За підсумками дослідження можна зробити такі висновки: 1. Здійснений історико-педагогічний аналіз становлення родинновиховної думки свідчить: – погляди на сім’ю, родину, родинне виховання почали формуватися у давні часи і доходять до нас через народний епос, традиції, обряди, християнські вірування; інтерпретація функцій сім’ї в працях часів Київської Русі, середньовіччя базується на народному розумінні взаємостосунків між батьками і дітьми, подружжям, взаємовідносин між школою і сім’єю; – педагогічна еліта ХVІІ–ХІХ століть покладає на сім’ю, поряд з турботою про фізичний і родинно-культурний розвиток, необхідність формування громадян-ських почуттів, національної самосвідомості, моральних чеснот; – ХХ століття характеризується поступовим переходом від повного відторгнення сім’ї у виховному процесі до визнання її основною ланкою становлення особистості; – останні десятиліття відзначаються посиленням інтересу науковців і практиків до родинного виховання як невід’ємної складової неперервного процесу освіти. На основі аналізу архівних матеріалів, особистого спілкування з О.А. Захаре-нком встановлено, що його погляди на родинне виховання формувалися під впливом родинного досвіду, народної педагогіки, української та європейської педагогічної думки. Саме погляди О.В. Духновича, Я.А. Коменського, А.С. Макаренка, Г.С. Сковороди, В.О. Сухомлинського, К.Д. Ушинського та інших вчених-пе-дагогів стали підгрунтям, на якому формувалася вся педагогічна система О.А. Захаренка. Дослідження засвідчило, що на формування поглядів О.А. Захаренка вплинули як чинники соціального, суспільного, наукового, професійного середовища, так і безпосередні контакти з науковою і державною елітою. 2. Аналіз творчої спадщини О.А. Захаренка дав можливість виокремити умови і принципи родинного виховання, що реалізувалися в Сахнівській середній школі. Доведено, що сім’ї, родині педагог-новатор надавав пріоритетного значення у всій системі виховних впливів; з’ясовано, що в поглядах О.А. Захаренка на родину та родинне виховання домінуючими є: необхідність сприятливої родинної атмосфери, вдале поєднання турботи і вимогливості, турбота про здоров’я дитини, застереження від надмірної батьківської любові, глибоке знання сім’ї, постійна турбота про батьківський авторитет, ідея батьківського дому; виявлено умови ефективного родинного виховання; відзначено, що О.А. Захаренко на основі глибокого аналізу своєї педагогічної діяльності здійснив подальше обгрунтування принципів роботи школи з родинного виховання, діалектика яких забезпечує гармонізацію усіх складових виховного процесу. 3. У процесі дослідження з’ясовано, що у дільності педагогічного колективу Сахнівської середньої школи утвердилися такі напрями вирішення родинних проблем: педагогічне навчання батьків, підготовка учнів до майбутнього сімейного життя, застосування родинно-шкільних традицій, виховання поваги до старших, організація спільної праці батьків, учителів та учнів у створенні й удосконаленні навчально-матеріальної бази школи, використання родинного потенціалу для формування патріотичних почуттів. Основними формами родинного виховання були: університет для батьків, робота батьківсько-учнівських бригад зі створення матеріальної бази школи, різноманітна спільна пошукова робота, участь у підготовці й проведенні виставок учнівських робіт, святкових дат, звітів перед батьками, догляд за родинними куточками у шкільному дендропарку, Живими Обелісками, Криницею Совісті, реєстрація шлюбів і новонароджених у присутності учнів і вчителів. Широко застосовувалися такі засоби як родинно-шкільний музей, виховні години з теми «Сім’я», шкільна телестудія, радіогазета, шкільна газета «Дівочі гори», щоденна радіолінійка, родинно-шкільні традиції, тижні матері, бабусі, дівчинки. О.А. Захаренко створив і застосував у практиці роботи Сахнівської середньої школи цілісну систему родинного виховання, що акумулювала досвід педагогічного колективу, яким керував вчений-новатор впродовж майже сорока років. Оз-начена система О.А. Захаренка, складовими якої є умови, принципи, напрями, форми і засоби родинного виховання, на практиці показала свою ефективність і є основною ланкою його авторської педагогічної системи організації навчально-ви-ховного процесу в сільській школі. 4. У дослідженні узагальнено досвід творчого використання ідей О.А. Заха-ренка з родинного виховання в освітніх закладах Черкаської області, розкрито їх актуальність і життєздатність на сучасному етапі формування громадянського суспільства в Україні. Соціальний та виховний стан сучасної родини, аналіз досвіду роботи загальноосвітніх та вищих навчальних закладів, а також зміст підручників і посібників для вищої школи засвідчили необхідність використання родинновиховного досвіду О.А. Захаренка. Його пропагування дасть можливість забезпечити вчителів, студентів широкими знаннями і навичками роботи з сім’ями. На основі вивчення педагогічних праць і практичної діяльності О.