Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


Волошок Олена Вячеславівна. Психологічні особливості диспозиційної системи особистості у функціонально неспроможній родині : дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Волошок О.В. Психологічні особливості диспозиційної системи особистості у функціонально неспроможній родині. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія, психологія соціальної роботи. - Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2006.

Дисертація містить теоретичний аналіз детермінант соціального розвитку, особливостей формування та психологічного змісту диспозиційної системи особистості, емпіричне дослідження диспозиційної системи особистості дитини молодшого шкільного віку з функціонально неспроможної та нормально функціонуючої сім'ї. У роботі проаналізовано та уточнено поняття функціонально неспроможної родини. Встановлено, що розвиток диспозиційної системи особистості дитини з функціонально неспроможної родини відбувається викривлено та дисгармонійно порівнянно з дітьми з нормально функціонуючих сімей.

Розроблено теоретико-методичні засади психокорекційної та профілактичної роботи з членами функціонально неспроможних сімей. Зокрема, створена й апробована програма соціально-психологічного тренінгу, спрямованого на формування гармонійної диспозиційної системи та запобігання виникненню порушень у сфері спрямованості особистості дитини молодшого шкільного віку з функціонально неспроможної сім'ї.

  1. Диспозиційна система особистості є цілісним і динамічним психічним утворенням, яке належить до такого важливого блоку у структурі особистості як спрямованість. Головна функція диспозиційної системи – психічна регуляція поведінки суб'єкта в соціальному середовищі. Суттєве значення для регуляції дій та вчинків людини у певній соціальній сфері займають фіксовані та базові соціальні установки. Ціннісні орієнтації особистості, які посідають найвищий щабель в ієрархічній структурі диспозиційної системи особистості, визначають соціальну поведінку та діяльність особистості в цілому.

  2. Сімейне середовище здійснює найвагоміший вплив на процес становлення диспозиційної системи, на закріплення певних змістових її характеристик, особливо у період дитинства. У молодшому шкільному віці сімейна соціалізація триває і опосередковує вплив інших соціальних інститутів, що беруть участь у формуванні особистості дитини.

Функціонально неспроможна сім'я створює несприятливі умови для формування диспозиційної системи особистості. Викривлений психологічний зміст диспозиційної системи особистості перешкоджає формуванню адекватної самооцінки та побудові гармонійних відносин з оточуючими людьми, спрямовує активність дитини переважно в антисоціальне середовище. Отже, постає потреба у своєчасній діагностиці відхилень та проведенні відповідних психокорекційних заходів.

  1. Розкрито психологічний зміст диспозиційної системи особистості у молодшому шкільному віці в контексті функціонально неспроможної та нормально функціонуючої сім'ї.

Встановлено, що загальна характеристика установочних полів дітей молодшого шкільного віку з функціонально неспроможних родин має негативне спрямування. Передусім це стосується соціальних установок щодо себе, ровесників, інших людей, а також меншою мірою – школи та навчання. Дітям з даного типу сімей властива відокремленість установок у сферах "ровесники" та "Я". Установочне поле у сфері "Я" пов’язано лише із впливом сім’ї, що в умовах несприятливого психологічного мікроклімату в родині негативно позначається на формуванні смислових установок дітей щодо себе. Найбільш позитивні узагальнені смислові установки дітей з функціонально неспроможних родин стосуються сім'ї та власного майбутнього, що підтверджує нашу гіпотезу.

  1. З'ясовано, що соціальні смислові установки дітей з функціонально неспроможних сімей характеризуються закритістю та ригідністю щодо проникнення позитивних впливів зі шкільного середовища. Це в свою чергу пов'язано з внутрішнім конфліктом між бажанням реалізувати себе у сфері навчання, досягнути шкільних успіхів і невисокою імовірністю реалізувати це, через прогалини у системі виховання та навчання дитини, що породжує виникнення в останньої негативних смислових установок щодо себе.

5. Встановлено, що діти з функціонально неспроможних сімей сприймають батьків окремо, а не як шлюбну пару, що пов'язано з особливостями виховання дітей у неповній або формально повній сім'ї. Діти з даних сімей надають великого значення ролі брата або сестри у функціонуванні сім'ї, що пов'язано з більш близькими емоційними стосунками дітей з останніми. Інші члени родини, наприклад, бабуся, дідусь, а також особа вчителя не сприймаються більшістю дітей з обох видів сімей, як особливо значимі люди, що пов'язано з відсутністю близьких емоційних контактів і, відповідно, важкістю виникнення прихильності та прив'язаності до них.

