Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Вовченко Інна Іванівна. Програмування занять з оздоровчої ходьби для дітей молодшого шкільного віку з різним рівнем фізичного стану. : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2003.



Анотація до роботи:

Вовченко Інна Іванівна. Програмування занять з оздоровчої ходьби для дітей молодшого шкільного віку з різним рівнем фізичного стану. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, 2003.

Дисертація присвячена актуальному питанню розробки і обґрунтування програм занять з оздоровчої ходьби для дітей молодшого шкільного віку з різним рівнем фізичного стану.

У констатуючому експерименті за допомогою різних методів розглянуто особливості фізичного розвитку, фізичної підготовленості, фізичної працездатності, захворюваності та стану здоров’я молодших школярів ( 180 осіб).

У роботі проаналізовані результати педагогічного експерименту, в якому взяли участь 80 дітей молодшого шкільного віку, які займалися за програмою з оздоровчої ходьби та бігу.

Програма оздоровчої ходьби та бігу для молодших школярів, розроблена з урахуванням їх фізичного здоров’я, дозволяє досягти високого тренувального ефекту. Заняття оздоровчою ходьбою та бігом протягом навчального року показали, що діти експериментальної групи (82,5%) перейшли у групи з більш високим рівнем здоров’я. У дітей (15%), які залишились у групах із попереднім рівнем здоров’я, спостерігали збільшення суми балів фізичного здоров’я.

Експериментальні дослідження показали, що підвищення рівня здоров’я на уроках фізичної культури можна досягти за рахунок впливу вправ аеробної спрямованості.

1. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що валеологічне виховання і оптимальна рухова активність мають істотний вплив на спосіб життя та здоров’я дітей. Дозована ходьба і біг найбільш доступні, природні рухові локомоції мають максимально виявлений оздоровчий ефект. Недостатньо висвітленим питанням щодо оздоровлення дітей 7-10 років залишається обґрунтування програм з оздоровчої ходьби з різним рівнем фізичного стану.

2. Показники фізичного розвитку школярів, за якими спостерігали, відповідають діапазону середньостатистичних значень для статево-вікових груп даного регіону України. Особливістю фізичного розвитку цих школярів є виявлена у процесі досліджень тенденція до збільшення показників довжини тіла, зниження величин обхвату грудної клітки і ваги тіла у всіх статево-вікових групах (р>0,05).

3. За результатами оцінки тестів, що пропонуються шкільною програмою, у 59,7% школярів зафіксовано низький рівень фізичної підготовленості. Найбільш складними для виконання є тести: “підтягування у висі”, “нахил тулуба вперед”, “біг на витривалість”, “човниковий біг”. Діапазон незадовільних оцінок за результатами їх виконання – від 18,9% до 51,6%.

4. Підтвердилась тенденція підвищення рівня фізичної працездатності (за індексом Руф’є) у 7-10 річних дітей з віком. Кореляційний аналіз виявив взаємозв’язок показників фізичної працездатності з показниками фізичної підготовленості, фізичного здоров’я та захворюваності (при r від 0,424 до 0,894). З підвищенням рівня здоров’я дітей знижується значення індексу Руф’є. Це свідчить про економізацію функції серцево-судинної системи.

5. Вибір методики “Експрес-оцінки рівня соматичного здоров’я” як найбільш інформативної для визначення рівня фізичного здоров’я, ґрунтується на кореляційній залежності між бальною оцінкою рівня фізичного здоров’я і показниками фізичної працездатності (r = –0,894), витривалості (r = –0,814), захворюваності (r = –0,707).

6. Обґрунтована і розроблена методика визначення рівня фізичного здоров’я молодших школярів за результатами виконання тесту 12-хвилинної ходьби. Основою для розробки методики слугувала тісна кореляційна залежність між довжиною подоланої дистанції і бальною оцінкою рівня фізичного здоров’я

(r = 0,789 - у дівчаток, r = 0,915 – у хлопчиків), фізичною працездатністю

(r = -0,578 - у дівчаток, r =-0,710 - у хлопчиків), показниками захворюваності

(r = від –0,631 до –0,685 - у дівчаток і r від –0,629 до –0,638 - у хлопчиків).

Розроблена номограма для визначення рівня фізичного здоров'я молодших школярів залежно від показників ЧСС у спокої і довжини дистанції ходьби за 12 хвилин у помірному темпі.

7. Обґрунтовані параметри тренувальних навантажень створеної програми з оздоровчої ходьби для учнів початкової ланки залежно від рівня фізичного здоров’я: кількість занять на тиждень, обсяг, інтенсивність, пульсові режими.

8. Розроблена програма і практичні рекомендації щодо використання ходьби на уроках фізичної культури і під час самостійних занять. Дітям з низьким і нижче середнього рівнем здоров’я рекомендована оздоровча ходьба, із середнім – чергування ходьби і бігу, з поступовим переходом на біг - для дітей із високим рівнем здоров’я. Впровадження програми оздоровчої ходьби, побудованої з урахуванням рівня фізичного стану молодших школярів, дозволило підвищити рівень здоров’я у 82,5% дітей експериментальної групи (у контрольній - 25%), у 15% дітей стан здоров’я наблизився до більш високого рівня за рахунок збільшення суми балів фізичного здоров’я ( у контрольній відповідно – 22,5%), а також навчити дітей самостійно піклуватися про своє здоров’я.

Публікації автора:

  1. Вовченко Інна. Дозована ходьба, як засіб підвищення рівня здоров’я дітей молодшого шкільного віку // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб.наук. пр. – Харків: ХХПІ, 2002. - №21.- С.20-25.

  2. Вовченко І.І. Фізична підготовленість і здоров’я молодших школярів // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХХПІ, 2001. - №18. – С. 42-47.

  3. Вовченко І.І. Тенденції до змін розвитку дітей молодшого шкільного віку // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХХПІ, 2000. - №22. – С. 9-14.

  4. Вовченко И.И., Берестецкая И.Ю. Оценка уровня соматического здоровья детей младшего школьного возраста // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: Зб. наук. пр. Волинського державного університету ім.Лесі Українки. –Луцьк: Медіа, 1999. – С. 602-604.

  5. Берестецкая И.Ю., Вовченко И.И. Обоснование информативных критериев оценки уровня здоровья детей 7-10 лет // Фізична культура, спорт та здоров’я нації: Зб. наук. пр. –Вінниця: УАННП, 1998. - С.9-11.

  6. Берестецкая И.Ю., Вовченко И.И. Дозирование физической нагрузки в зависимости от уровня здоровья детей // Материалы междун. научно-практ. конф. «Современные проблемы и развитие физической культуры и спорта». – Архангельск: АГМА. – 1998. - с. 158.

  7. Берестецкая И.Ю., Вовченко И.И. Проблемы валеологического воспитания студентов вузов // Матеріали II Всеукраїн. наук.-практ. конф. “Актуальні проблеми фізичного виховання у ВУЗі”. –Донецьк: ДДМУ. – 1998.- С.4-5.

  8. Берестецкая И.Ю., Вовченко И.И. Дозирование физической нагрузки младших школьников в зависимости от уровня индивидуального здоровья // IV Межд. конгресс «Олимпийский спорт и спорт для всех: проблемы здоровья, рекреации, спортивной медицины и реабилитации». – Киев: Олімпійська література. - 2000. – с. 337.

  9. Вовченко И.И., Берестецкая И.Ю. Оздоровительная ходьба как средство повышения уровня здоровья младших школьников // VII Межд. конгресс «Современный олимпийский спорт и спорт для всех». – Москва: - 2003.-Том 3.-

С. 142-143.