Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Когутяк Надія Михайлівна. Психологічні механізми становлення автентичності особистості в період життєвої кризи : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Прикарпатський національний ун-т ім. Василя Стефаника. — Івано-Франківськ, 2007. — 246арк. : іл. — Бібліогр.: арк. 194-209.



Анотація до роботи:

Когутяк Н.М. Психологічні механізми становлення автентичності особистості в період життєвої кризи. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ, 2007.

Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню, експериментальній перевірці та формуванню психологічних механізмів становлення автентичності особистості шляхом осмислення досвіду переживання життєвих криз.

Доведено, що психологічні механізми становлення автентичності особистості в період життєвої кризи функціонують як система різнорівневих ціннісно-смислових утворень і динамічних тенденцій, що в науковій рефлексії презентовані мережею механізмів-процесів, засобів, ланок і передумов.

Здійснено контент-аналіз семантичного простору автентичності особистості та порівняльний аналіз кластерної структури психологічних механізмів її становлення з урахуванням кризового досвіду до та після формувального впливу – тренінгу саморозуміння.

Підтверджено гіпотезу про те, що психологічні механізми становлення автентичності особистості в період життєвої кризи являють собою багатовимірні ієрархізовані внутрішньоособистісні утворення, що функціонують як процеси, засоби, ланки і умови саморозуміння, наявної та екзистенційної ситуації людини з урахуванням досвіду минулих критичних переживань задля знаходження адекватного унікальним обставинам сенсу існування.

Показано, що психологічні механізми функціонують як дві послідовні стратегії – інтуїтивного вчування і рефлексивного відсторонення та ведуть до екзистенційних рішень особистості.

1. Філософсько-психологічний конструкт «автентичність особистості» являє собою онтичне ядро індивідуальної екзистенції людини, сензитивної до викликів критичних періодів вікового розвитку.

2. Психологічні механізми становлення автентичності особистості в період життєвої кризи функціонують як система різнорівневих ціннісно-смислових утворень і динамічних тенденцій, що в науковій рефлексії презентовані мережею механізмів-процесів, засобів, ланок і передумов.

3. Механізмами-передумовами становлення автентичності особистості є самоповага і справедливе ставлення до себе, почуття самоцінності, відкритість досвіду, здатність до самодистанціювання, самовизначення у діалозі; механізмами-ланками є самореалізація, критичне переживання, заглиблення у стан первинної інтенційності, конструктивна вербалізація, цілепокладання, вчинок як діалог з Іншим, подія, післявчинкова рефлексія, трансформація автентичності; механізмами-засобами є спонтанність, доброчинність, інтернальність, самостійність та цілісність.

4. Психологічні механізми як процеси становлення автентичності особистості – інтеграція, самодетермінація, індивідуація, наративізація та ідентифікація – концептуально співвідносяться й обґрунтовуються конструктами: життєвий світ, суб’єктність, самість, індивідуальність та его-ідентичність відповідно і вимагають застосування методологічної тріангуляції для свого емпіричного дослідження.

5. Контент-аналіз семантичного простору автентичності особистості засвідчив високий рівень розуміння її експресивних і поведінкових аспектів при недооцінці ментальної своєрідності людей. Визначено типові труднощі становлення автентичності в кризовий період, якими є захист Я-концепції та налагодження партнерських стосунків.

6. Феноменологічний аналіз особистих історій учасників тренінгу саморозуміння дозволив ідентифікувати психологічні механізми як ланки і засоби становлення автентичності особистості з урахуванням їх кризового досвіду. Ці механізми об’єднуються у дві послідовні стратегії – інтуїтивного вчування і рефлексивного відсторонення, що завершуються екзистенційними рішеннями особистості.

7. Порівняльний аналіз показників актуалізованості психологічних механізмів становлення автентичності особистості представниками різних професій свідчить про значний вплив характеру провідної діяльності на їх розвиток: особам з гуманітарною освітою притаманні екзистенційно-гуманістичний світогляд і феноменологічна установка на спілкування, а представникам природничо-технічного профілю професійної підготовки – практично-перетворювальне ставлення до життя при значуще вищому рівні самоактуалізації та соціально-психологічної адаптації.

8. Ефективним засобом розвитку психологічних механізмів становлення автентичності особистості є тренінг саморозуміння, програма якого складається з блоків оптимізації самоставлення, розвитку соціальної перцепції та актуалізації творчого самовираження задля осягнення унікального екзистенційного сенсу в період переживання людиною життєвої кризи.

9. Результатом формувального експерименту із застосуванням тренінгу саморозуміння стало переструктурування психологічних механізмів становлення автентичності у бік підвищення показників самоактуалізації та соціально-психологічної адаптації, що робить ефективним інтуїтивно-рефлексивне конструювання нового екзистенційного смислу в період переживання особистістю критичних періодів розвитку.

Перспективним напрямком психолого-педагогічного дослідження проблеми автентичності є розроблення профілактично-корекційних технологій щодо ймовірної віктимізації особистості і викривлення траєкторії аксіогенезу та духовного зростання людини.

Публікації автора:

1. Когутяк Н.М. Маніпулятивні взаємодії в континуумі локусу контролю особистості // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Вип. 7. – Ч.2. – Івано-Франківськ: Плай, 2002.– С. 100 – 107.

2. Когутяк Н.М. Життєвий сценарій особистості: за і проти // Психологія у ХХІ столітті: перспективи розвитку: Матеріали VІ Костюківських читань. – Т.2. – К.: Міленіум, 2003. – С. 84 – 87.

3. Когутяк Н.М. Автентичність супроти віктимності як мета гуманізації виховання особистості // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. – Вип. V.– Івано-Франківськ: Плай, 2003.– С. 172 – 178.

4. Когутяк Н.М. Автентичність як сучасна особистісна норма // Матеріали Першої Міжнародної науково-практичної конференції «Науковий потенціал світу 2004». – Т. 53. – Дніпропетровськ, 2004. – С. 26 – 31.

5. Когутяк Н.М. Роль анормальної кризи у становленні автентичної позиції особистості // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія № 12. – Психологія: Зб. наукових праць. – № 1 (25). – К., 2004.– C. 27 – 35.

6. Когутяк Н.М. Самоусвідомлення автентичності в контексті духовно-морального розвитку особистості // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Формування нової парадигми у психологічній науці: Зб. наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. – Вип. 30. – Рівне: РДГУ, 2004. – С. 83 – 85.

7. Когутяк Н.М. Автентичність як причина і мета біографічної кризи // Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка – Вип. 26, в 4-х томах. – Т. 2. – К.: Главник, 2005. – С. 291 – 295.

8. Когутяк Н.М. Трансформації автентичності: об’єктивний та суб’єктивний аспекти // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Вип. 10. – Ч.І. – Івано-Франківськ: Плай, 2005.– С. 199 – 206.

9. Когутяк Н.М. Методологічні пошуки в середовищі конструювання автентичності // Актуальні проблеми практичної психології: Збірник наукових праць. – Херсон: ПП Вишемирський В.С., 2006. – С.111 – 115.