Анотація до роботи:
Тищук Л.І. Психологічні чинники запобігання синдрому професійного вигорання педагога дошкільного навчального закладу - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2008. Дисертацію присвячено проблемі синдрому професійного вигорання (далі СПВ) педагога дошкільного навчального закладу і психологічних чинників його запобігання. Робота містить теоретичне обґрунтування, методичні засади та результати емпіричного дослідження з даної проблеми. В дисертації визначено наявність проблеми СПВ педагогів, яка є об’єктивною реальністю сучасних дошкільних навчальних закладів. Встановлено, що СПВ педагогів дошкільних закладів має психологічні характеристики, спільні з СПВ вчителів і діапазон своєрідних особливостей, обумовлених такими специфічними факторами їх професійної діяльності, як тісний емоційний зв’язок і контактування з дітьми, часті комунікації з їх батьками, підвищена відповідальність за життя дітей, низький професійний статус, підвищені вимоги суспільства, психологічні і фізичні перевантаження педагога. Констатовано, що розвитку СПВ педагога дошкільного закладу запобігають такі психологічні чинники як підтримка і розвиток творчості в професійній діяльності, сприятливий соціально-психологічний клімат, гуманізація взаємовідносин між учасниками освітнього процесу, формування проблемно-центрованої копінг-поведінки, підвищення рівня комунікативно-мовленнєвих навичок і психологічної культури педагога. Виявлено кореляційний зв’язок емоційної сфери педагога дошкільного закладу з СПВ і творчістю. Підтверджено результативність розробленої програми підтримки та розвитку творчості педагога дошкільного закладу як комплексу психологічних чинників запобігання СПВ педагога. |