Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


50. Скляренко Оксана Миколаївна. Психологічні детермінанти та психокорекція шкільних страхів у молодших школярів: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Скляренко О.М. Психологічні детермінанти та психокорекція шкільних страхів у молодших школярів. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2005.

Дисертаційне дослідження присвячено теоретико-експериментальному вивченню психологічних детермінант та психокорекції шкільних страхів у молодших школярів. Простежено основні підходи до дослідження даного феномена у вітчизняній та зарубіжній психологічній науці. Уточнено поняття “шкільні страхи”, виявлено види та виділено групи шкільних страхів. Досліджено особливості психологічних детермінант, попередження та шляхів психокорекції шкільних страхів молодших школярів. Виявлено, що виникнення шкільних страхів у молодших школярів є похідним як від індивідуально-особистісних особливостей дітей молодшого шкільного віку, впливу значущих дорослих, так і від специфіки загальної психосоціальної ситуації розвитку.

Обґрунтовано основи психолого-педагогічного забезпечення попередження шкільних страхів у молодших школярів. Представлено модель психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку, які мають шкільні страхи. Розроблено та апробовано програму психопрофілактики та психокорекції шкільних страхів у молодших школярів.

На основі експериментального дослідження виявлено психолого-педагогічні закономірності та умови подолання шкільних страхів учнями молодших класів.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та експериментальне дослідження проблеми шкільних страхів, виявлено основні психологічні детермінанти виникнення, особливості та закономірності шкільних страхів у молодших школярів, обґрунтовано засоби їх своєчасної психопрофілактики та психокорекції.

За результатами проведеного дослідження можна констатувати наступне:

1. Страх як комплексне утворення включає фізіологічні, поведінкові та когнітивні прояви і може бути визначене як негативний емоційний стан, який пов’язаний із відображенням у свідомості конкретної загрози для життя та благополуччя індивіда та проявляється в очікуванні і передбаченні небезпеки.

Відповідно до цього, поняття “шкільні страхи” визначається нами як негативні емоційні стани дитини, що виникають в школі або у зв’язку із згадуванням про школу, які пов’язані із відображенням у свідомості конкретної загрози емоційному благополуччю і проявляються у очікуванні й передбаченні дитиною невдачі при здійсненні конкретної дії, що має бути виконана на уроці або у позаурочній ситуації.

2.Основними психологічними детермінантами шкільних страхів є індивідуально-особистісні особливості суб’єкта (тривожність молодших школярів; неадекватна занижена самооцінка, яка є проявом, перш за все, негативного уявлення учня про себе у цілому; негативний особистісний досвід); вплив значущих дорослих (особливість стилю педагогічного спілкування; дитячо-батьківські відносини у сім’ї); вплив особливостей форм навчання і виховання.

3.Основними шкільними страхами молодших школярів є: страхи самовираження, які зберігають свою інтенсивність впродовж усього молодшого шкільного віку; страхи не відповідати очікуванням інших, які мають тенденцію до зменшення у кінці навчання в молодшій школі; страхи, що виникають при спілкуванні з учителем, які зберігають свою інтенсивність майже на одному рівні впродовж молодшого шкільного віку; страхи ситуацій перевірки знань.

4.Найбільш інтенсивний прояв щодо фізіологічного, поведінкового та когнітивного аспектів у молодших школярів мають страхи самовираження (страхи виглядати безглуздо, виявитись об’єктом насмішок, публічних виступів, виявлення ініціативи, вступу в суперечку та ін.) та страхи ситуацій перевірки знань (страхи тестування, контрольних та самостійних робіт, “відкритих” уроків, поганих оцінок та ін.). Ці дві групи шкільних страхів є провідними у молодшому шкільному віці.

5.Важливими видами діяльності практичного психолога школи, спрямованими на попередження можливого виникнення шкільних страхів у молодших школярів, а також створення умов для збереження психологічного здоров’я учнів, є психологічна просвіта та психопрофілактика.

Перед психологічною службою школи постає завдання пошуку шляхів і засобів запобігання виникнення шкільних страхів у молодших школярів. Одним із таких шляхів є розвиток в умовах системи освіти соціально-психологічної компетентності вчителів та батьків, а також психологічної культури щодо запобігання шкільних страхів.

