Садова Ірина Ігорівна. Психологічні чинники виникнення конфліктів у системі "вчитель - учні" початкової школи. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.
Анотація до роботи:
Садова І.І.Психологічні чинники виникнення конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім.. Г.С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.
У дисертації досліджено психологічні чинники виникнення конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи. Здійснено різнобічний аналіз проблеми конфліктів, зокрема визначено основні концептуальні підходи до загальнотеоретичних аспектів феноменів «конфлікт» та «педагогічний конфлікт», розкрито їх структурно-функціональний зміст, місце в системі психологічного знання. Висвітлено функції педагогічних конфліктів на початковому етапі навчання та в процесі становлення спільної педагогічної діяльності. З’ясовано зв’язок конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи з особливостями сімейного виховання, особистісними властивостями учнів та вчителів, визначено роль цих конфліктів у становленні учнів як суб’єктів навчальної діяльності, яка є провідною в молодшому шкільному віці. Виявлено системний характер впливу конфліктів у початковій школі, що проявляється як сукупність емоційно-особистісних, ситуативних та вікових факторів.
Теоретично обґрунтовано й експериментально доведено, що сутнісним підґрунтям виникнення конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи слід вважати природу конфліктної ситуації, яка є водночас і педагогічною, і соціальною ситуацією розвитку.
З метою покращення інтерсуб’єктної взаємодії вчителів з учнями початкової школи запропоновано тренінгову програму. Основні напрями корекційної роботи з учителями були скеровані на підвищення ролі особистості вчителя як суб’єкта професійної самосвідомості, суб’єкта педагогічного спілкування та суб’єкта самоусвідомлення.
Основні результати впроваджено в навчальний процес вищих педагогічних навчальних закладів і загальноосвітніх шкіл.
Теоретичний аналіз та емпіричне дослідження психологічних чинників конфліктів між вчителем та учнями початкової школи дозволяють сформулювати такі висновки:
Вивчення наукової літератури засвідчує, що конфліктною взаємодією є така комунікативна діяльність опонентів, під час якої вони переслідують різні цілі, інтереси, наміри. Такий характер взаємодії у педагогічному процесі кваліфікується як «педагогічний конфлікт».
Педагогічні конфлікти як окремий вид конфліктних ситуацій мають свою специфіку. Вона, зокрема, полягає у тому, що відповідальними за педагогічно успішне вирішення конфліктної ситуації є дорослі, оскільки саме від них діти засвоюють моделі поведінки, соціальні норми відносин між людьми. Крім того, учасники конфліктів (учень – вчитель) мають різний віковий і соціальний статус, що й визначає їх різну поведінку у конфлікті. Зовнішня картина поведінки дитини у навчальній ситуації виглядає як складна система дослідницьких дій, які мають різну основу. Позитивне вирішення конфлікту залежить від конфліктної компетентності педагога – уміння розрізняти і виокремлювати основу дитячого конфлікту, на подолання якого повинні бути спрямовані зусилля дитини.
Педагогічні конфлікти мають певні особливості в аспекті структури, динаміки, детермінованості. Така своєрідність пов’язана зі специфікою педагогічної взаємодії – учителя і учня. На кожному етапі шкільного життя складається цілісна й унікальна педагогічна ситуація, яка визначає і своєрідність педагогічних конфліктів.
Емпіричні дані дозволяють стверджувати, що педагогічні конфлікти в початковій школі детермінуються сукупністю певних психологічних чинників.
При проведенні емпіричного дослідження було задіяно оригінальні методики діагностики особливостей перебігу конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи та виявлено чинники, що зумовлюють підвищення конфліктності учнів: конфліктність їх батьківських родин; неадекватний рівень тривожності; негативне ставлення до особистості вчителя; необґрунтована самостійність учнів.
Виявлено, що конфлікти у системі «вчитель – учні» початкової школи тісно пов’язані із становленням в учнів суб’єктної позиції у процесі навчальної діяльності. Отримані дані дозволяють стверджувати, що високий рівень суб’єктності учнів не знижує конфліктність, а надає їй конструктивного характеру, що є позитивним чинником подальшого розвитку.
