У висновках узагальнюються результати дослідження обраної теми. Просвітницькі ідеї органічно входять у систему філософських, естетичних і літературних поглядів Шевченка. Вони є важливим компонентом його концепції ідеальної людини і простежуються в усіх повістях. Розвиваючи ідеї західноєвропейських просвітителів, Шевченко дає нове тлумачення античному принципові “повчати розважаючи”, не лише повчаючи читача у своїх творах, а й виховуючи, формуючи людину в ідеалах Розуму. Проблематика його повістей виявляє тісний зв’язок з просвітницьким реалізмом. Це, насамперед, універсальний характер соціальної сатири, який полягав у запереченні всіх тих сторін життя суспільства і поведінки людини, які не відповідають розуму й почуттям, і водночас – у ствердженні просвітницької норми як позитивної програми. Як і в творах просвітницького реалізму, у повістях Шевченка об’єктом зображення постає сучасність. При цьому соціальне й географічне середовище і самі герої отримують більш деталізоване конкретно-історичне втілення, ніж у творах попередніх літературних епох. При цьому характер героя нерідко показаний в еволюції під впливом різних життєвих перипетій. З сентименталізмом Шевченкових героїв ріднить їхній моральний максималізм. Через них Шевченко утверджував нові етичні цінності: безпосередність почуттів, незіпсованість і глибину незамуленого ніякими забобонами і догмами сприйняття життя, і передусім важливу думку про позастанові достоїнства людини й необхідність суспільного ладу, заснованого на засадах громадянської рівності й братерства. |