А. Захарен-ка, інших джерел розроблено навчальний спецкурс «Ідеї родинного виховання в творчій спадщині О.А. Захаренка», для реалізації якого створено навчально-ме-тодичний комплекс, до якого входять: навчальна робоча програма, посібники, навчальний відеофільм «Академік із Сахнівки» для викладачів і студентів вищих навчальних закладів різних рівнів акредетації. Доведено, що впровадження результатів дослідження в навчально-виховний процес Черкаського національного університету ім. Богдана Хмельницького, Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини, в процес підвищення кваліфікації педагогічних працівників у Черкаському обласному інституті післядипломної освіти сприяло вирішенню низки важливих навчально-виховних проблем підготовки майбутнього вчителя: розширенню світогляду студентів (оволодіння знаннями про розвиток сім’ї та особливості родинного виховання, про зміст родинного виховання в українських школах в 60–90-х р. ХХ століття); підвищенню інтересу майбутніх учителів до проблем родинного виховання, до історії України, рідного краю; вихованню у студентів ініціативи, пізнавального інтересу до вітчизняної педагогічної спадщини; підвищенню професійно-педагогічного рівня та формуванню готовності майбутніх учителів до роботи з батьками, до родинного виховання. Використання результатів і рекомендацій в практичній діяльності шкіл Драбівського, Звенигородського, Корсунь-Шевчен-ківського, Черкаського районів Черкаської області сприяло підвищенню рівня її ефективності, зацікавленості вчителів родинновиховним досвідом і теоретичними напрацюваннями О.А. Захаренка, поглибленню родинновиховного потенціалу ос-вітніх закладів, зміцненню зв’язків між школою та родиною. 5. За результатами дослідження підготовлено хрестоматійне видання статей, висловів О.А. Захаренка з питань родинного виховання із використанням архівних матеріалів, а також видано біобібліографічний покажчик (два видання) праць О.А. Захаренка, публікацій про його творчу діяльність, неопублікованих статей, виступів, педагогічних есе тощо. 6. Результатами наукового дослідження доведено, що О.А. Захаренко піднявся до філософського осмислення проблем навчання і виховання. Його переконання та ідеали, масштабність мислення, широта розгорнутої діяльності, авторитет у науковому середовищі, безумовно, є актуальними для сучасного етапу розвитку національної системи освіти. Наукова, педагогічна, організаційна діяльність О.А. Захаренка є яскравим прикладом служіння народу і батьківщині. Адже прагнення до досконалості, широка науково-педагогічно-громадська діяльність, віра у результативність діяльності освіти, вчителя, родини з метою формування гуманістичних, загальнолюдських та національних цінностей людини були і залишаються обов’язком і покликанням освітян. Результати наукового пошуку дають підстави для висновку, що поставлені завдання виконані, зроблені узагальнення мають важливе значення для розвитку теорії та історії педагогіки, зокрема теорії родинного виховання. Багатогранна спадщина вченого-практика вказує на сучасні пріоритети й орієнтири розвитку України і може бути використана для розбудови вітчизняної системи освіти. Використання його родинновиховного досвіду сприятиме формуванню морально вихованих, працьовитих, порядних громадян і патріотів держави. Тому вважаємо за доцільне: – на базі Авторської О.А. Захаренка загальноосвітньої школи с. Сахнівки створити дослідницький центр АПН України з проблем діяльності школи-родини, школи-толоки; – ширше впроваджувати в шкільну практику сформовану і апробовану О.А. Заха-ренком систему родинного виховання; – ввести в програму курсу з історії педагогіки в педагогічних вищих навчальних закладах та університетах теми, спецкурси з вивчення ідей О.А. Захаренка про родинне виховання; – в обласних інститутах післядипломної освіти педагогічних працівників ввести в плани курсової підготовки різних категорій педагогічних працівників шкіл і дошкільних закладів факультативи з вивчення творчої спадщини О.А. Захаренка, зокрема з родинного виховання, та впровадження її в практику роботи навчальних закладів; – затвердити державну програму, яка передбачала б видання праць вченого-прак-тика, творчого доробку, що зберігається в архіві, проведення щорічних науково-практичних та науково-теоретичних конференцій, педагогічних читань. Безумовно, наше дослідження не є вичерпним щодо розкриття творчої спадщини О.А. Захаренка з проблем родинного виховання. На нашу думку, перспективними напрямами подальших досліджень могли б стати: проблеми виховання поваги до батьків, старших у творчій спадщині О.А. Захаренка, освітньо-пе-дагогічна спадщина О.А. Захаренка щодо діяльності школи-родини, розкриття проблем морального, трудового, естетичного, патріотичного виховання в творчій спадщині О.А. Захаренка засобами спільної діяльності школи, сім’ї, громади. |