Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Тіхонова Марина Іванівна. Психологічні фактори емоційної дезадаптації молодших школярів: дисертація канд. психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Тіхонова М.І. Психологічні фактори емоційної дезадаптації молодших школярів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2003 .

Дисертація містить результати теоретичного та експериментального дослідження емоційної дезадаптації молодших школярів. Розкривається зміст емоційної дезадаптації, визначаються її критерії: стійкій стан емоційної напруги (тривожність, страх) і порушення саморегуляції ((підвищена рухлива активність, надмірна пасивність); рівні розвитку (високий, середній, низький); форми прояву (емоційна нестабільність, тривожність, агресивність, відстороненість. За часом виникнення емоційна дезадаптація поділяється на первинну і вторинну, за ступенем виявлення – на явну і приховану.

Аналізуються індивідуально-психологічні та соціально-психологічні фактори, які зумовлюють виникнення емоційної дезадаптації.

Розроблена та апробована програма профілактики та корекції щодо пом’якшення впливів факторів емоційної дезадаптації на молодших школярів. Програма включає психологічну профілактику, консультування батьків, учителів і корекційну роботу з емоційно дезадаптованими школярами.

Експериментально доведено, що виявлені індивідуально-психологічні та соціально-психологічні фактори впливають на виникнення емоційної дезадаптації молодших школярів, а комплексна психопрофілактика і корекція сприяє зниженню гостроти прояву дезадаптації в учнів початкової школи.

У дослідженні наведено теоретичне узагальнення та подальше вирішення проблеми емоційної дезадаптації молодших школярів, яке полягає у визначенні критеріїв, форм, рівнів та видів емоційної дезадаптації, виявленні психологічних факторів, які сприяють її підсиленню, розробці програми психопрофілактики і корекції щодо зниження емоційної дезадаптації учнів молодших класів.

1. Явище, протилежне процесу адаптації – дезадаптація – є джерелом психічної напруги, внутрішнього дискомфорту і нестабільності. Найбільш яскраво дезадаптація виявляється в молодшому шкільному віці, обумовлюючи труднощі в навчанні та поведінці дітей.

2. Одним із видів шкільної дезадаптації як порушення емоційної рівноваги і стосунків між дитиною і шкільним середовищем є дезадаптація емоційна. Вона найчастіше виявляється в період переходу дітей до шкільного навчання, оскільки саме емоційний компонент у структурі адаптаційних механізмів домінує на даному віковому етапі.

Емоційна дезадаптація це психічний стан, викликаний стійким, тривалим напруженням, який проявляється в дисфункції механізмів саморегуляції, зниженні продуктивності пізнавальних процесів та загостренні комунікативних проблем.

3. Критеріями емоційної дезадаптації молодших школярів є стійкий стан емоційної напруги (тривожність, страх) і порушення саморегуляції (підвищена рухлива активність, надмірна пасивність). Розповсюджені форми прояву емоційної дезадаптації: емоційна нестабільність (підвищена рухова активність, емоційна нестійкість, порушення уваги); тривожність (підвищена емоційна нестійкість, недостатня продуктивність в ситуаціях напруження); агресивність (ворожість, недовіра); відстороненість (самоусунення, депресія). Емоційна дезадаптація має три рівні: високий, середній, низький.

4. За часом виникнення виділяється первинна і вторинна емоційна дезадаптація молодших школярів. Первинна емоційна дезадаптація характеризується негативним ставлення дитини до школи при вступі, а вторинна – відмовою від перебування в школі після первинної задовільної адаптації.

5. За ступенем виявлення емоційна дезадаптація молодших школярів може бути явною (при наявності підвищеної тривожності, страху, порушення поведінки, відмови відвідувати школу) чи прихованою (при якій немає явних ознак порушення соціальної поведінки, постійної відмови від відвідування школи).

6. На виникнення емоційної дезадаптації молодших школярів впливають індивідуально-психологічні та соціально-психологічні фактори. До індивідуально-психологічних факторів належать: меланхолійний тип темпераменту (властивості – емоційна нестабільність, інтроверсія), високий рівень тривожності, мотивація уникнення невдачі; до соціально-психологічних: негармонійний тип сімейного виховання (підвищена моральна відповідальність і домінуюча гіперпротекція), авторитарний стиль взаємодії вчителів з учнями, психологічна і педагогічна некомпетентність учителя, порушення взаємин з однокласниками.

7. Зниження впливу психологічних факторів на виникнення емоційної дезадаптації в молодшому шкільному віці можливе при впровадженні програми профілактики і корекції емоційної дезадаптації. Зміст програми передбачає профілактику і консультування батьків, вчителів, корекцію емоційно дезадаптованих школярів і базується на використанні методів (метод послідової десенсибілізації, метод поетапних змін, позитивного і негативного підкріплення, метод моделювання ситуації) та прийомів (“настроювання” на певний емоційний стан, “переінтерпретація” симптомів тривожності, “переформулювання задачі” – зосередженість уваги на актуальному моменті).

Розроблена автором та впроваджена в систему роботи шкіл програма профілактики і корекції емоційної дезадаптації учнів молодшого шкільного віку дозволяє рекомендувати її для підготовки майбутніх вчителів, психологів та для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх проблем, пов’язаних з емоційною дезадаптацією дітей молодшого шкільного віку, що дозволяє намітити напрямки подальших пошуків вирішення таких питань, як адаптація на наступних етапах шкільного навчання, взаємозв’язок емоційної дезадаптації з іншими її формами, вплив механізмів компенсації і декомпенсації на адаптивні процеси.

Основний зміст дисертаційної роботи відображено в таких публікаціях:

1. Тіхонова М.І. Форми емоційної дезадаптації першокласників // Психологія. Збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Вип. 16. К., НПУ імені М.П. Драгоманова. – 2002. – С. 144-120.

2. Тіхонова М.І. Психологічна корекція емоційної дезадаптації першокласників // Психологія. Збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Вип. 19. – К., НПУ імені М.П. Драгоманова. – 2003. – С. 120-127.

3. Тіхонова М.І. Індивідуально-психологічні фактори емоційної дезадаптації дітей молодшого шкільного віку // Психологія. Збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Вип. 20. – К., НПУ імені М.П. Драгоманова. –2003. – С. 180-190.

4. Тіхонова М.І. Психокорекція дезадаптації молодших школярів // Освіта на Луганщині. – 1999. – №1(10). – С. 96-98.

5. Тіхонова М.І. Визначення готовності дитини до навчання як спосіб профілактики шкільної дезадаптації // Методичні рекомендації на допомогу вчителям початкових класів. – Луганськ: Знання, 2001. – 36 с.

6. Тіхонова М.І. Эмоциональная дезадаптация младшего школьника // Методические рекомендации. – Луганск: Знание, 2002. – 36 с.

Анотації