Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Загальна психологія, психологія особистості, історія психології


Тополов Єгор Вікторович. Психологічні особливості агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів : Дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2006. — 191арк. — Бібліогр.: арк. 159-176.



Анотація до роботи:

Тополов Є.В. Психологічні особливості агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – Київ, 2006.

Дисертацію присвячено визначенню чинників, які зумовлюють агресивну поведінку менеджерів комерційних закладів, специфічних особливостей такої поведінки та з’ясуванню можливостей застосування методів профілактики та корекції агресивної поведінки менеджерів в умовах діяльності комерційного закладу.

Визначено особливості прояву агресивності менеджерів комерційних закладів залежно від їхньої статі, сфери роботи (банківська чи промислова). Виявлено, що показники професійної конфліктності і агресивності досліджуваних менеджерів негативним чином пов’язані з різними показниками, що характеризують ефективність їх професійної діяльності. На основі результатів досліджень було розроблено та апробовано психокорекційний тренінг та складено рекомендації з корекції та профілактики агресивної поведінки менеджерів.

  1. Здійснене емпіричне дослідження показало, що зовнішні прояви агресивної поведінки менеджерів (крик на підлеглих та ін.) не дуже поширені, а прояви агресії із застосуванням фізичної сили взагалі практично не трапляються. Встановлено, що досліджувані менеджери більш схильні до вербальних та пасивних агресивних дій, ніж до фізичних та активних. Менеджери, які відрізняються підвищеною конфліктністю у позапрофесійній взаємодії (зокрема, у сімейній), потенційно мають більш високий ризик виникнення конфліктів на роботі. Також показано, що тільки комплексне дослідження із застосуванням як анкетування, так і різних методик, у тому числі і проективних, дає можливість достатньо точно визначати осіб з підвищеним рівнем агресивності і залучати їх до відповідних профілактично-коригувальних заходів.

  2. Основними чинниками агресивної поведінки досліджуваних менеджерів виявилися ступінь їх втоми на роботі та невдоволення власною професійною діяльністю. А запобігають агресивній та конфліктній поведінці менеджерів такі особистісні якості як високий інтелект, самоконтроль, нормативність поведінки та ін. (показники “інтелектуальних” та “емоційно-вольових особливостей” за методикою Р. Кеттела).

  3. Чоловіки-менеджери мають достовірно вищі результати за інтегральним показником рівня агресивності методики “Тест руки” та за показниками “активної агресії” (фізичної і вербальної) методики А. Басса і А. Даркі. А у жінок-менеджерів виявилися вищими показники цієї методики, які можна віднести до “пасивної агресії” (“образа”, “аутоагресія”).

  4. Менеджери банківської сфери мають достовірно вищий рівень задоволення провідними аспектами власної професійної діяльності, вищі показники “інтелектуальних” і “емоційно-вольових” особливостей і нижчий рівень прояву конфліктної та агресивної поведінки, ніж менеджерів, які працюють на приватних промислових підприємствах. Ймовірними причинами таких відмінностей можуть бути: 1) порівняно вищий рівень оплати праці і комфортніші умови праці у менеджерів-банкірів; 2) вищий рівень загальної культури менеджерів та інших співробітників банківської сфери за менеджерів, які працюють у промисловості; 3) відмінності у загальноприйнятих нормах поведінки в зазначених сферах діяльності.

  5. Більш ефективні менеджери частіше у процесі своєї професійної діяльності вирішують несподівані і складні завдання та схильні нижче оцінювати ступінь власної втоми і навантаження на роботі. Абсолютно всі показники задоволення менеджерів основними аспектами власної професійної діяльності мають достовірні позитивні зв’язки з експертною оцінкою лояльності досліджуваних до власного керівництва і комерційної структури в цілому. Задоволення взаєминами з начальством та роботою своїх підлеглих у менеджерів достовірно пов’язана із експертною оцінкою надійності, здатності до опанування нових форм діяльності, вміння знаходити спільну мову з підлеглими та клієнтами, загальної ефективності роботи. Виявлено, що показники професійної конфліктності і агресивності досліджуваних менеджерів негативним чином пов’язані з різними показниками, що характеризують ефективність їх професійної діяльності.

  6. Застосований для коригування та профілактики агресивної поведінки менеджерів тренінг виявився достатньо ефективним, що підтвердили і самі учасники і результати статистичного аналізу. Процедура загальної схеми профілактики та корекції агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів може бути такою: 1) визначення осіб із підвищеним рівнем агресивності, які можуть потребувати психокорекційної роботи; 2) проведення з ними психокорекційного тренінгу, визначення індивідуальної зміни рівня агресивності; 3) періодична діагностика рівня агресивності у досліджуваних, і у випадку підвищення цього рівня до певної межі – повторне проведення тренінгу.

  7. Під час проведення профілактики агресивної поведінки менеджерів першочергову увагу слід приділити профілактиці їх втоми на роботі та підвищенню задоволення власною діяльністю. Індивідуальна профілактика та корекція агресивної поведінки менеджерів має здійснюватись комплексно: на підставі результатів психологічного дослідження в певному комерційному закладі, з урахуванням специфіки його діяльності, обираються відповідні профілактичні та корекційні заходи. Подальші дослідження дозволяють оцінити ефективність проведених заходів та підвищити їх ефективність. Такий підхід надасть можливість запобігти проявам агресивної поведінки менеджерів, сприятиме підвищенню результативності їх індивідуальної діяльності та діяльності комерційного закладу в цілому.

Подальшу перспективу досліджень ми вбачаємо у визначенні чітких критеріїв професійного відбору менеджерів комерційних закладів, пов’язаних із рівнем та особливостями їх агресивності, удосконаленні діагностичного інструментарію дослідження агресивності, розробці та впровадженні в практику нових ефективних психологічних заходів профілактики і корекції агресивної поведінки.

Публікації автора:

а) Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Тополов Є.В. Чинники та прояви агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб.наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. -- К.: ГНОЗІС, 2004. - Т. VІ. - Випуск 8. - С. 350 - 358.

  2. Тополов Є.В. Загальні особливості та чинники агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. - К.: ГНОЗІС, 2005. - Т. VІІ. - Випуск 3 - С. 323 - 338.

  3. Тополов Є.В. Статеві, вікові та професійні особливості агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. - К.: ГНОЗІС, 2005. - Т. VІІ. - Випуск 5 - С. 322 - 329.

  4. Тополов Є.В. Агресивна поведінка, ефективність діяльності та професійно важливі якості менеджерів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. - К.: ГНОЗІС, 2005. - Т. VІІ. - Випуск 6 - С. 356 - 362.

  5. Тополов Є.В. Особливості агресивної поведінки менеджерів комерційних закладів // Актуальні проблеми психології. Том. І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія: Зб. Наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. - К.: Міленіум, 2005. - Ч. 14. - С. 60 - 64.

  6. Тополов Є.В. Профілактика та корекція агресивної поведінки менеджерів // Психологія: Зб. наук. праць. - К.: Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, 2005. - Вип. . - C. – .

б) Тези доповідей на науково-практичній конференції:

  1. Тополов Є.В. Агресивна поведінка менеджерів комерційних закладів: особливості та чинники // “Дні науки”: Зб. тез доповідей наук.-практ. конф. – Запоріжжя: Гуманітарний факультет ЗДІМУ, 2005. - Т. 2. - С. 100 - 101.