Анотація до роботи:
Алексєєва Т.В. Психологічні фактори та прояви процесу адаптації студентів до навчання у вищому навчальному закладі. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – Загальна психологія, історія психології. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2004. У дисертації представлено теоретичний та емпіричний аналіз особливостей динаміки різнорівневих проявів адаптації студентів в умовах вузу. Проаналізовано явище психологічної адаптації до вузівського навчання як етап особистісного та професійного розвитку студентів. Виділено концептуальну модель вивчення адаптації у вузі, яка включає компоненти, критерії та фактори адаптації. Проведений аналіз проявів адаптації особистості студентів на трьох рівнях (психофізіологічному, індивідуально-психологічному та соціально-психологічному) в період їх навчання у вузі від першого по четвертий курс дозволяє розглянути зв’язок та співзалежність між факторами, які впливають на процес адаптації студентів та його проявами на різних стадіях адаптації. Виділено тенденцію впливу показників особистісного фактору адаптації (особистісна тривожність, екстернальність-інтернальність, типологічні особливості темпераменту на прояви адаптації, яка може визначати напрямок особистісного розвитку студентів, що проявляється в змінах їх ціннісних орієнтацій та видах їх мотиваційної спрямованості. Виявлені на основі комплексного співставлення факторів та проявів адаптації, відмінності в характері адаптації, в її стадіях і в формах, причому останнє може бути пов’язане з пошуком професійної спеціалізації і специфікою стадії попередньої адаптації до професійної діяльності в умовах вузу. |