Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Смульсон Марина Лазарівна. Психологія розвитку інтелекту в ранній юності: Дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2002. - 461арк. - Бібліогр.: арк. 387-426.



Анотація до роботи:

Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту в ранній юності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2002.

У дисертації досліджено психологічні засади розвитку інтелекту в ранній юності в контексті проектувально-технологічної парадигми, розглянуто теоретико-методологічні аспекти сутності, структури та функцій інтелекту, показано сучасні підходи до аналізу інтелекту як психологічної категорії. Докладно розглянуто когнітивні складники інтелекту та його метакогнітивні інтегратори, проаналізовано відображувальну, ціннісно-орієнтувальну та прогностично-перетворювальну функції інтелекту. Розкрито зміст проектувально-технологічної парадигми та проектування інтелекту в ранній юності, проаналізовано інтелектуальний тренінг як особливу форму навчання і як об’єкт проектування. На основі експериментального дослідження виявлено психолого-педагогічні закономірності розвитку загального і професійного інтелекту юнаків в умовах спроектованого тренінгу, відповідні психотехнічні процедури, розглянуто проблему визначення ефективності інтелектуального тренінгу.

Публікації автора:

1. Монографія: Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту. – К.: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, 2001. – 276 с. (Рекомендовано до друку Вченою радою Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /Рецензенти С.Д.Максименко, Г.О.Балл, В.В.Рибалка).

2. Навчальні посібники, розділи в підручниках і навчальних посібниках:

2.1. Смульсон М.Л. Подготовка старшеклассников к изобретательской и рационализаторской деятельности (ч. 2.6) // Трудовая подготовка учащихся в межшкольных комбинатах /Под ред. В.А.Моляко. – К.: Рад. шк., 1988. – С. 154-164.

2.2. Смульсон М.Л. Розділ III.4. Мислення та інтелект // Психологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів: Допущено Міністерством освіти і науки України /За ред. Ю.Л.Трофімова. – К.: Либідь, 1999, 2000, 2001. – С. 270-336.

2.3. Смульсон М.Л. Розділ III.5. Уява і творчість // Психологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів: Допущено Міністерством освіти і науки України /За ред. Ю.Л.Трофімова. – К.: Либідь, 1999, 2000, 2001. – С. 270-336.

2.4. Смульсон М.Л. Підготовка школярів до праці з високим рівнем інтелектуально-творчої насиченості (винахідницький профіль): Розділ VI // Підготовка учнів до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи): Навч.-метод. посібник /За ред. Г.О.Балла, П.С.Перепелиці, В.В.Рибалки. – К., 2000. – С. 147-165.

2.5. Смульсон М.Л. (співавтори – Машбиць Ю.І., Гокунь О.О., Жалдак М.І., Коміссарова О.Ю., Морзе Н.В.). Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів: Рекомендовано Міністерством освіти України /За ред. Ю.І.Машбиця. – К.: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, ІЗМН, 1997. – 264 с.

2.6. Смульсон М.Л. (співавтори – Машбиць Ю.І., Гокунь О.О., Депутат В.В., Жалдак М.І., Коміссарова О.Ю., Оленєва В.А., Таборов Б.В., Цап В.Й.). Проектування гіпертекстових навчальних систем /За ред. Ю.І.Машбиця. – К.: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, 2000. – 100 с.

3. Статті:

3.1. Смульсон М.Л. Задум як психологічний механізм розв’язання технічної задачі // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. – К.: Рад. шк., 1982. – Вип. 21. – С. 120-130.

3.2. Смульсон М.Л. Мыслительные компоненты в структуре готовности к труду // Мышление. Общение. Опыт: Сб. науч. тр. Ярославл. гос. ун-та. – Ярославль: Ярославл. гос. ун-т, 1983. – С. 21-27.

3.3. Смульсон М.Л. Выявление психологической готовности к овладению профессией в УПК // Вопр.психол. – 1985. – № 5. – С. 92-93.

3.4. Смульсон М.Л. Дослідження мислительних компонентів у структурі готовності школярів до праці // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. – К.: Рад. шк., 1986. – Вип. 26. – С. 19-26.

3.5. Смульсон М.Л. Решение задач с помощью компьютера // Вопр.психол. – 1987. – № 1. – С. 67-68.

3.6. Смульсон М.Л. Психологічні аспекти підготовки школярів до винахідницької діяльності // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. – К.: Рад. шк., 1989. – Вип. 33. – С. 42-46.

3.7. Смульсон М.Л. Тренинг компьютерный // Компьютерная технология обучения: Словарь-справочник /Под ред. В.Н.Грищенко, А.М.Довгялло, А.Я.Савельева. – К.: Наук. думка, 1992. – С. 530-532.

3.8. Смульсон М.Л. Решение задач с помощью компьютера // Компьютерная технология обучения: Словарь-справочник /Под ред. В.Н.Грищенко, А.М.Довгялло, А.Я.Савельева. – К.: Наук. думка, 1992. – С. 463-464.

3.9. Смульсон М.Л. Стратегия // Компьютерная технология обучения: Словарь-справочник /Под ред. В.Н.Грищенко, А.М.Довгялло, А.Я.Савельева. – К.: Наук. думка, 1992. – С. 499.

3.10. Смульсон М.Л. Рефлексія і формування творчого мислення // Українська психологія: сучасний потенціал: Матер. Четвертих Костюківських читань 25 вересня 1996 року. – К., 1996. – Т. III. – С. 126-132.

