Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Запорожець Олена Петрівна. Психофізіологічні функції і успішність навчання учнів молодшого шкільного віку з різним фізичним та розумовим навантаженням : дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Запорожець О.П. Психофізіологічні функції і успішність навчання дітей молодшого шкільного віку з різним фізичним та розумовим навантаженням. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук з спеціальності 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. Київський національний університет імені Тараса Шевченко, Київ,2005.

Дана дисертаційна робота є дослідженням психофізіологічних функцій і успішності навчання дітей молодшого шкільного віку з різним фізичним та розумовим навантаженням. Проводились дослідження властивостей основних нервових процесів, сенсомоторних функцій, пам’яті і уваги, успішності навчання дітей молодшого шкільного віку з різним режимом фізичної та розумової активності. Показано, що функціональна рухливість нервових процесів, сенсомоторні та психічні функції повільно та нерівномірно розвиваються від 7 до 9 років. Визначено, що у дітей, які займаються спортом, існують відмінності розвитку окремих властивостей нейродинамічних, сенсомоторних та психічних функцій у порівнянні із своїми однолітками контрольної групи. Такі ж відмінності спостерігалися і у дітей, які мають додаткове розумове навантаження у співставленні із тими, що мають додаткове фізичне навантаження. Виявлено, що додаткові фізичні та розумові навантаження є одним із важливих чинників, які позитивно впливають на успішність навчання учнів. Показано, що діти, які займалися шахами, мали найвищу успішність навчання. Успішність навчання дітей, що займалися гімнастикою, була вищою за УН їх однолітків, які спортом не займаються, але нижча за тих, що займалися шахами. Проведена оцінка щільності зв’язку успішності навчання з рядом досліджуваних психофізіологічних функцій. Визначена динаміка зв’язків функціональної рухливості нервових процесів, функцій пам'яті та уваги з успішністю шкільного навчання. У дітей, які мають додаткове фізичне або розумове навантаження, кількість вірогідних кореляційних зв’язків успішності навчання з психофізіологічними показниками більше і ці зв’язки виявилися більш тісними, ніж школярів контрольної групи. Особи з високими показниками нейродинамічних та психомоторних функцій характеризуються і вищою успішністю навчання.

1. Період молодшого шкільного віку (від 7 до 9 років) характеризується подальшим поступовим розвитком індивідуально-типологічних властивостей ВНД, сенсомоторних функцій, пам’яті і уваги, хоча темпи цього розвитку нерівномірні. Більш значне зростання нейродинамічних, сенсомоторних та психічних функцій відбувається у дітей від 7-ми до 8-ми років, тоді як у віці від 8-ми до 9-ти років темпи розвитку цих функцій дещо знижуються. Вікова динаміка змін властивостей психофізіологічних функцій дітей даного періоду онтогенезу як тих, що мають додаткове фізичне та розумове навантаження, і тих, що його не мають - однакова.

2. Темпи розвитку властивостей основних нервових процесів, сенсомоторних функцій, пам’яті та уваги у дітей молодшого шкільного віку, які додатково до загально шкільних занять тренувались в спортивних секціях, на відміну від тих, які в секціях не займались, характеризувались більшою інтенсивністю та вираженістю і особливо це спостерігалось у учнів 8-9-річного віку.

3. Додаткові фізичні та розумові навантаження є одним із важливих чинників, які позитивно впливають на успішність навчання учнів. Діти, що займалися шахами, мали найвищу успішність навчання. Успішність навчання дітей, що займалися гімнастикою, була вищою за УН їх однолітків, які спортом не займаються, але нижча за тих, що займалися шахами.

4. Встановлено зв’язок властивостей основних нервових процесів, як і властивостей психофізіологічних функцій, з успішністю навчання. Особи з високими показниками нейродинамічних та психомоторних функцій характеризуються і вищою успішністю навчання.

5. Отримані особливості динаміки становлення психофізіологічних функцій та успішності навчання у учнів молодшого шкільного віку з додатковим впливом на їх організм фізичних та розумових навантажень свідчать про доцільність врахування даних впливів для розробки науково обґрунтованої системи оптимізації навчальної програми учнів з введенням більшої кількості годин та уроків фізкультури.

