Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Церковна Олена Вікторівна. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів технічних вищих навчальних закладів на основі факторної структури їх рухової та психофізіологічної підготовленості : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2007.



Анотація до роботи:

Церковна О.В. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів технічних вищих навчальних закладів на основі факторної структури їх рухової та психофізіологічної підготовленості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання й спорту за спеціальністю 24.00.02 фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. Харківська державна академія фізичної культури, Харків, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми вдосконалювання професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих навчальних закладів технічного профілю, що використовують у процесі навчання комп'ютерні технології.

Мета дослідження – визначити та обґрунтувати методи побудови професійно-прикладної фізичної підготовки студентів ВНЗ технічного профілю на основі аналізу комплексної структури їх рухової й психофізіологічної підготовленості.

Науково обґрунтовано й удосконалено методику фізичного виховання студентів ВНЗ технічного профілю на основі особливостей їхнього стану здоров'я, способу життя, рівня фізичного розвитку й факторної структури підготовленості. Розроблено авторську програму професійно-прикладної фізичної підготовки, яка сприяє розвитку базових рухових якостей (загальної витривалості, сили, швидкості), основних функціональних систем (серцево-судинної, дихальної, нервової) і професійно значущих психофізіологічних властивостей (уваги, точності рухів, відчуття часу, швидкості реакції, емоційної стійкості).

1. Аналіз науково-методичної літератури показав, що рівень здоров'я студентів ВНЗ України знижується. Специфіка навчання студентів ВНЗ технічного профілю на сучасному етапі розвитку вищої школи пов'язана з інтенсивним використанням комп'ютерних технології, що призводить до виникнення додаткових несприятливих факторів середовища, які впливають на здоров'я студентів: шум, низькочастотні електромагнітні поля, специфічні умови роботи органів зору, інформаційне навантаження, гіподинамія, стрес.

Поряд із цим у спеціальній літературі відсутні наукові рекомендації з організації й методики професійно-прикладної фізичної підготовки студентів, які в процесі навчання активно використовують комп'ютерні технології, що враховують вплив цих факторів на дієздатність майбутніх фахівців.

2. Проведений аналіз медичного обстеження студентів 24-х різних за профілем ВНЗ м. Харкова, виявив, що для студентів ВНЗ технічного профілю найбільш характерними є захворювання центральної нервової системи, системи кровообігу та органів зору. За період з 1998 по 2003 рр. кількість захворювань цих систем зросла: центральна нервова система на 112,7%, системи кровообігу на 35,6%, органів зору на 26%, що перевищує середні показники по ВНЗ

м. Харкова.

3. Результати анкетування студентів ВНЗ технічного профілю показали, що кількість студентів, що працюють за комп'ютером більше 40 годин на тиждень збільшується з 24,4% на першому курсі до 43,9% на п'ятому курсі, при цьому 54,4% студентів відзначають несприятливі симптоми після 3 - 4 годин роботи за комп'ютером. Найчастіше зустрічають такі симптоми: головний біль, біль в очах, стомлення. Кількість студентів, що помічають погіршення здоров'я до п'ятого курсу збільшується на 22%; погіршення зору на 21,4%. При цьому кількість студентів, що займаються додатково в спортивних групах, зменшилося з 54% на першому курсі до 38% на п'ятому. При цьому 41 - 66% студентів усіх курсів не знають засобів відновлення працездатності і профілактики професійно-обумовлених захворювань.

4. Аналіз фізичного розвитку студентів показав, що їхні середні індекси маси тіла перебувають у межах норми, а показники, що характеризують дихальну систему – нижче норми, що обумовлено низьким рівнем їхньої фізичної підготовленості.

Результати виконання Державних тестів свідчать про низький рівень фізичної підготовленості й оцінюються в середньому на 2-3 бали.

