Анотація до роботи:
Лящ О.П. Психологічна профілактика агресивних проявів в учнів професійно-технічних навчальних закладів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 –“Педагогічна та вікова психологія”. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, 2006. Дисертація присвячена вивченню проблеми психологічної профілактики агресивних проявів в учнів професійно-технічних навчальних закладів. Здійснено теоретичний аналіз існуючих у вітчизняній та зарубіжній психології наукових даних щодо особливостей агресивних проявів підлітків. Визначено самоактуалізацію особистості учнівської молоді як психопрофілактичний засіб. Розроблено особистісно-гуманістичний підхід до психологічної профілактики агресивних проявів. В ході констатувального етапу дослідження експериментально доведено психопрофілактичний вплив здатності до самоактуалізації на зниження агресивних проявів в учнів ПТНЗ. Запропоновано концептуальну модель психопрофілактичного впливу самоактуалізації особистості на прояв агресивності у підлітків. В цій моделі виділено два компоненти: соціально-психологічний та індивідуально-психологічний. Перший компонент передбачає групову психокорекційну та психотерапевтичну роботу щодо запобігання агресивних проявів, яка реалізується у формі тренінгу засобами розвитку властивостей самоактуалізованої особистості та розвитку в неї гуманістичних тенденцій. Другий компонент реалізується у формі індивідуальної, консультативної роботи з окремими учнями. На основі особистісно-гуманістичного підходу та концептуальної моделі розроблено дієву програму і методику психопрофілактичних агресивних проявів в учнів ПТНЗ. |