3.11. Смульсон М.Л. Психологические проблемы становления профессионального мышления современного инженера // Математика та психологія у педагогічній системі “Технічний університет”: Зб. статей за матеріалами 1-ї Міжнар. наук.-практ. конф. – Одеса, 1996. – С. 30-31.

3.12. Смульсон М.Л. Психологічний аналіз мислення школярів // Психологія – школі: Зб. матер. Другого Міжрегіон. наук.-практ. семінару (Рівне, 16-18 січня 1997 р.) /Ред.: Г.О.Балл, В.М.Юрченко. – К.: Наук. думка, 1997. – С. 29-33.

3.13. Смульсон М.Л. Інтелект і мислення: чи співпадає психологічний зміст // Людський інтелект: філософсько-методологічні дослідження: Філософські пошуки. – Львів: Cogito-Ахіл – Центр Європи, 1998. – Вип. І (V-VI). – С. 124-128.

3.14. Смульсон М.Л. Інтелектуальні навчаючі системи: теоретичний аспект // Комп’ютер у школі та сім’ї . – 1998. – № 4. – С. 3-6.

3.15. Смульсон М.Л. Нові комп’ютерні технології та інтелектуальна активність молоді // Духовність та злагода в українському суспільстві на перехресті тисячоліть: Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (16-18 вересня 1999 р.): Зб. наук. праць Київ. військ.-гуманітар. ін-ту Міністерства оборони України. – К., 1999. – N 5’2. – С. 449-454.

3.16. Смульсон М.Л. Інтелект і пізнавальні процеси // Вісник Харків. держ. ун-ту: Cерія: Психологія, політологія. – Харків, 1999. – № 439. – Ч. 1, 2: Особистість і трансформаційні процеси у суспільстві: Психолого-педагогічні проблеми сучасної освіти. – С. 105-107.

3.17. Смульсон М.Л. Інтелектуалізація діяльності вчителя в умовах використання нових інформаційних технологій навчання // Психологія: Зб. наук. праць НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 1999. – Вип. 4(7). – С. 100-104.

3.18. Смульсон М.Л. Психологічні проблеми дослідження інтелекту // Актуальні проблеми психології: Наук. записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. академіка С.Д.Максименка. – К., 1999. – Вип. 19. – С. 225-231.

3.19. Смульсон М.Л. Інтелектуально-творчий тренінг майбутніх винахідників // Професійно-технічна освіта. – 2000. – № 1. – С. 29-33.

3.20. Смульсон М.Л. Проектувально-технологічна парадигма дослідження інтелектуального розвитку в ранній юності // Психологія: Зб. наук. праць НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000. – Вип. 2(9). – Ч. 1. – С. 217-224.

3.21. Смульсон М.Л. Про поняття інтелектуального тренінгу // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. С.Д.Максименка. – К., 2000. – Т. II. – Ч. 6. – С. 119-126.

3.22. Смульсон М.Л. Психологічний аналіз інтелектуального розвитку в ранній юності: Зб. наук. праць Прикарпатського ун-ту: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Вид-во “Плай” Прикарпатського ун-ту, 2000. – Вип. 5. – Ч. І. – С. 96-103.

3.23. Смульсон М.Л. Психологічні аспекти підготовки молоді до інтелектуальної діяльності програміста // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України /За ред. С.Д. Максименка. – К.: Любіть Україну, 2000. – Т. 2. – Ч. 1. – С. 130-136.

3.24. Смульсон М.Л. Використання екзистенціального змісту в інтелектуальному тренінгу юнаків // Психологія: Зб. наук. праць НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000. – Вип. 3(10). – С. 260-266.

3.25. Смульсон М.Л. Проектування нормативної моделі інтелекту // Розвиток ідей Г.С.Костюка в сучасних психологічних дослідженнях: Наук. записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. академіка С.Д.Максименка. – К., 2000. – Вип. 20. – Ч. 2. – С. 153-163.

3.26. Смульсон М.Л. Структура інтелекту: рефлексія та інтуїція // Психологія: Зб. наук. праць НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000. – Вип. 11. – С. 9-16.

3.27. Смульсон М.Л. Дослідження інтелектуальної активності старшокласників при роботі з гіпертекстовими системами // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. С.Д.Максименка. – К., 2000. – Т. II. – Ч. 5. – С. 91-97. 3.28. Cмульсон М.Л. Функції інтелекту: від відображення до перетворення // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. С.Д.Максименка. – Рівне: Волинські обереги, 2000. – Т. ІІ. – Ч. 2. – С. 16-21.

3.29. Смульсон М.Л. Теоретичний аналіз психометричної парадигми дослідження інтелекту // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. С.Д.Максименка. – К., 2001. – Т. III. – Ч. 1. – С. 65-70.

3.30. Смульсон М.Л. Інтегративний підхід до визначення інтелекту // Психологія: Зб. наук. праць НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 2001. – Вип. 12. – С. 51-63.

3.31. Смульсон М.Л. Інтелектуальний тренінг: теоретичний аналіз // Актуальні проблеми психології: Наук. записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України /За ред. академіка С.Д.Максименка. – К.: Нора-друк, 2001. – Вип. 21. – С. 258-265.

Окремі положення дисертації викладено в 38 опублікованих тезах і матеріалах доповідей на наукових з’їздах, конференціях, семінарах загальним обсягом 8,4 др. арк.