6.Провідними психологічними механізмами та засобами подолання тенденцій дитини до виникнення шкільних страхів, у першу чергу, є забезпечення успішної адаптації до шкільного навчання, формування умінь саморегуляції та комунікативних умінь. Поєднання психокорекційного впливу на індивідуально-особистісні особливості дитини та на соціальні умови її розвитку уможливлює створення оптимальних умов, які б сприяли подоланню шкільних страхів у молодших школярів.

7.Попередження та подолання шкільних страхів є успішним через впровадження трьох напрямів роботи психолога: із вчителями (психокорекційна програма щодо подолання шкільних страхів повинна бути орієнтована на сумісну роботу вчителя та психолога, одним із першочергових завдань психолога є створення мотивації до включення у роботу саме вчителя), сім’єю (отримання інформації від батьків про особливості розвитку дитини, зворотній зв’язок від батьків щодо ефективності проведеної психокорекційної роботи) та учнями (психокорекційна програма має включати в себе ряд етапів, кожен із яких обумовлений особливостями адаптації дитини до взаємодії з соціальним оточенням, а також тими труднощами, які відчувають діти в процесі шкільного навчання).

8.Найбільш сприятливою для попередження та подолання шкільних страхів у молодших школярів є сімейна психотерапія, яка виступає важливою ланкою роботи психолога освіти через допомогу у гармонізації сімейних взаємовідносин, подолання труднощів міжособистісної взаємодії, коли сім’я здійснює безпосередній психокорекційний вплив.

Перспективи подальших досліджень проблеми шкільних страхів у молодших школярів ми вбачаємо в таких напрямках: виявлення взаємозв’язку шкільних страхів та психологічного здоров’я дитини, відмінностей шкільних страхів у різних вікових групах; особливостей шкільних страхів у обдарованих дітей, гендерних проявів шкільних страхів; поглиблене вивчення ролі значущого середовища дитини у виникненні та закріпленні шкільних страхів.

Публікації автора:

1.Скляренко О.М. Психологічні особливості дитячих страхів у контексті психокорекційної діяльності шкільного психолога // Психологія. Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – Випуск 20. – С. 133 – 141.

2.Скляренко О.М. Вплив стилю педагогічної діяльності вчителя на виникнення учбових страхів у молодшому шкільному віці // Психологія. Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – Випуск 21. – С. 266 – 276.

3.Скляренко О.М. Особливості самооцінки як психологічної детермінанти шкільних страхів у молодших школярів // Психологія. Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. – Випуск 2 (26). – С. 187 – 194.

4.Скляренко О.М. Тривожність молодших школярів як одна з детермінант шкільних страхів у молодшому шкільному віці // Актуальні проблеми психології. Том І.: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія.: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К.: Міленіум, 2004. – Вип. 13. – С. 88 – 91.

5.Пов’якель Н.І., Скляренко О.М. Сімейна психотерапія у подоланні шкільних страхів дітей молодшого шкільного віку // Актуальні проблеми психології. Том 3: Консультативна психологія й психотерапія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К: Міленіум, 2003. – Випуск 2. – С.146 – 151. (Авторськими є результати психодіагностики).

6.Скляренко О.М. Психологічні чинники учбових страхів у дітей молодшого шкільного віку, засоби їх діагностики та корекції // Психологія у XXI столітті: перспективи розвитку: Матеріали VI Костюківських читань. – К.: Міленіум, 2003. – Т. 3. – С. 177 – 181.

7.Скляренко О.М. Страхи молодших школярів: теоретичний та прикладний аспекти // Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість: Зб. матеріалів Міжнар. наук. – практ. конф. – К.: ЄУФІМБ, 2001. – С. 227 – 230.

8.Скляренко О.М. Особливості психодіагностики та психокорекції учбових страхів у молодших школярів // Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість: Зб. матеріалів Всеукр. наук. – практ. конф. – К.: ЄУФІМБ, 2003. – Т.4. – С. 302 – 305.

Анотації