Публікації автора:

  1. Запорожець О.П. Вікова динаміка функцій короткочасної зорової пам’яті та зв’язок її з рівнем функціональної рухливості нервових процесів у дітей-спортсменів молодшого шкільного віку // Вісник Черкаського університету. Серія Біологічні науки. Вип. 52. – Черкаси: Вид-во ЧДУ, 2003. – С.47-52.

  2. Запорожець О.П. Вікові особливості уваги та її зв’язок з функціональною рухливістю у спортсменів молодшого шкільного віку // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка (Біологічні науки). – 2004. - № 6 (74). – С. 69-76.

  3. Запорожець О.П. Вікова динаміка функціональної рухливості нервових процесів та короткочасної зорової пам’яті дітей спортсменів молодшого шкільного віку // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Біологія. – 2004. - № 1-2 (23). – С. 28-33.

  1. Запорожець О.П. Дослідження динаміки показників основних нервових процесів дітей у зв’язку з характером спортивної діяльності. / Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фізичної культури та спорту. - Вип. 6: У 2-х т. –Л.: Вид. дім „Панорама”, 2002. – Т.2. – С. 317-321.

  2. Запорожець О.П. Вплив характеру спортивної діяльності на розвиток дітей молодшого шкільного віку / Педагогічні науки: Зб. наук. пр. - Випуск 29.-Херсон: Видавництво ХДПУ, 2002.-С.158-161.

  3. Запорожець О.П., Сидорович М.М., Карташова І.І. Використання результатів експериментальних фізіологічних досліджень під час навчання біології у профільній школі / Культура здоров’я як предмет освіти: Зб. наук. пр. – Херсон: Персей, 2004. – С. 105-108.

  4. Запорожець О.П. Вплив додаткового фізичного або розумового навантаження на розвиток ВНД, пам’яті, уваги та успішність навчання у дітей молодшого шкільного віку, які займаються різними видами спорту / Природничі науки в школі: Зб. наук. пр.. / За ред. М.М. Сидорович. – Вип. 3. – Херсон: Айлант, 2004. – С.21-24.

  5. Гайдай М.І., Запорожець О.П., Кубатько Б.І., Куденко А.В., Кошелева В.Д. Вікова динаміка функцій уваги та мислення школярів // Фізіологічний журнал - 1998. - Том 44. - №3.-С.308.

  6. Запорожець О.П. Вплив фізичних навантажень на психофізіологічні функції учнів молодшого шкільного віку // Матеріали III наук. конф. “Індивідуальні психофізіологічні особливості людини та професійна діяльність.” – Київ-Черкаси. - 2001. – С. 42.

  7. Запорожець О.П. Динаміка показників основних нервових процесів у дітей молодшого шкільного віку у зв’язку з характером спортивної діяльності // Матеріали III Української конференції молодих вчених, присвяченої пам’яті академіка Володимира Веніаміновича Фролькіса (Київ, 28 січня 2002 року).- К: Ін-т геронтології АМНУ. – 2002. – С.73-74.

  8. Запорожець О.П. Биоэтическая направленность исследования динамики показателей основных нервных процессов у детей младшего школьного возраста в связи с характером спортивной деятельности // Тез. доп. Другого Міжнародного симпозіуму з біоетики, присвяченого пам’яті В.Р.Поттера. – Київ. - 2002. – С. 214-215.

  9. Гайдай М.І., Запорожець О.П. Залежність показників нервових процесів від характеру спортивної діяльності у дітей молодшого шкільного віку // Фізіологічний журнал - 2002. - Том 48. - №2.-С.171.

  10. Запорожець О.П. Стан властивостей основних нервових процесів у дітей-спортсменів 7-10 років та зв’язок їх з успішністю навчання // Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму „Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі”. – Київ; Черкаси: Вид-во ЧДУ, 2003. – С.37.

  11. Запорожець О.П., Гайдай М.І. Показники короткочасної зорової пам’яті у дітей 7-10 років, які займаються й не займаються спортом та їх зв’язок з успішністю навчання // Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму „Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі”. – Київ; Черкаси: Вид-во ЧДУ, 2003. – С.38.

  12. Запорожець О.П. Розвиток функціональної рухливості нервових процесів та успішність навчання у дітей молодшого шкільного віку, які займаються спортом // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції „Наука і освіта ‘2004”.- Т.54. Фізіологія людини та тварин. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 29-30.