1. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що валеологічне виховання і оптимальна рухова активність мають істотний вплив на спосіб життя та здоров’я дітей. Дозована ходьба і біг найбільш доступні, природні рухові локомоції мають максимально виявлений оздоровчий ефект. Недостатньо висвітленим питанням щодо оздоровлення дітей 7-10 років залишається обґрунтування програм з оздоровчої ходьби з різним рівнем фізичного стану. 2. Показники фізичного розвитку школярів, за якими спостерігали, відповідають діапазону середньостатистичних значень для статево-вікових груп даного регіону України. Особливістю фізичного розвитку цих школярів є виявлена у процесі досліджень тенденція до збільшення показників довжини тіла, зниження величин обхвату грудної клітки і ваги тіла у всіх статево-вікових групах (р>0,05). 3. За результатами оцінки тестів, що пропонуються шкільною програмою, у 59,7% школярів зафіксовано низький рівень фізичної підготовленості. Найбільш складними для виконання є тести: “підтягування у висі”, “нахил тулуба вперед”, “біг на витривалість”, “човниковий біг”. Діапазон незадовільних оцінок за результатами їх виконання – від 18,9% до 51,6%. 4. Підтвердилась тенденція підвищення рівня фізичної працездатності (за індексом Руф’є) у 7-10 річних дітей з віком. Кореляційний аналіз виявив взаємозв’язок показників фізичної працездатності з показниками фізичної підготовленості, фізичного здоров’я та захворюваності (при r від 0,424 до 0,894). З підвищенням рівня здоров’я дітей знижується значення індексу Руф’є. Це свідчить про економізацію функції серцево-судинної системи. 5. Вибір методики “Експрес-оцінки рівня соматичного здоров’я” як найбільш інформативної для визначення рівня фізичного здоров’я, ґрунтується на кореляційній залежності між бальною оцінкою рівня фізичного здоров’я і показниками фізичної працездатності (r = –0,894), витривалості (r = –0,814), захворюваності (r = –0,707). 6. Обґрунтована і розроблена методика визначення рівня фізичного здоров’я молодших школярів за результатами виконання тесту 12-хвилинної ходьби. Основою для розробки методики слугувала тісна кореляційна залежність між довжиною подоланої дистанції і бальною оцінкою рівня фізичного здоров’я (r = 0,789 - у дівчаток, r = 0,915 – у хлопчиків), фізичною працездатністю (r = -0,578 - у дівчаток, r =-0,710 - у хлопчиків), показниками захворюваності (r = від –0,631 до –0,685 - у дівчаток і r від –0,629 до –0,638 - у хлопчиків). Розроблена номограма для визначення рівня фізичного здоров'я молодших школярів залежно від показників ЧСС у спокої і довжини дистанції ходьби за 12 хвилин у помірному темпі. 7. Обґрунтовані параметри тренувальних навантажень створеної програми з оздоровчої ходьби для учнів початкової ланки залежно від рівня фізичного здоров’я: кількість занять на тиждень, обсяг, інтенсивність, пульсові режими. 8. Розроблена програма і практичні рекомендації щодо використання ходьби на уроках фізичної культури і під час самостійних занять. Дітям з низьким і нижче середнього рівнем здоров’я рекомендована оздоровча ходьба, із середнім – чергування ходьби і бігу, з поступовим переходом на біг - для дітей із високим рівнем здоров’я. Впровадження програми оздоровчої ходьби, побудованої з урахуванням рівня фізичного стану молодших школярів, дозволило підвищити рівень здоров’я у 82,5% дітей експериментальної групи (у контрольній - 25%), у 15% дітей стан здоров’я наблизився до більш високого рівня за рахунок збільшення суми балів фізичного здоров’я ( у контрольній відповідно – 22,5%), а також навчити дітей самостійно піклуватися про своє здоров’я. |