Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Перепелюк Тетяна Дмитрівна. Прояви егоцентризму молодших школярів у процессі розуміння навчального матеріалу : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2007. — 206арк. — Бібліогр.: арк. 173-197.



Анотація до роботи:

Перепелюк Т.Д. “Прояви егоцентризму молодших школярів у процесі розуміння навчального матеріалу”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – педагогічна та вікова психологія. Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2007.

Дисертація присвячена проблемі розуміння учнями молодшого шкільного віку навчальних матеріалів, та тій ролі яку відіграє у цьому процесі егоцентризм особистості.

Егоцентризм впливає на розвиток особистості і проявляється в розумінні навчальних текстів. Вплив егоцентризму полягає в центрації індивіда на певній пізнавальній позиції.

Виявлено таку загальну тенденцію: ступінь егоцентричності молодших школярів позначається на успішності розуміння ними навчальних матеріалів. Виявлено, що крайні показники егоцентричності сув’язні із недостатнім розумінням навчальних текстів. Егоцентризм особистості, як індивідуальний спосіб опрацювання інформації, має статистично значущій вплив на процес розуміння тексту.

Експериментально доведено: прагнучи поліпшити навички молодших школярів розуміти учбові тексти, потрібно враховувати чинник егоцентризму. Формуючі заходи показали: експериментальні групи, з якими проводилися заходи спрямовані лише на формування навичок активного розуміння тексту, продемонстрували значно меншу успішність у розвиткові цих навичок, аніж ті, з котрими також провадилися заходи з розвитку децентрації самосвідомості.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, формулюються основні положення, що випливають із аналізу предмета, визначаються практичні рекомендації. Накреслюються шляхи подальшого вивчення проблеми. Результати дослідження дали змогу зробити такі висновки.

У дисертаційному дослідженні розкрито зв’язок егоцентризму, як особистісної якості молодшого школяра, і процесу розуміння навчальних текстів. Виявлено таку загальну тенденцію: ступінь егоцентричності молодших школярів позначається на успішності розуміння ними навчальних матеріалів. Виявлено, що крайні показники егоцентричності (за використаною типологією – „дуже високі” і „низькі”) сув’язні із недостатнім розумінням навчальних текстів (згідно із застосованою шкалою – „низьке” (1-2 бали) і „нульове” (0 балів) розуміння). Розглянемо докладніше згадану тенденцію, простежені відхилення від неї, а також інші результати дослідження.

1. Проаналізовано основні підходи до визначення психологічної природи розуміння як такого і зокрема особливостей розуміння навчального матеріалу учнями молодшого шкільного віку. Зокрема показано: розуміння виступає як аналітико-синтетичний процес, що має процесуальні, динамічні та змістові характеристики. Розуміння є не лише відтворенням суті та змісту сприйнятого, а й відображенням ціннісних уявлень суб’єкта. Відтак, фактично, виступає показником особистісного і духовного розвитку.

2. Визначено провідні чинники розуміння тексту: об’єктивні – форма пред’явлення інформації (кількість, ступінь складності тощо); суб’єктивні, пов’язані з готовністю суб’єкта до об’єктивного аналізу й особистісного прийняття інформації (мотивація, психічний стан, особливості мисленнєвої діяльності, знання, досвід тощо). Виокремлено основні критерії розуміння тексту: повнота, глибина, обсяг осягнутої інформації. Виділено засоби розуміння: структурування тексту, завваження фактів, актуалізація сенсів, діалогічність сприймання.

3. Систематизовано основні теоретичні та методологічні підходи до пізнання проблеми егоцентризму особистості. Егоцентризм, як особистісна якість, проявляється в центрації на попередньому досвідові. Ця особистісна риса проявляється й у дитячому мисленні, виступає як пізнавальна позиція, що характеризується нездатністю сприйняти інший відмінний од власного погляд. На початковому етапі егоцентризм проявляється як нездатність до виокремлення суб’єкта й об’єкта пізнання. У дошкільному віці – це невміння диференціювати власний погляд на річ і погляд іншої людини. У молодшому шкільному віці егоцентризм поступається децентрації. Однак, повністю егоцентризм не зникає ніколи. Егоцентризм, як особистісна властивість, виступає пізнавальною позицією в процесі розуміння текстів.

4. Виявлено вплив егоцентризму на процес розуміння учнями молодших класів навчального матеріалу та розв’язання ними завдань. Упродовж констатуючого дослідження з’ясовано: „дуже високі” і „низькі” показники егоцентричності простежуються одночасно із недостатнім розумінням навчальних текстів. Ця тенденція досліджена на матеріалі навчальних завдань різного змісту. Зокрема, під час виконання наочно-образних, лексико-граматичних і завдань на кмітливість зазначена тенденція проявляється повною мірою. Із згаданими завданнями найліпше справлялися діти із „середніми” показниками егоцентричності. Натомість, труднощі із розумінням завдань такого змісту виникали у дітей із крайніми показниками егоцентричності. Проте, вплив егоцентризму не спостерігається в процесі виконання математичних завдань. При цьому, під час виконання завдань із недостатньою повнотою умов і на обізнаність діти з „дуже високими” й „високими” показниками егоцентричності демонстрували як найкращі, так і найгірші результати.

