оскільки задають певний напрям мисленнєвої діяльності, пошукової активності, залишають можливість неусвідомлюваній сфері «переплітатись» зі свідомими знаннями, особистісними характеристиками, що може приводити до значних творчих результатів. Оскільки стратегії дають більше свободи для реалізації творчого потенціалу особистості, вони можуть бути більш ефективними при роботі з учнями з метою розвитку творчого мислення.

Перспективи подальших досліджень убачаються в подальшому розширеному та поглибленому вивченні теоретичних та прикладних розробок Едварда де Боно, аналізі та адаптації методів ученого, вивченні індивідуальних та вікових особливостей розвитку рівня творчого мислення при роботі за методами де Боно та у поєднанні їх з іншими методами.

Публікації автора:

а) Статті в наукових фахових виданнях, включених до списку ВАК України:

  1. Пивоварова О. В. Латеральне мислення у теоретичній концепції Едварда де Боно / О. В. Пивоварова // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2004. – Т. 6. – Вип. 6. – С. 243–248.

  2. Пивоварова О. В. Концепція творчого мислення Едварда де Боно / О. В. Пивоварова // Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Главник, 2005. – Вип. 26. – Т. 3. – С. 356–361.

  3. Пивоварова О. В. Роль інтуїції в пізнанні та творчості / О. В. Пивоварова // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. – Т. 7. – Вип. 6. – С. 249–259.

  4. Пивоварова О. В. Сучасні підходи до проблеми творчого мислення / О. В. Пивоварова // Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Міленіум, 2006. – Вип. 31. – С. 412–422.

  5. Пивоварова О. В. Латеральне мислення і методи його розвитку / О. В. Пивоварова // Український науковий журнал. Соціальна психологія. – 2007. – № 1 (21). – С. 112–122.

  6. Пивоварова О. В. Методи розвитку творчого мислення / О. В. Пивоварова // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. – № 2 (95). – С. 52–54.

  7. Пивоварова О. В. Методи розвитку творчого мислення студентів / О. В. Пивоварова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. – № 17 (41). – Ч. I. – С. 350–355. – (Серія 12 «Психологічні науки»).

б) Статті у нефахових виданнях та матеріали виступів на наукових конференціях:

  1. Пивоварова Е. В. Поход Эдварда де Боно к проблеме креативности / О. В. Пивоварова // Материалы научной конференции, посвященной памяти В. Н. Дружинина, [«Психология способностей : современное состояние и перспективы исследования»], (Москва, 19–20 сентября 2005 г). – М. : Изд-во «Інститут психологи РАН», 2005. – С. 220–223.

  2. Пивоварова Е. В. Методы решения жизненных проблем личности / О. В. Пивоварова // Матеріали регіональн. міжвузів. наук.-практ. конф. [«Провідні напрямки психологічного дослідження життєвих проблем сучасної людини»], (Горлівка, 15–16 березня 2006 р.) / відп. ред. Н. О. Полєтаєва. – Горлівка : Вид-во ГДПІІМ, 2006. – Вип.1. – С. 81–85.

  3. Pyvovarova O. The problem of Creative Thinking in Ukraine [Electronic resource] / O. Pyvovarova // The Fifth International Conference of Creative Thinking. Designing Future Possibility. (Malta, June 21–22) : abstracts. – Malta, 2004. – P. 41–42.