Аналіз функціональних можливостей студентів виявив ознаки напруженої роботи серцево-судинної системи: середні показники ЧСС у юнаків 73,8-76,3 уд/хв, у дівчат 74,6-78,1 уд/хв. Оцінка дихальної системи за показниками ЖЄЛ, затримкою подиху на вдиху (проба Штанге), затримка подиху на видиху (проба Генчи) показала, що у юнаків вони відповідають віковим нормам, а у дівчат нижче норми.

5. На основі факторного аналізу 82 показників фізичного, функціонального й психофункціонального стану, успішності, способу життя було визначено структуру професійно-прикладної фізичної підготовленості студентів ВНЗ технічного профілю.

- У структурі підготовленості юнаків виявилося вісім виражених факторів, відсоток яких від загальної дисперсії складає: «Фізична підготовленість»(16,6%); «Почуття часу»(8,1%); «Самопочуття»(7,4%); «Рівновага. Швидкість реакції» (5,4%); «Функціональний стан дихальної системи» (5,2%); «Здатність диференціювати зусилля» (4,7%); «Відтворення проміжків часу» (4,6%); «Статична витривалість» (4,1%).

- У структурі підготовленості дівчат виявилося шість виражених факторів: «Робота за комп'ютером, здатність підтримувати позу» (10,2%); «Фізичний розвиток» (7,7%); «Розумова працездатність» (7,2%); «Загальна й статична витривалість» (7,1%); «Відчуття часу» (7,0%); «Здатність до відновлення, вегетативно-судинна регуляція, реактивність нервової системи» (6,8%).

Отримані дані свідчать про те, що фізичне виховання дівчат й юнаків має гендерні розходження. У фізичному вихованні дівчат мають переважати вправи, спрямовані на розвиток загальної й статичної витривалості, здатності до відновлення, статичної стійкості, і вправи, спрямовані на зміцнення м'язів спини й черевного пресу, які відповідають за здатність підтримки пози. У юнаків на першому плані мають бути вправи, відповідальні за загальну фізичну підготовленість та вправи, спрямовані на розвиток дихальної системи і психофізіологічних якостей: почуття часу, швидкості реакції й здатності відтворювати зусилля.

6. На основі отриманих даних розроблено методику професійно-прикладної фізичної підготовки студентів ВНЗ технічного профілю, які використовують у процесі навчання комп'ютерні технології, спрямовані на забезпечення необхідного рівня розвитку основних рухових і психофізіологічних професійно значущих якостей фахівця. Визначено засоби професійно-прикладної фізичної підготовки студентів технічних вузів та їхню ефективність у процесі навчання: вправи на розвиток аеробної і статичної витривалості, здатності дозувати зусилля, почуття часу, складні реакції, стійкість уваги і ії здатність до переключення. Для профілактики й оптимізації розумової діяльності студентів, зняття зорового й м'язового стомлення були комп'ютеризовані комплекси оздоровчо-профілактичних заходів. Розроблена програма включала музичну психорегуляцію, точковий масаж, самомасаж, вправи, що сприяють профілактиці зорового стомлення, елементи суглобної гімнастики й позотоничні вправи, дихальну гімнастику.

7. Виявлено, що під впливом 3-річного педагогічного експерименту системи енергозабезпечення організму студентів стали працювати в більш економному режимі, про що свідчать такі дані:

- достовірне (р<0,01) зниження діастолічного артеріального тиску у юнаків (від 77,2 до 71,1 мм рт. ст.) і у дівчат експериментальної групи (від 77,2 до 71,1 мм рт. ст.) (р<0,05);

- зниження симпатикотонії за рахунок зниження ЧСС спокою у дівчат експериментальної групи з 73,2 до 61,7 уд/хв (р<0,001), а у юнаків відповідно з 69,0 до 63,5 уд/хв (р<0,001) та за рахунок підвищення варіативності серцевого ритму у юнаків і у дівчат (р<0,01) експериментальної групи і зниження амплітуди моди значень RR-інтервалів у юнаків (від 43,1% до 30,6%) (р<0,001);

- покращення реакції на ортостатичну пробу, про що свідчить зменшення різниці ЧСС під час переходу з горизонтального положення у вертикальне від 13,0 до 6,5 уд/хв (р<0,05) у дівчат;

- зниження ЧСС (р<0,001) під час виконання стандартного навантаження й суб'єктивної оцінки напруженості навантаження для ідентичних значень ЧСС (р<0,05) у юнаків й у дівчат.

