Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Ребуха Лілія Зіновіївна. Психологічна експертиза інноваційної діяльності педагогічного колективу школи : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Тернопільський держ. економічний ун- т. Інститут експериментальних систем освіти. — Т., 2006. — 299арк. — Бібліогр.: арк. 185-199.



Анотація до роботи:

Ребуха Л.З. Психологічна експертиза інноваційної діяльності педагогічного колективу школи. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – „Педагогічна та вікова психологія”. – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2006.

Дисертаційна робота присвячена вивченню проблеми змісту психологічної експертизи інноваційної діяльності новаторських педагогічних колективів України. Розглянуто основні напрямки дослідження відповідно до моделі психологічної експертизи, що складається з експертної оцінки розвитку психолого-педагогічного експерименту, професійної інноваційної діяльності колективу експериментальної школи, програмово-методичних засобів та модульно-розвивальних занять. Уточнено та конкретизовано обсяг поняття „психологічна експертиза”, відстежено зв’язки цього типу експертизи з теорією, технологією і практикою довготривалого експериментування, вдосконалено її концепцію як складну науково-професійну роботу у сфері сучасної психології. Розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено структурно-функціональну та оргтехнологічну моделі соціокультурного змісту психологічної експертизи модульно-розвивальної системи навчання в експериментальних освітніх закладах. За результатами теоретичного та емпіричного вивчення виокремлено параметри і критерії психосоціального зростання особистості вчителя і учня, що підтвердили наявність позитивних зрушень під впливом інноваційних умов розвивальної освітньої взаємодії.

Дисертаційна робота присвячена розв’язанню наукової проблеми критеріїв та методичних засобів психологічної експертизи інноваційних систем освіти. Прийнята нами до реалізації методологічна установка полягала в тому, що психологічна експертиза розглядалася як складний об’єкт теоретичного та технолого-емпіричного аналізу освітніх моделей, змісту та організації педагогічного процесу розвивального типу. За результатами проведених системних наукових пошукувань можна зробити наступні висновки відповідно до сформульованих завдань:

1. Результати аналізу стану вирішення проблеми ПЕ ІОД свідчать про те, що в наукових працях, присвячених експертній оцінці, не вироблено загального підходу до організації ПЕ. Поза сферою наукового пізнання залишилися актуальні питання теоретико-методологічного та проектно-засобового обґрунтування психолого-педагогічного інструментарію інноваційних систем освіти. Розв’язання їх можливе на основі обґрунтованого змісту психологічної експертизи та вибору мети дослідження, а відтак на засадах чіткої технології ефективної експериментальної роботи вчителів-дослідників з науковцями.

2. Теоретичне обґрунтування програми ППЕ висвітлює важливість ПЕ, котра розв’язує поставлені перед нею завдання і виробляє єдині, спільно узгоджені рішення, які відповідають реальному стану справ і залежать від самої природи психічного. При цьому виняткова роль належить особистості фахівців, котрі беруть участь в експертній взаємодії.

3. Запропонована модель ПЕ як наукової системи у сфері інноваційної освіти, що інтегрує чотири блоки критеріально обґрунтованих експертних методик: а) експертизи ППЕ щодо зміни фундаментальних підвалин життєдіяльності школи; б) комплексної експертизи професійної ІОД педколективу експериментальної школи; в) покомпонентної експертизи інноваційних програмово-методичних засобів; г) ПЕ експертизи модульно-розвивальних занять за допомогою науково виваженого моніторингу професійної майстерності учителів-дослідників та особистісного задіяння учнів до оволодіння системою знань, умінь, норм, цінностей, під час якого інтенсифікуються процеси їхнього розумового, соціального, психосмислового та духовного розвитку.

4. Комплексне дослідження ППЕ та одержання цілісної прогностичної картини розвитку експериментальної школи ефективне тоді, коли учасники ПЕ глибоко рефлексують психологічні закономірності цілісного модульно-розвивального навчання, домагаються переважання психолого-розвивальних цілей над дидактичними, соціально-культурного змісту над абстрактно науковим, психомистецьких технологій над методами научіння, особистісних здобутків школярів над академічними.

5. Технологія ПЕ інтегрує науково-програмову, науково-методичну та оцінювально-практичну складові й передбачає, крім початкових і завершальних етапів експертизи, відстеження проміжних результатів, а відтак кількісно-якісну фіксацію переходів професійного оцінювання від одного стану до іншого. На підвищення якості ПЕ спрямована оргтехнологічна модель, що забезпечує оптимізацію процесу групового експертизування упродовж семи тижнів і гарантує коректність застосування відповідних експертних процедур за етапами та формами здійснюваного моніторингу.

6. Застосування запропонованої експертної системи протягом 2002-2003 років дало змогу, з одного боку, підтвердити ефективність ППЕ, а з іншого – визначити вплив змісту та організації освітнього процесу на психосоціальний розвиток усіх його суб’єктів. У підсумку ця система: а) наочно демонструє можливості відстеження ефектів інновацій в експериментальних загальноосвітніх закладах; б) дає змогу оперативно коригувати проектування окремих складових загальноосвітніх експериментів, зважаючи на особливості їх перебігу; в) організовує сукупність отриманих результатів здійсненого дослідження у формі системної психолого-педагогічної характеристики інноваційної діяльності педагогічного колективу в контексті вітакультурної самореалізації вчителя і учня.

