У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання проблеми новоутворень психічного розвитку, яке базується на різнобічному та комплексному вивченні функціонально-генетичних, процесуально-генетичних та структурно-змістових характеристик феномену новоутворення як складної психологічної реальності, його функціональної ролі і значення у динаміці психічного розвитку в онтогенезі. Теоретична концепція феномену новоутворення об’єктивована у багатовимірній моделі цього явища, у визначенні сутності та змісту поняття “новоутворення”, у створених “картах” новоутворень всіх вікових періодів дитинства тощо. Вона здатна поглибити уявлення про діалектичну сутність психічного розвитку, особливості та специфічні характеристики його новоутворень з метою подальшого використання цих даних в психолого-педагогічній практиці, психодіагностиці і психокорекції. Цим цілям відповідають і отримані в ході експериментального дослідження результати, які підтвердили висунуті гіпотези та евристичність емпіричного використання теоретичної моделі феномену новоутворення. Узагальнення матеріалів дослідження дозволило сформулювати наступні висновки: 1. Теоретико-методологічне вивчення особливостей і специфічних характеристик феномену новоутворення у контексті аналізу психічного розвитку як цілісного, динамічного процесу дозволило довести загальну гіпотезу дослідження: а) показати, що новоутворення психічного розвитку є багатовимірною, поліморфною і системно-організованою єдністю процесу та результату утворення нових психологічних якостей; б) визначити провідну функціональну роль вікових новоутворень у реорганізації структур розвитку і рекомбінації системи його детермінант; в) обґрунтувати механізм реалізації конституючої функції новоутворень у розвитку – їх вплив на зміну характеру функціонування через “зняття” та інтеграцію в якісно нових рівнях, формах і механізмах внутрішньої регуляції поведінки і діяльності. 2. На прикладі підлітково-юнацького віку, як періоду складної трансформації структур психічного розвитку, показано, що система діахронічно виникаючих новоутворень самосвідомості та ціннісно-мотиваційної сфери підліткового віку в кінці його “знімається” і інтегрується в якісно новому рівні особистісної саморегуляції, визначальним компонентом якого є новий ціннісно-смисловий механізм регуляції поведінки й діяльності, реалізація і апробація якого здійснюється в наступний віковий період у процесах життєвого і особистісного самовизначення юнаків та дівчат. 3. Експериментально доведено, що зв’язок функціонально-генетичних і процесуально-генетичних характеристик вікових новоутворень виявляється на двох рівнях їх функціонального (регулюючого) впливу на розвиток: на першому з них вони виступають як внутрішні фактори зміни характеру функціонування, на другому (в момент зміцнення і стабілізації новоутворення як компоненту психічної організації та суб’єктної характеристики індивіда) вони починають функціонувати в якості системотвірних регуляторів та механізмів нового, більш ефективного способу функціонування (саморегуляції поведінки і діяльності), що є основою реорганізації структур розвитку і переходу до більш високого його рівня в онтогенезі. 4. Встановлено залежність функціонального впливу новоутворень на процеси функціонування і розвитку від типологічних форм (варіантів) їх виявлення в онтогенезі. На прикладі операціоналізації структурно-змістового виміру аналізу новоутворення через типи локусу контролю доведена специфічність регулюючої функції самосвідомості інтерналів та екстерналів, яка виявляється у тому, що інтернали реалізують більш високий та адекватний рівень (характер) функціонування і розвитку. 5. Результати дослідження довели, що в момент виникнення (початку “тривалості”) новоутворень взаємозв’язок їх структурно-змістових і функціонально-генетичних характеристик опосередковується (“перекривається”) зв’язком останніх з процесуально-генетичними характеристиками, що показало функціональну значущість у розвитку генетично початкового етапу виявлення якісної визначеності явищ психіки. 6. Широкий онтогенетичний контекст досліджуваних вікових виборок дозволив отримати дані, які конкретизували і поглибили уявлення про вікові (специфіка зміни етапів диференціації-інтеграції психічних стркутур, системність процесів розвитку та їх реорганізація у контексті зв’язку функціонування та розвитку, гетерохронність і наступність процесів розвитку і його новоутворень, різноякісність виявлення регулюючої функції самосвідомості) та індівідуально-типологічні (типологічні особливості розвитку саморегуляції, самосвідомості, ціннісно-мотиваційної сфери, поведінки і соціально-психологічної адаптованості осіб підліткового та юнацького віку з інтернальним та екстернальним локусом контролю) особливості психічного розвитку в період переходу від дитинства до дорослості. Зміст роботи відображено у наступних публікаціях: Меньшикова Н.Л., Шамне А.В. Новообразование как понятие, явление и проблема психического развития // Збірник Дніпропетр. університету. Серія “Педагогіка і психологія”. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – Вип. 7. – С. 3-9. Шамне А.В. Феномен новообразований психического развития (в контексте системного подхода) // Збірник Дніпропетр. університету. Серія “Педагогіка. і психологія”. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – Вип. 7. – С. 23-28 . Шамне А.В. До проблеми вивчення особливостей психічного розвитку в онтогенезі як цілісного процесу // Психологія: Зб. наук. пр. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2002. – Вип. 16. – С. 49-54. Шамне А.В. Новоутворення психічного розвитку як предмет дослідження: методологічні аспекти // Актуальні проблеми психології. – Том І: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія: Зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. – К.: Міленіум, 2002. – Ч. 8. – С. 205-216. Шамне А.В. Психічний розвиток в онтогенезі в контексті комплексного підходу: проблеми і перспективи дослідження // Зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН Украіни / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Гнозіс, 2002. – Т.V. – Ч. 4. – С. 275-280.
