1. Результати аналізу стану математичної підготовки майбутніх економістів свідчать про те, що сучасний навчально-виховний процес не в повній мірі сприяє забезпеченню високого рівня математичних знань, які необхідні для професійного становлення майбутнього фахівця, що зумовлено організаційними, дидактичними, особистісними причинами. Серед шляхів підвищення якості математичної підготовки студентів економічних спеціальностей обрано професійне спрямування навчання математичних дисциплін на основі міжпредметних зв’язків. Під професійною спрямованістю навчання математичних дисциплін розуміємо таку орієнтацію змісту, форм, методів і засобів навчання, що забезпечує формування професійних знань, навичок і умінь економіста, в яких знаходять своє відображення математичні знання та уміння. Результати емпіричного дослідження (аналіз навчальних планів і програм, анкетування викладачів математичних та економічних дисциплін, опитування студентів старших курсів) дали змогу виявити особливості математичної підготовки майбутніх економістів: фундаментальна роль математичних знань та вмінь у процесі опанування студентами економічних дисциплін; інтегративна та прогностична функції математичних знань; фахова спрямованість навчання математичних дисциплін студентів-економістів; орієнтація відбору змісту навчального матеріалу з математичних дисциплін на інтеграцію математичних та економічних дисциплін; прикладний характер математичних дисциплін (використання математичних методів, понять і законів під час вивчення фахових дисциплін). Проведений констатувальний експеримент виявив недостатній ступінь реалізації міжпредметних зв’язків у практиці роботи ВНЗ економічного профілю. 2. Основними компонентами моделі професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв’язків є: цільовий (завдання професійної підготовки); змістовий (принципи професійної підготовки, навчальні дисципліни, що забезпечують математичну та фахову освіту, форми, методи та засоби навчання); інтеграційний (складові математичної підготовленості на основі міжпредметних зв’язків, інтегровані економіко-математичні знання, навички та уміння майбутніх економістів). Об’єднуючим фактором моделі є мета підготовки, тому всі елементи моделі взаємопов’язані. 3. Для підвищення ефективності математичної підготовки майбутніх економістів визначено, теоретично обґрунтовано та практично перевірено сукупність педагогічних умов, що забезпечують професійну спрямованість навчання математичних дисциплін на основі міжпредметних зв’язків: реалізація принципу міжпредметності в змісті навчальних програм з математичних дисциплін (зміст навчальних програм з математичних дисциплін передбачав два компоненти: нормативний і додатковий), удосконалення методики проведення навчальних занять (моделювання проблемних ситуацій економічного змісту, включення в лекцію розв’язання прикладних задач, економічна інтерпретація певних математичних понять), забезпечення міжпредметної спрямованості самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів (включення в індивідуальні та домашні завдання задач економічного змісту, написання наукових рефератів на економічну тематику); інтеграція математичних та економічних дисциплін засобами інформаційних технологій (розробка математичних задач економічного змісту, які можна розв’язати комп’ютерними засобами, впровадження в навчальний процес лабораторних та бінарних занять з математичних дисциплін). 4. Критерії сформованості математичної підготовленості майбутніх економістів на основі міжпредметних зв’язків відповідають її складовим: знаннєвій, операційній і професійній. Критерієм сформованості знаннєвої складової обрано якість знань з математичних дисциплін з їх перенесенням на економічні дисципліни, показниками якого є: наявність системи професійно орієнтованих знань, знання основних математичних понять, законів, методів розв’язання економічних задач. Сформованість операційної складової визначалась за критерієм: здатність до застосування у навчальних цілях отриманих знань, навичок і умінь у процесі розв’язування математичних задач економічного змісту. Показниками сформованості обрано: поліфункціональність умінь, здатність застосовувати набутий інтегрований досвід для розв’язання фахових навчальних завдань, наявність операційних навичок побудови моделей економічних процесів, явищ та ситуацій, самостійність під час застосування фахових умінь у практичній виробничій діяльності. Реалізація професійної складової визначалась за критерієм: вміння використовувати математичні знання для вирішення економічних проблем у майбутній професійній діяльності. Показниками є: рівень професійного саморозвитку та самовдосконалення в аспекті математичної підготовки, розуміння механізму вдосконалення майбутньої економічної діяльності математичними засобами, оптимізація професійної діяльності через використання математичних знань та умінь. За обраними критеріями визначено три рівні сформованості складових математичної підготовленості майбутнього економіста на основі міжпредметних зв’язків: високий, середній та низький. 5. Результати експериментальної перевірки ефективності реалізації педагогічних умов забезпечення професійної спрямованості навчання математичних дисциплін на основі міжпредметних зв’язків засвідчили, що якісні показники сформованості знаннєвої складової математичної підготовленості на основі міжпредметних зв’язків в експериментальних групах більші ніж у контрольних на 11,46%. Відсоток студентів з високим та середнім рівнем сформованості операційної складової в експериментальних групах становить 87,74%, тоді як у контрольних 76,34%. Якісні показники сформованості професійної складової в контрольних групах становлять 73,96%, а в експериментальних 87,09%. Математична обробка результатів експерименту виявила суттєві відмінності у рівнях знань, навичок та умінь студентів контрольних та експериментальних груп (на початковому етапі експерименту групи були рівнозначними за рівнем засвоєння знань). Проведене дослідження не розв’язує всіх питань проблеми. Подальшими напрямками дослідження є вивчення інтеграційних процесів у підготовці економістів, наступності змісту шкільної та вузівської математичної освіти майбутніх економістів, розробка системи методичного забезпечення математичних дисциплін на міжпредметній основі у вищих навчальних закладах економічного профілю. |