7. Узагальнення результатів ПЕ забезпечує перспективне бачення інноваційного перебігу МРСН з урахуванням цілісності новоутвореної експериментальної системи, що ґрунтується на поетапному створенні її теорії, методології, технології та експериментальної практики з орієнтацією на конкретну особистість та її поступальний психосоціальний розвиток.

8. Аналіз одержаних емпіричних результатів ефективності ППЕ засвідчує позитивний вплив інноваційних змін за МРСН на професійну діяльність педколективів, які працюють за конкретними програмами й успішно виконали завдання підготовчо-організаційного та розвивально-формувального етапів. Це також підтверджує оновлена модель управління закладами, здійснена під час експерименту, що, зокрема, передбачала створення науково-психологічних підрозділів (діагностичного центру, соціально-психологічної служби та ін.).

Наші дослідження не вичерпують усіх аспектів даної проблеми, які можуть поглибити вивчення психологічної експертизи інноваційної діяльності педагогічного колективу експериментальної школи. Перспективними напрямками подальших розвідок можуть стати вивчення впливу психологічної експертизи на: а) модель дистанційного навчання і кваліфіковану перепідготовку вчителів-дослідників та б) переорієнтацію освітнього навчального закладу від моделі функціонування до моделі стійкого розвитку.

Публікації автора:

  1. Ребуха Л.З. Проблема експертного оцінювання експерименту з модульно-розвивального навчання // Економіка освіти: Зб. наук. праць. – Том 1. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 205–212.

  2. Ребуха Л.З. Система експертно-діагностичного забезпечення експерименту з модульно-розвивального навчання // Психологія і суспільство. – 2002. – № 3–4. – С. 201–217.

  3. Ребуха Л.З. Психолого-педагогічні закономірності цілісного модульно-розвивального процесу // Психологія і суспільство. – 2003. – № 4 – С. 75–96.

  4. Ребуха Л.З. Гуманітарна психолого-педагогічна експертиза в управлінській сфері інноваційної діяльності колективу школи // Психологія і суспільство. – 2004. – №3. – С. 106–114.

  5. Ребуха Л.З. Технологія проведення психологічної експертизи модульно-розвивальної системи навчання // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Харків: ХНУ, 2005. – Вип.15. – Частина ІІ. – С. 98–105.

  6. Ребуха Л.З. Соціально-психологічна експертиза модульно-розвивальної експериментальної системи // Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний): Інформаційний бюлетень. – Випуск 2. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – С. 42–43.

  7. Ребуха Л.З. Концептуальне підґрунтя соціально-психологічної експертизи. Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний): Інформаційний бюлетень. – Випуск 3. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 38–40.

  8. Ребуха Л.З. Експертна система модульно-розвивальної освіти в контексті вітакультурної парадигми // Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний): Інформаційний бюлетень. – Випуск 4. – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – С. 46–47.

  9. Ребуха Л.З. Умови і процедура експертного оцінювання інноваційних засобів навчання модульно-розвивальної школи // Модульно-розвивальна система як об’єкт теоретико методологічного аналізу: Збірка матеріалів до п’ятиріччя Інституту експериментальних систем освіти (1 листопада 2004 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – С. 22–23.

  10. Ребуха Л.З. Модель професійної діяльності експерта // Модульно-розвивальна система як об’єкт теоретико методологічного аналізу: Збірка матеріалів до п’ятиріччя Інституту експериментальних систем освіти (1 листопада 2004 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – С. 50–51.

  11. Ребуха Л.З. Складові технології психологічної експертизи // Вітакультурний млин. – 2005. – Модуль 1. – С. 58–60.

  12. Ребуха Л.З. Особливості методологування під час проведення психологічної експертизи // Вітакультурний млин. – 2005. – Модуль 2. – С. 54–58.

  13. Ребуха Л.З. Роль і місце психологічної експертизи в інноваційній освітній діяльності // Вітакультурний млин. – 2006. – Модуль 3. – С. 34–38.

  1. Ребуха Л.З. Проблема експертного оцінювання модульно-розвивальних занять // Матеріали міжвузівської науково-методичної конференції „Інноваційна діяльність у системі вищої освіти” // Зб. наук. праць. – Івано-Франківськ: Факел. – 2000. – С. 55–57.

  2. Ребуха Л.З. Соціально-психологічні механізми та закономірності модульно-розвивальної освітньої системи // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Збірка матеріалів до регіональної науково-методичної конференції (19 квітня 2002 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С. 30–32.

  3. Ребуха Л.З. Соціально-психологічна експертиза в управлінні освітнім процесом // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Збірка матеріалів до регіональної науково-методичної конференції (19 квітня 2002 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С. 75–77.

  4. Ребуха Л.З. Методологічне обґрунтування психолого-педагогічної експертизи інноваційних систем освіти // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Збірка матеріалів до Другої регіональної науково-методичної конференції (31 січня 2003 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С. 62–64.

  5. Ребуха Л.З. Науково-адміністративна експертиза ефективності системних нововведень // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Збірка матеріалів до Другої регіональної науково-методичної конференції (31 січня 2003 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С. 120–122.

  6. Ребуха Л.З. Психолого-педагогічна експертиза методично-засобового забезпечення соціально-культурного простору модульно-розвивальної системи навчання // Наукове проектування інноваційних та економічних систем національної освіти: Збірка матеріалів до загальноакадемічної наукової конференції (17 квітня 2003 року). – Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С. 30–32.