Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Коваленко Юлія Олексіївна. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Коваленко Ю.О. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Класичний приватний університет, Запоріжжя. – 2008.

У дисертації розкрито організаційно-методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації (принципи, зміст, форми та методи теоретичної і практичної підготовки). Зміст навчання за освітньо-кваліфікаційними рівнями – бакалавр, спеціаліст, магістр зі спеціалізації “Фізичне виховання дітей дошкільного віку“ формується з урахуванням специфіки підготовки майбутніх вчителів фізичної культури та педагогів дошкільної освіти. Визначено компоненти професійної готовності студентів до фізичного виховання дітей дошкільного віку (мотиваційний, когнітивно-діяльнісний, особистісний, здоров’язберігаючий) та критерії ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку на факультетах фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Обґрунтовано показники, що розкривають зміст кожного критерію.

1. Теоретичний аналіз наукових праць дозволив зробити висновок про актуальність та доцільність дослідження обраної проблеми. Проблема професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації ще не була предметом спеціального дослідження як у теоретичному, так і в методичному аспектах, що пов’язано з тим, що спеціалізація “Фізичне виховання дітей дошкільного віку” відсутня в усіх вищих навчальних закладах Україні. Підготовка кваліфікованих фахівців, здатних на високому професійному рівні керувати процесом фізичного виховання дітей дошкільного віку, є однією з важливих умов підвищення організації фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах різного типу.

2. Обґрунтовано структуру професійної готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до роботи з дітьми дошкільного віку. Структурними компонентами професійної готовності таких фахівців визначено: мотиваційний (сформованість інтересу і потреб до майбутньої професійної діяльності, у здоровому способі життя); когнітивно-діяльнісний (професійні знання, вміння та навички); особистісний (професійно значущі якості особистості); здоров’язберігаючий (стан фізичного здоров’я, рівень функціональної підготовленості організму).

3. Сформульовано принципи професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку (пріоритет особистості майбутнього фахівця, неперервність та багаторівневість освіти, необхідність інтенсифікації навчального процесу, врахування специфіки майбутньої професійної діяльності).

4. Доведено, що зміст професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку має інтегрувати в собі зміст підготовки майбутніх вчителів фізичної культури та педагогів дошкільної освіти і зумовлений особливостями психофізичного розвитку дітей дошкільного віку та специфікою майбутньої професійної діяльності. Визначено доцільні форми і методи організації теоретичної та практичної підготовки.

5. Визначено й обґрунтовано критерії ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців до фізичного виховання дітей дошкільного віку на факультетах фізичного виховання у вищих навчальних закладах відповідно до компонентів готовності, а саме – критерій сформованості мотиваційної готовності студентів, когнітивно-діяльнісної готовності, особистісної готовності та здоров’язберігаючого компонента готовності. Обґрунтовано показники, що розкривають зміст кожного критерію. Розкрито зміст рівнів прояву критеріїв готовності майбутніх фахівців до фізичного виховання дітей дошкільного віку (високий, середній, достатній, низький).

6. Розроблено та впроваджено у навчальний процес: навчальний план підготовки бакалаврів, спеціалістів та магістрів зі спеціалізації ”Фізичне виховання дітей дошкільного віку”; освітньо-кваліфікаційні характеристики та освітньо-професійні програми підготовки фахівців зі спеціалізації на різних її рівнях; авторські навчально-методичні комплекси дисциплін зі спеціалізації ”Фізичне виховання дітей дошкільного віку” (8 спецкурсів); авторські навчально-методичні посібники для студентів і викладачів вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації у друкованому та електронному версіях; програми і методичні рекомендації проведення педагогічних практик на всьому протязі навчання.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів зазначеної проблеми. Потребують подальшого вдосконалення і дослідження теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку засобами інформаційних технологій (створення комп’ютерного навчального-розвивального середовища, моделювання процесу навчання фізичним вправам тощо); управління процесом підвищення інтересу педагогів-дошкільників до занять фізичною культурою, дотримання здорового способу життя.