- підвищення швидкості процесів відновлення, про що свідчить зниження ЧСС при відновленні після виконання субмаксимального тесту й більш швидке повернення ЧСС до вихідного рівня. Установлено, що більш швидке відновлення ЧСС після навантаження виражено сильніше в групі дівчат у порівнянні з юнаками.

- вірогідне (р<0,05) покращення показників дихальної системи: проби Штанге у дівчат і проби Генчи у юнаків в експериментальній групі.

8. У результаті застосування розробленої методики поліпшилися показники фізичної підготовленості (біг на витривалість у юнаків (р<0,05) і дівчат (р<0,001), стрибок у довжину у дівчат (р<0,05)), показники психофізіологічних здібностей (р<0,05 - 0,001); покращилася самооцінка стану здоров'я, збільшилася кількість часу, що виділяється на рухову активність, збільшився час безсимптомної роботи за ПК. Наведені у роботі методичні рекомендації дозволять удосконалювати професійно-прикладну фізичну підготовку студентів ВНЗ технічного профілю, підвищать прикладну й оздоровчу спрямованість підготовки студентів, можуть використовуватися у самостійній роботі студентів з метою фізичного самовдосконалення, корекції й поліпшення здоров'я.

Перспективи подальшого дослідження полягають в удосконаленні програми ППФП студентів ВНЗ технічного профілю, її самостійного застосування в умовах ВНЗ й виробництва, у вивченні можливостей її використання для осіб різного віку й в інших навчальних закладах, що активно використовують комп'ютерні технології в процесі навчання.

Публікації автора:

Брошури

1. Бороховский Е.М., Танянский С.Ф., Церковная Е.В. Естественно-научные основы теории и методики физического воспитания. Часть I,II,III,IV,V. Конспект лекций – Харьков: ХНУРЭ, 2004.– Изд.1. – 317с.

2. Бороховский Е.М., Танянский С.Ф., Церковная Е.В. Естественно-научные основы теории и методики физического воспитания. Часть I,II,III,IV,V. Конспект лекций – Харьков: ХНУРЭ, 2007.– Изд.2. – 330с.

Здобувачем особисто підготовлено розділи «Професійно-прикладна фізична підготовка майбутніх фахівців» та « Комп'ютери й здоров'я».

Статті у фахових видання ВАК

3. Церковна О.В., Горшенкова Т.А. Перспективи використання спортивних спеціалізацій на заняттях з фізичного виховання у нефізкультурних ВНЗ // Слобожанський науково-спортивний вісник. – Харків, 1999. – №2. – С.13-14.

Здобувачем особисто визначено перспективи напрямів фізичної підготовки студентів.

4. Церковна О.В. Нові технології й формування єдиного середовища навчання // Слобожанський науково-спортивний вісник. – Харків, 1999. – №2. – С.13-14.

5. Церковна О.В. Дослідження динаміки зміни стану здоров'я студентів вищих технічних закладів освіти за період навчання // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фіз. культ. і спорту. Вип. 4: в 4-х т. – Львів: ЛДІФК, 2000. – Т.3. – С. 172-173.

6. Церковна О. Структура комплексної підготовки студентів технічного вузу // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фіз. культ. і спорту. Вип. 9: в 4-х т. – Львів: НФВ «Українські технології», 2005. – Т. 3. – С. 89-94.

7. Воробйова В.А, Церковна О.В., Лохно О.Г. Порівняльна характеристика структури підготовленості студентів баскетболістів технічних і гуманітарних вузів // Слобожанський науково-спортивний вісник.– Харків, 2006.– №9.– С.86-89.

