Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Любовецька Ілона Йосипівна. Психологічна організація взаємин учителів із обдарованими учнями : Дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2006. — 203арк. — Бібліогр.: арк. 179-195.



Анотація до роботи:

Любовецька І.Й. “Психологічна організація взаємин вчителів із обдарованими учнями”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ 2006.

Дисертація присвячена проблемі психологічної організації взаємин учителів із обдарованими учнями.

Проблема взаємин учителів із обдарованими дітьми має вагоме психолого-педагогічне значення. Повноцінний інтелектуальний й особистісний розвиток обдарованих учнів – передумова успішної навчальної діяльності та соціалізації – безпосередньо залежить від взаємин із педагогом. Адже саме вчитель визначає способи застосування загальних організаційних норм, маючи змогу надавати їм форм, сприятливих для обдарованих учнів. Показано, що розвиток творчого потенціалу вчителя, позитивно позначається на становленні їхніх взаємин із обдарованими учнями.

Система спеціальностворених передумов, до яких, зокрема, входить реалізація навчання на основі творчої діяльності забезпечують становлення оптимальних взаємин учителів із обдарованим учнями. Задіяні формуючі заходи проявились як ефективні, що й визначає перспективність їхнього застосування з метою сприяння організації позитивних відносин учитель–обдарований учень.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, визначаються практичні рекомендації, накреслюються шляхи подальшого вивчення проблеми.

Проблема взаємин учителів із обдарованими дітьми має вагоме психолого-педагогічне значення. Повноцінний інтелектуальний і особистісний розвиток обдарованих учнів – передумова їхньої успішної навчальної діяльності та соціалізації – безпосередньо залежить від взаємин із педагогом. Адже саме вчитель визначає способи застосування загальних організаційних норм, маючи змогу надавати їм форм, сприятливих для обдарованих учнів. Виявлено, що успішність взаємин учителів із обдарованими учнями залежить від їхнього інтелектуального та творчого розвитку. Доведено: розвиток творчого потенціалу вчителя, сприяє становлення їхніх позитивних взаємин із обдарованими учнями.

Зокрема, результати дослідження конкретизуються в таких основних положеннях:

Обдарованість як багатоаспектне, різнорівневе явище проявляється у різних видах інтелектуальних здібностей і розгортається в особистісно-значущих видах діяльності. Ефективність взаємин учителів із обдарованими учнями залежить від можливості реалізації творчого потенціалу суб’єктів педагогічного процесу, педагогічних умінь і особистісних якостей учителів, врахування мотиваційно-особистісних особливостей учнів, наявності відповідних соціальних умов.

Шкільна дезадаптація обдарованих дітей зумовлюється передусім недостатністю психологічної підготовки вчителя до роботи з ними: невмінням педагогів своєчасно й адекватно виявляти обдарованість, включно з “прихованою”; невпевненістю у власних можливостях, відтворювальним характером навчання, “професійною деформацією” особистості вчителя, ригідністю мислення.

Учні, щодо яких висуваються вимоги виявляти „обдарованість”, стикаються з істотним тиском. Вимоги і очікування педагогів і класних колективів ніколи не бувають реалізованими, що і зумовлює дезадаптацію обдарованих дітей. На підставі експериментальних даних встановлено: творчий потенціал і досвід педагогічної діяльності впливають на мотиваційно-педагогічні преференції вчителя на користь обдарованих учнів. При цьому, такий важливий фактор як педагогічний стаж не визначає зацікавленості–незацікавленості вчителя працювати з обдарованими учнями. Відтак, в основі взаємин вчитель–обдарований учень лежить емпатія. З’ясовано, що творча діяльність є адекватною формою відносин між учителями й обдарованими учнями, оскільки уможливлює розкриття здібностей і проявлення особистісних рис обдарованих учнів. Експериментально доведено: тренінг творчого потенціалу вчителя позитивно позначається на роботі з обдарованими дітьми.

Задіяні формуючі заходи проявились як ефективні. Їм властива системність, що зумовлюється поетапністю впливу, його несуперечливістю та цілеспрямованістю. Такі характеристики й визначають перспективність застосування задіяних формуючих заходів з метою сприяння організації позитивних відносин учитель–обдарований учень.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з перевіркою можливості застосування розроблених методів сприяння становленню оптимальних взаємин учителів із обдарованими учнями не тільки в загальноосвітніх школах, а й в спеціалізованих навчальних закладах.

Публікації автора:

  1. Методи вивчення творчо обдарованих дітей / Психологія та педагогіка тисячоліть: Збірник наукових праць учасників п’ятих Костюківських читань: В 3-х т. Т. 3. – К.: Гнозис, 1998. – С. 366-372.

  2. Проблема здібностей та обдарованості у вітчизняній та зарубіжній психології / Вісник Харківського державного університету. Серія „Психологія”. №432, 1999. – С. 222-227.

  3. Психолого-педагогічні умови розвитку творчої педагогічної діяльності вчителя / Вісник Харківського державного університету. Серія „Психологія, політологія”. № 439, Ч. 3. – Х., 1999. – С.102-105.

  4. Формування психологічної готовності майбутніх учителів до роботи з обдарованими дітьми / Науковий часопис НДПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. Випуск 11 (35). – К., 2006. – С. 212-217.

  5. Професійна компетентність майбутнього вчителя як важливий чинник успішної соціалізації обдарованих дітей / Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. / За ред. С.Д. Максименка. Т. 7. Вип. 7. – К.: „Логос”, 2006. – С. 159-166.

  6. Професійна компетентність майбутнього вчителя як важливий чинник адаптованості обдарованих дітей / „Обрії свободи”. Матеріали міжнародної наукової конференції. Ч.2. – К., 2006 – С. 23-25.