З появою сучасних літературних творів відкриваються нові перспективи для вивчення мовних одиниць. Серед найцікавіших художніх творів сучасної англомовної літератури – серія романів англійської письменниці Джоан Кетлінґ Ролінґ (1965), автора всесвітньо відомого казкового циклу про хлопчика чарівника Ґаррі Поттера. У циклі романів серед мовних одиниць значний інтерес викликають прикметникові словосполучення, ідіолектні особливості яких зумовлюють успішну реалізацію естетичного потенціалу романів. Саме прикметникові словосполучення перетворюють назви предметів, явищ, дій на незвичні, казкові та милозвучні описи. Наявність авторських прикметникових словосполучень дає можливість читачам сприйняти і зрозуміти створений авторкою уявний світ. Лінгвальна природа прикметникових словосполучень у текстах поттеріани дозволяє розглядати їх як активний структурний компонент з вагомим стилістичним навантаженням, ширше – як мовну одиницю, яка творчо реалізується у сучасному літературному творі. Комплексне вивчення прикметникових словосполучень у романах Джоан Ролінґ про Ґаррі Поттера у структурно-семантичному та стилістичному аспектах дозволило виділити їх основні системні та ідіолектні особливості. Розмежування системних та ідіолектних особливостей прикметникових словосполучень пояснюється традиційним та авторським підходом до формування і вживання прикметникових словосполучень у художніх творах. Структурно-системні особливості прикметникових словосполучень поттеріани засвідчують дво-трикомпонентні словосполучення – моделі, які за синтаксичною структурою підпорядковуються правилам англійської мови. Ідіолектні особливості прикметникових словосполучень обумовлені творчим використанням авторкою лексичних та словотворчих ресурсів англійської мови для створення авторських одиниць. Дослідження дало можливість виявити, що основними структурними моделями прикметникових словосполучень поттеріани є Adv+Adj, Adj+Vinf, Adj+Ving, Pr+Adj, Adj1+conj+Adj2, (as)+Adj+as+N, (as)+Adj1+as+Adj2, Adj+prep+N, які належать до загального структурного фонду словосполучень і становлять системні особливості прикметникових словосполучень поттеріани. Авторка творчо і різнобарвно використовує словотворчі ресурси сучасної англійської мови, утворюючи нові одиниці на основі наявних моделей. Саме це цілеспрямоване використання похідних лексичних одиниць створених за певними словотворчими моделями, тобто маркованих та мотивованих, можна вважати однією з характерних особливостей індивідуального стилю Дж. Ролінґ. Дослідження текстів поттеріани дозволило виявити системні особливості двох семантично-граматичних класів прикметників: якісних та відносних з кількісною перевагою використання у прикметникових словосполученнях якісних прикметників – релятивних і оцінних. Найбільш типовими семантичними групами прикметників у межах прикметникових словосполучень є групи якісних прикметників на позначення стану людини або предметів, кольорів, зовнішності та рис характеру людини, найменш типовою є група на позначення віку людини. Важливими для сприйняття творчого задуму письменниці є друга група прикметників суб’єктивної оцінки. Синонімічні пари прикметників можна вважати своєрідним маркером художнього стилю поттеріани, що уточнює, підсилює значення синонімів у новому утворенні. Індивідуальність проявляється у використанні в таких бінарних структурах прикметників, що не є синонімами в строго лінгвістичному смислі, а прикметників, які розташовані в одній семантичній площині. Семантичний зміст прикметникових словосполучень розкриває концептуальну картину художніх текстів поттеріани, ширше – лінгвокультурну природу тексту сучасної дитячої англійської літератури. Саме в тематичному аспекті використання прикметникових словосполучень проявляється індивідуальність стилю, оскільки авторка використовує їх у типовому тільки для неї контексті. Стилістичні особливості індивідуального стилю поттеріани проявляються у виборі авторкою тільки тих стилістичних засобів, які найкращим чином відтворюють творчий намір письменниці. Лексичні та синтаксичні виражальні засоби, утворені за допомогою прикметникових словосполучень, письменниця використовує з виразною стилістичною метою для того, щоб привернути увагу читача до найважливіших одиниць контексту. Типовими стильовими ознаками романістики Дж.Ролінґ є звукові особливості, відображені у прикметникових словосполученнях, графіко-зображувальне оформлення прикметникових словосполучень, використання лексико-образних засобів. У цілому авторський стиль Дж. Ролінґ характеризується простотою і легкістю. Мова поттеріани доступна і зрозуміла читачам, основна категорія яких – діти. Володіючи живою поетичною фантазією, письменниця здатна показати все у яскравих образах, звучаннях, які близькі і зрозумілі для дитячого сприйняття. То ж очевидною є велика художня майстерність Дж. Ролінґ, зокрема її індивідуальний стиль, який ще потребує свого дослідження, що видається перспективним для вивчення сучасної англійської мови, її структурно-граматичних, семантичних, стильових особливостей, для аналізу концептуальної картини казкової дійсності у дискурсі поттеріани. |