Дослідження внутріособистісних чинників конфліктності вчителів початкових класів дозволило виявити, що суперництво, низька вербальна креативність, негативні когнітивні настановлення, недостатня комунікативна компетентність у поєднанні з екстрапунітивним типом реакцій спричиняють підвищення конфліктності.
Результати дослідження підтвердили висунуту гіпотезу і дали можливість зробити висновок, що вузловимичинниками конфліктності у педагогічній взаємодії вчителів з учнями початкової школи є ті, що пов’язані з провідними розвивальними тенденціями даного віку. Важливою причиною виникнення педагогічних конфліктів у інтерсуб’єктній взаємодії у системі «вчитель – учні» є внутріособистісна конфліктність вчителя.
Інструментальним засобом методично ефективного і цілеспрямованого впливу на педагогічну конфліктність учнів і вчителів початкової школи може виступати тренінг як активний метод соціально-психологічного навчання. Новий досвід інтерсуб’єктної взаємодії, набутий у процесі тренінгових занять, здатний внутрішньо конкурувати з негативними тенденціями. Розвиток суб’єктності учня (підвищення рівня самостійності, ініціативності та загальної активності) має двоїсту природу: у певних умовах він виступає як конфліктогенний фактор, проте у контексті тренінгових занять (внутрішньогрупова атмосфера емпатичної підтримки, довіри та співробітництва) стає фактором встановлення ефективної групової взаємодії та розкриття творчого потенціалу особистості дитини. Застосування запропонованих програм сприяє навичкам позитивного вирішення конфліктів учителів з учнями початкової школи.
Проведене дослідження не вичерпує всіх питань щодо детермінації конфліктів у системі «вчитель – учні» початкової школи. Перспективи подальшого дослідження проблеми пов’язані з такими аспектами, як гендерна належність учасників педагогічних конфліктів, рівень їх домагань, взаємостосунки між школярами, психологічний клімат в учнівському колективі тощо.
Публікації автора:
Статті в наукових фахових виданнях:
1. Садова І. І. Чинники розвитку конфліктності у дитинстві / І. І. Садова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VІІІ, вип. 4. – С. 131–138.
2. Садова І. І. Соціально-психологічні чинники виникнення педагогічних конфліктів у молодшому шкільному віці / І. І. Садова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VІІІ, ч. 8. – С. 245–249.
3. Садова І. І. Теоретико-експериментальний аналіз індивідуальних особливостей внутрішньої конфліктності вчителів початкових класів / І. І. Садова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2007. – Т. IX, ч. 1. – С. 364–370.
4. Садова І. І. Концептуальний аналіз конфліктів у молодшому шкільному віці / І. І. Садова // Проблеми гуманітарних наук : наукові записки Дрогобицького державного університету імені Івана Франка / ред. кол. Т. Біленко (гол. ред.). – Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2007. – Вип. 19 «Психологія». – С. 106–115.
5. Садова І. І. Особливості становлення суб’єктності молодших школярів у контексті конфліктної взаємодії / І. І. Садова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2008. – Т. X, ч. 2. – С. 404–409.
Зміст дисертації апробовано на Всеукраїнських науково-практичних конференціях:
6. Садова І. І. Роль вчителя у вирішенні педагогічних конфліктів з учнями в процесі навчальної взаємодії // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Професійна підготовка вчителів початкових класів в умовах входження України в європейський освітній простір»], (Дрогобич, 23 жовт. 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. – Дрогобич : Посвіт, 2007. – С. 84–88.
7. Садова І. І. Особливості розв’язання педагогічних конфліктів в умовах глобалізації суспільства // Матеріали ІІ-ї Всеукр. наук. конф. [«Проблеми та перспективи розвитку наук в умовах глобалізації»], (Тернопіль, 7 лист. 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. – Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. – С. 90–98.