Шамне А.В., Байздер О.С., Фитісова І.Б. Деформація особистісних новоутворень як один з чинників суїцидальної поведінки в підлітковому віці // Зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Гнозіс, 2002. – Т.V. – Ч. 7. – С. 303-306. Шамне А.В. Проблема типів і форм психічного розвитку (на матеріалах аналізу теоретичних досліджень Л.С. Виготського) // Педагогіка і психологія. – 2003. – № 1. – С. 48-56. Шамне А.В. Динаміка і особливості становлення новоутворень самосвідомості в період переходу від дитинства до дорослості // Зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Гнозіс, 2005. – Т. VІІ. – Вип. 4. – С. 381-394. Шамне А.В. Общность-обособление со взрослым как единство в системе воспитательного процесса // Нива знань (науково-методичний альманах). – Дніпропетровськ : Промінь, 1999. – № 2. – С. 52-57. Лов’янова І.В., Шамне А.В. К проблеме учета индивидуально-психологических и возрастных особенностей в вопросах организации научно-исследовательской деятельности старших школьников // Сб. науч. материалов Междунар. семинара “Методика организации научной работы с молодежью” (26 октября 2001 г.). – К.: ЕУФМБ, Ин-т журналистики КНУ им. Т. Шевченко. – 2001. – С. 130-136. Шамне А.В. Особливості впливу нових технологій навчання на формування новоутворень у психічному розвитку школярів // Зб. наук. пр. Міжнар. наук.-практ. конференції “Проблема імітаційно-ігрового підходу до організації навчального процесу у вищій школі” (27-28 вересня 2001 р.) / За ред. д. п. н., проф. Л.В. Кондрашової. – Кр. Ріг: КДПУ, 2001. – С. 112-115. Шамне А.В. Проблема новоутворень у психічному розвитку школярів у світлі ідей розвиваючого навчання // Зб. матеріалів Міжнар. наук. конф. “Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології”, присвяченої 35-річчю наукової та педагогічної діяльності академіка С.Д. Максименка (17-18 грудня 2001 р.). – Т. 4. – К.: Міленіум, 2001. – С. 407-413. Лов’янова І.В., Шамне А.В. Особливості впливу проблемних ситуацій на формування новоутворень у мікро- і макророзвитку мислення учнів в процесі навчання математики // Зб. наук. тез Міжнар. конф. ”Теорія та методика викладання математики” – Кр. Ріг: КДПУ, 2002. – С. 214-219. Шамне А.В. Новоутворення психічного розвитку молодших школярів // Проблеми оновлення змісту початкової освіти на сучасному етапі реформування школи: Зб. наук. праць / За ред. проф. О.О. Любара. – Кр. Ріг: КДПУ, 2002. – Вип. 1. – С. 265-274. Шамне А.В. Проблема вікових новоутворень в психології розвитку // Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. пр. / За ред. проф. Буряка В.К. – Кр. Ріг: КДПУ, 2003. – Вип. 6. – С. 142-145. Шамне А.В. Феномен психологічних новоутворень в контексті проблеми детермінації психічного розвитку // Психологія у ХХІ столітті: перспективи розвитку: Матеріали ІV Костюківських читань (28-29 січня 2003 р.). – Т. 1. – К.: Міленіум, 2003. – С. 125-129. Шамне А.В. Динаміка змін “ідеального Я” в період переходу від дитинства до дорослості // Вісник Міжнар. дослідного центру “Людина: мова, культура, пізнання”. – 2004. – № 2. – С. 164-169. Токарева Н.М., Шамне А.В. Методичні рекомендації до вивчення курсу вікової психології. – Кривий Ріг: КДПУ, 2004. – 76 с.
|