5. Досліджено вплив егоцентризму і на процес розуміння завдань із різною формою подання (закриті – наявність кількох варіантів відповідей, і відкриті – без зазначення варіантів відповідей). Виявлено: діти з „середніми” показниками егоцентричності однаково добре розуміють і відкриті, і закриті завдання. За наявності „дуже високого” і „високого” ступенів егоцентричності молодші школярі успішніше справляються із відкритими завданнями. Однак у них виникають труднощі із розумінням закритих завдань. У свою чергу, діти з „низькими” показниками егоцентричності успішніше розуміють закриті завдання. Простежені сув’язності можна пояснити впливом саме егоцентризму. Центрація на особистому досвідові зумовлює мимовільне перетворення будь-якої інформації на надмірну, що утруднює розуміння суті сприйнятого. Тому надані варіанти відповідей і не сприяли виконанню завдань. Натомість децентрація самосвідомості пов’язана із ставленням до оточуючих явищ як актуальних. Відтак діти із „низьким” ступенем егоцентричності й здатні використати можливі варіанти відповіді в процесі вирішення завдань.

6. Експериментально доведено: прагнучи поліпшити навички молодших школярів розуміти учбові тексти, потрібно враховувати чинник егоцентризму. Формуючі заходи показали: експериментальні групи, з якими проводилися заходи спрямовані лише на формування навичок активного розуміння тексту, продемонстрували значно меншу успішність у розвиткові цих навичок, аніж ті, з котрими також провадилися заходи з розвитку децентрації самосвідомості.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з перевіркою можливості застосування розробленої системи методів формування розуміння текстів не тільки в учнів 3-х класів, а й інших вікових груп.

Публікації автора:

  1. Перепелюк Т.Д. Розуміння молодшими школярами навчальних текстів з природознавства: постановка проблеми // Зб. наук. праць. Вісник Харківського університету № 483. Серія „Психологія”. Вид-во Харківського національного університету. – Харків, 2000. – С. 137-139.

  2. Перепелюк Т.Д. Аналіз співвідношення образного і вербального мислення в пізнавальній діяльності молодшого школяра // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. / За ред. Максименка С.Д. Т. ІV, ч.2. – К.: 2001 – С. 191-198.

  3. Перепелюк Т.Д. Психологічні основи розвитку активного розуміння // Вісник Харківського університету. Серія „Психологія”. № 576. – 2002. – С. 159-164.

  4. Перепелюк Т.Д. Вплив об’єктивних і суб’єктивних чинників на успішність розуміння молодшими школярами навчального матеріалу // Вісник Харківського університету. Серія „Психологія”. № 599. – Харків, 2003. – С. 270-275.

  5. Перепелюк Т.Д. Розуміння сюжетного зображення – умова розвитку творчої обдарованості молодших школярів // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. „Психологія”. Зб. наукових праць № 6 (30). Ч. ІІ. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. - С.184-189.

  6. Перепелюк Т.Д. Особливості прояву егоцентризму в розумінні текстової інформації в молодшому шкільному віці // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. „Психологія”. Зб. наукових праць, № 11(35). – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2006. – С.162-168.

  7. Перепелюк Т.Д. Роль образу і слова в пізнавальній діяльності молодшого школяра // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: Матеріали міжнародної наук. конф., присвяченої 35-річчю наукової та педагогічної діяльності академіка С.Д. Максименка. Т. ІІ. – К.: Міленіум, 2002. – С. 201-204.

  8. Перепелюк Т.Д. Психологічні умови успішності розуміння молодшими школярами навчального матеріалу // Тези Міжнародної науково-практичної конференції молодих науковців „Психологія сучасності: наука і практика”. Ч. ІІ. – Одеса, 2004. – С. 44-47.

  1. Перепелюк Т.Д. Розуміння сюжетного зображення – умова розвитку творчої обдарованості молодших школярів // Тези доповідей учасників Міжнародної науково-практичної конференції „Творчість як засіб особистісного росту та гармонізації людських стосунків”. – Київ-Житомир: Державний фонд фундаментальних досліджень МОН України, 2005. – С.74-75.

  2. Перепелюк Т.Д. Егоцентризм як суттєвий чинник сприймання, опрацювання, розуміння текстової інформації // „Обрії свободи”. Матеріали міжнародної наукової конференції (9.06.-10.06. 2006 р.). Ч. 2. – К.: Новий акрополь, 2006. – С. 30-31.