Здобувачем особисто проведено експериментальні дослідження і визначено структуру підготовленості студентів баскетболістів технічних ВНЗ.

8. Церковна О.В. Баскетбол як засіб розвитку витривалості і психофізіологічних здібностей студентів технічних Вузів // «Фізичне виховання студентів творчих спеціальностей».– Харків: ХГАДИ, –2007.–№1.– С. 157-161.

Статі у зарубіжних виданнях та у інших наукових виданнях України

9. Церковная Е.В., Близнюк С.С. Применение новых информационных технологий в процессе физического воспитания студентов ХНУРЭ // Материалы Междунар. научно-методической конференции «Научно-методические и практические аспекты подготовки специалистов в современном техническом вузе».– Белгород, 2003.– С.192-193.

Здобувачем особисто належить постановка проблеми, проведення досліджень та опис результатів.

10. Коноваленко О.К., Барибина Л.Н., Церковна О.В. Деякі проблеми професійно-прикладної фізичної підготовки в технічному вузі / Матеріали VII-ї Міжнар. наук.-практич. конф. «Наука й освіта 2004».– Дніпропетровськ, – 2004.–С.64-67.

Особистий внесок здобувача полягає у виявленні проблеми, здійсненні досліджень, узагальненні результатів та формулюванні висновків.

11. Церковна О.В. Порівняльна характеристика структури захворюваності студентів технічного (ХНУРЕ) і медичного (ХМУ) вузів // Матеріали Міжнар. наук.-практич. конф. «Фізичне виховання й спорт у вищих навчальних закладах: інтеграція в європейський освітній простір».–Харків: ХГАДИ, 2005. – С. 347-352.

12. Церковна О.В.Особливості методики проведення занять з фізичного виховання у технічному вузі з урахуванням специфіки навчання // Матеріали міжнар. наук.-практич. конф. вузів Донецької обл. «Фізичне виховання–здоров'я студентів».– Донецьк, – 2005.– С.126-128.

13. Церковна О., Слюсарев В. Особливості методики професійно-прикладної підготовки студентів технічних ВНЗ // Матеріали I-го регіон. наук.-практич. семінару «Теоретико-методичні основи організації фізичного виховання молоді». – Львів: ЛНУ, – 2006.– С.158-162.

Здобувачем особисто розроблено методику професійно-прикладної підготовки студентів технічних ВНЗ.

14. Воробьева В.А, Церковная Е.В., Лохно Е.Г. Результаты сравнительного анализа подготовленности студентов-баскетболистов технических и гуманитарных вузов // Актуальні проблеми фізкультурної освіти: Матеріали II-ї електронної конференції (18 травня 2006 року, м. Харків) / ХНПУ.– Харків: «ОВС », 2006. – С. 68-72.

Тези

15. Церковна О.В. Удосконалення процесу фізичного виховання шляхом впровадження iнформацiйно-комп'ютерних технологій – Матеріали Міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів «Фізична культура, спорт та здоров'я». – Харків, 1999. – С. 9.

16. Церковна О.В. Танянський С.Ф. Контроль знань студентів при вивченні теоретичної частини фізвиховання у технічних вузах // Тези доповідей ІV-го міжнародного наукового конгресу: Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров'я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації.–Київ, 2000.–С. 444.

Авторські свідоцтва

17. Комп’ютерна програма, яка дозволяє тестувати зорову оперативну й мимовільну пам’ять: А.с. Україна / О.В.Церковна, В.С.Ашанін. –№ 19097; Заявл. 07.11.2006; Опубл. 09.01.2007, Бюл. №1. –2с.

18. Комп’ютерна програма, яка дозволяє тестувати обсяг короткочасної пам’яті: А.с. Україна / Л.В. Філенко, О.В.Церковна. –№ 19093; Заявл. 07.11.2006; Опубл. 09.01.2007, Бюл. №1. – 2с.