Публікації автора:

Навчальні посібники

1. Коваленко Ю.О. Організація та методика проведення різних форм фізичного виховання у дошкільних навчальних закладах : навчальний посібник / Ю. О. Коваленко. – Запоріжжя : ЗДУ, 2004. – 64 с.

2. Нетрадиційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку : навчальний посібник / Г.І. Григоренко, Н.Ф.Денисенко, Ю.О.Коваленко, Н.В.Маковецька. – Запоріжжя : ЗНУ, 2006. – 116 с.

3. Коваленко Ю.О. Вступ до спеціальності «Фізичне виховання» : навчальний посібник / Ю.О. Коваленко. – Запоріжжя : ЗНУ, 2006. – 65 с.

4. Оздоровча робота в дошкільному навчальному закладі : навчальний посібник / Г.І. Григоренко, Н.Ф. Денисенко, Ю.О. Коваленко, Н.В. Маковецька. - Запоріжжя : ЗНУ, 2006. – 99 с.

5. Коваленко Ю.О. Особливості розвитку дітей дошкільного віку : навчальний посібник / Ю.О. Коваленко. – Запоріжжя : ЗДУ, 2006. – 111 с.

Статті у наукових фахових виданнях, затверджених ВАК України

6. Коваленко Ю.О. Теоретичні і методичні засади підготовки фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку / Ю.О. Коваленко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. монографія / за ред. С.С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2006. – № 8. – С. 42-45.

7. Коваленко Ю.О. Про готовність до професійної діяльності керівників з фізичного виховання дітей дошкільного віку / Ю.О. Коваленко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. – К. ; Запоріжжя, 2002. – Вип. 23. – С. 327-330.

8. Коваленко Ю.О. Особливості відбору форм і методів професійної підготовки майбутніх фахівців до фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах / Ю.О. Коваленко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. монографія / за ред. С.С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2008. – № 10. – С. 63-66.

9. Коваленко Ю.О. Організація практичної підготовки майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах до фізичного виховання дітей дошкільного віку / Ю.О. Коваленко // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. праць. – К. : ІПППО АПН України, 2008. – Вип. ІІІ. – С. 53-62.

10. Коваленко Ю. О. Модель професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання у вищих навчальних закладах / Ю. О. Коваленко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми, пошуки : зб. наук. пр. / редкол.: Т.І.Сущенко (голов. ред.) та ін. – Запоріжжя, 2008. – Вип. 51. – С. 128-132.

11. Коваленко Ю.О. Проблема підвищення ефективності фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах / Ю.О. Коваленко // Неперервна професійна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць. – К. : ІПППО АПН України, 2008. – Вип. 1-2. – С. 108-114.

Матеріали конференцій

12. Коваленко Ю.О. Зміст підготовки фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку в Запорізькому національному університеті / Ю.О. Коваленко // Актуальні проблеми фізичної культури та спорту в сучасних соціально-економічних умовах : матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції : [у 2-х ч.] Ч. 1. – Запоріжжя, 2005. – С. 31-37.

13. Коваленко Ю.О. Оценка морфо-функциональных показателей у детей 4-6 лет г. Запорожье / Ю.О. Коваленко // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – Луцьк, 2005. – С. 246-249.

14. Коваленко Ю.О. Особливості організації фізкультурно-оздоровчої діяльності в дошкільному закладі з використанням засобів туризму / Ю.О. Коваленко, Н. В. Маковецька // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. монографія / за ред. С.С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2006. – № 8. – С. 191-195.

Навчально-методичні праці

15. Коваленко Ю.О. Словник основних термінів і понять теорії та методики фізичного виховання : 256 основних понять і термінів: методичні рекомендації / Ю. О. Коваленко. – Запоріжжя : ЗДУ, 2005. – 24 с.