6. Виявлено, що більшість дітей з функціонально неспроможних родин сприймають сімейну ситуацію як конфліктну, відчувають ворожість від членів родини. Дітям з даного типу сім'ї властиве почуття меншовартості. Як показав аналіз малюнків дітей з нормально функціонуючих родин, останні сприймають сімейну ситуацію, як сприятливу. Водночас з'ясовано, що сприятлива сімейна ситуація є бажаною для дітей з обох типів сімей.

7. Встановлено, що сфера навчальних та позанавчальних інтересів дітей молодшого шкільного віку з функціонально неспроможних сімей характеризується вузьким діапазоном, спрямованістю на спілкування. Переважна більшість дітей з даного виду сімей не мають стійких захоплень, улюблених занять, характеризується бідністю змістової сторони інтересів. Навчальні інтереси пов'язані із зовнішніми ознаками успішності – оцінками, що свідчить про поверхневість шкільної мотивації учнів з даної категорії сімей. Позанавчальні інтереси дітей спрямовані на спонтанний і/або пасивний відпочинок, до якого належить - проведення вільного часу на вулиці серед однолітків, що може у майбутньому сприяти виникненню асоціальних форм поведінки.

На відміну від дітей з функціонально неспроможних сімей, пріоритетним у сфері навчальних інтересів дітей з нормально функціонуючих родин виявився саме пізнавальний інтерес. Позанавчальні інтереси останніх спрямовані на активний відпочинок, участь у різноманітних секціях чи гуртках, наявність улюблених занять, хобі.

8. Виявлено відмінності в змістових характеристиках ціннісних орієнтацій дітей молодшого шкільного віку з обох типів сімей. Для дітей з функціонально неспроможних сімей в ієрархії життєвих цінностей найбільше значення отримали цінності щасливого сімейного життя, цінності відпочинку та розваг, а також матеріального благополуччя. Цілісна система ціннісних орієнтацій дітей з функціонально неспроможних родин є розгалуженою та нестійкою. Характерною особливістю дітей з даного виду сімей є те, що як хлопці, так і дівчата дуже зацікавлені в набутті та оволодінні ще однієї ролі - "силача", що свідчить про домінування у ціннісних орієнтаціях спрямованості на цінність фізичної сили, влади та контролю над іншими; менша увага приділяється цінностям духовного світу та власного культурного й освітнього розвитку.

Для дітей з нормально функціонуючих сімей також виявились важливими цінності матеріального благополуччя і щасливого сімейного життя, проте вони не є домінуючими. Переважна більшість дітей з даного типу сім'ї прагне спрямовувати власну діяльність на використання своїх здібностей і творчого потенціалу в улюблену справу у майбутньому.

9. Розроблено проект соціально-психологічного тренінгу психопрофілактики та корекції порушень у формуванні диспозиційної системи особистості. Проект передбачає застосування корекційних заходів з членами функціонально неспроможної родини, а також з дітьми класу, в якому навчається дитина з даного типу сім'ї. Це дозволить останній налагодити взаємовідносини з ровесниками та змінити уявлення про свій статус в класному колективі. В межах проекту, запропоновано й апробовано тренінг особистісного зростання дитини молодшого шкільного віку з функціонально неспроможної сім'ї. Метою тренінгу є сприяння формуванню позитивної "Я-концепції" особистості та гармонізація міжособистісних стосунків шляхом зміни негативних соціальних установок дитини.

10. Аналіз результатів формуючого експерименту засвідчив ефективність проведення психокорекційної роботи з дітьми з функціонально неспроможних сімей. Встановлено, що соціальні установки дітей з експериментальної групи щодо себе та щодо ровесників набули в цілому позитивної спрямованості (у 79% та 86% відповідно). Це позначилось на рівні самооцінки, яка стала вищою (у 86% дітей) порівняно з попереднім її рівнем.

11. Розкрито динаміку змін у сприйманні дітьми емоційних контактів у колі сім'ї. Констатовано, зокрема, зниження негативного їх оцінювання членами експериментальної групи. Набуття навичок самоаналізу, розвиток позитивного мислення в учасників тренінгу призвели до зниження в останніх упередженості, агресивності та негативного сприйняття оточуючих людей. Тренінг сприяв також удосконаленню комунікативних навичок, формуванню доброзичливості й толерантності у дітей.

