Анотація до роботи:
Щербакова Н. Ю. Принципи композиційної цілісності у вокальній творчості Ю. Іщенка. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури і туризму України, Київ, 2009. Дисертацію присвячено вивченню композиційних закономірностей та принципів формування цілісності у вокальній музиці. У роботі з’ясовується значення композиції як одного з домінуючих чинників, що забезпечує існування художнього явища. Для доведення цього положення здійснюється умовна диференціація композиційних закономірностей відповідно до їх тектонічної та процесуальної функціональної спрямованості. Специфічні властивості композиції розглядаються в роботі залежно від авторського задуму. У вокальних циклічних творах авторський задум характеризується первісним синкретизмом поетичного й музичного начал, тому впродовж усього шляху формування цілісності поезія і музика існують та розвиваються одночасно в єдиному художньому просторі. Проте при взаємодії поетичного і музичного пластів виникає особливий вид сполучення різних жанрових складових (поезія та музика), що отримав у роботі назву «художнє порушення». У дослідженні на прикладі вокальних творів Ю. Іщенка пропонується демонстрація принципу «художнього порушення». Включення його до аналітичного інструментарію дозволило виявити основні композиційні засади формування нової художньої цілісності. |