12. З'ясовано, що формування гармонійної несуперечливої диспозиційної системи особистості є наслідком позитивного функціонування сімейної системи й успішної реалізації навчально-виховних впливів як сім'ї, так і інших соціальних інститутів. Звичайно, повний склад сім'ї, достатній матеріальний та соціально-економічний статус батьків є чинниками, які опосередковано, але сприятливо впливають на гармонійний та різнобічний розвиток особистості, в тому числі її диспозиційної системи. Наявність високого рівня психолого-педагогічної культури батьків, їх морального та освітнього розвитку, демократичного стилю виховання сприятимуть успішному формуванню та високому рівню змістової сторони диспозиційної системи особистості дитини. В рамках школи, це, серед іншого, – проведення профілактичних та корекційно-розвивальних заходів психологічною службою освітнього закладу.

Серед перспектив подальших досліджень з даної теми вважаємо доцільним диференційоване та поглиблене вивчення диспозиційної системи дітей молодшого шкільного віку з таких типів функціонально неспроможних сімей як сім'ї трудових мігрантів, сім'ї з наркотичною та алкогольною залежністю, психічними розладами членів родини. Важливими є також дослідження психологічних механізмів регуляції соціальної поведінки особистості в контексті функціонально неспроможної сім'ї в інші вікові періоди.

Публікації автора:

  1. Ноздріна О.В. Ціннісні орієнтації особистості: шляхи та способи їх формування в умовах трансформації суспільства // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2000. – № 1. – С. 228–234.

  2. Ноздріна О.В. Ціннісні орієнтації особистості в структурі її діяльності // Вісник Львівського Університету. Зб. наук. пр. Серія: Філософські науки. Випуск. 2. - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2000. – С. 300–308.

  3. Ноздріна О.В. Порушення функціонування сім'ї як сучасна соціально- психологічна проблема в Україні // Вісник Львівського Університету Зб. наук. пр. Серія: Філософські науки. Вип. 3. - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2001. – С. 425–432.

  4. Волошок О.В. Особливості сприймання дисфункційної сім'ї дитиною молодшого шкільного віку // Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки ДДПУ. – Дрогобич: НВЦ «КАМЕНЯР», 2002. – С. 120--129.

  5. Ноздріна О.В. Психологічні аспекти формування здорового способу життя молодших школярів // Наступність і перспективність у навчанні й вихованні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. - Переяслав-Хмельницький, 2000. – С. 29–30.

  6. Ноздріна О.В. Особливості формування характеру дитини дошкільного і молодшого шкільного віку з неблагополучної сім'ї // Психологія Львівська і Варшавська: вчора – сьогодні – завтра: Матеріали конференції. - Варшава, Польща, 2000. – С. 91.

  7. Ноздріна О.В. Особливості формування і змісту соціальних установок дитини молодшого шкільного віку з дисфункційної сім'ї // Проблема особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень: Тези доповідей четвертої Міжнародної конференції молодих науковців. – К., 2001. – С. 94–95.

  8. Волошок О.В. К проблеме развития направленности личности в условиях дисфункциональной семьи // Ломоносов-2002: Материалы девятой Международной научной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. – Москва, Россия, 2002. – С. 3–4.

  9. Волошок О.В. Дисфункційна сім'я як чинник ризику виникнення порушень у сфері спрямованості особистості // Проблеми девіантної поведінки: історія, теорія, практика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К., 2002. – С. 76–81.

  10. Волошок О.В., Сажина С.В. Відображення структурних характеристик сім'ї та внутрішньо сімейних стосунків у соціальних установках дитини // Психологічні проблеми суспільства епохи трансформації: Матеріали українсько-польської наукової конференції. – Львів: Львівський національний ун-т ім. Івана Франка, 2003. – С. 66-67.

  11. Волошок О.В. Соціально-психологічні чинники та ознаки функціонально неспроможної сім'ї // Тези звітної наукової конференції філософського факультету. – Львів: Львівський національний ун-т ім. Івана Франка, 2005. – С. 249-251.

  12. Волошок О.В. Організаційні аспекти психокорекційної роботи з дітьми з функціонально неспроможних сімей // Теорія і практика допомоги особистості в психологічному консультуванні і психотерапії: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – К., 2005. – С. 15-18.