24. Борисюк Алла Степанівна. Психологічні особливості формування професійних якостей майбутнього медичного психолога: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Прикарпатський ун-т ім. В.Стефаника. - Івано-Франковськ, 2004.
Анотація до роботи:
Борисюк А.С. Психологічні особливості формування професійних якостей майбутнього медичного психолога. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Прикарпатський університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ, 2004.
Дисертація містить теоретичне та експериментальне дослідження специфіки формування професійно значущих якостей майбутніх медичних психологів у вищому навчальному закладі. Подається прогностична модель професійної підготовки майбутніх спеціалістів. Визначено професійно значущі якості майбутнього медичного психолога. У роботі обґрунтовано емпіричне дослідження та порівняльний аналіз особливостей сформованості професійних якостей студентів різних вузів. Розроблена та експериментально перевірена прогностична модель формування професійно значущих якостей майбутнього медичного психолога. На підставі теоретичного й експериментального аналізу в роботі обґрунтовано положення, що традиційні форми підготовки у вищому навчальному закладі не забезпечують повністю формування такої важливої складової професійної успішності, як комплекс професійних якостей, а тому повинні бути доповнені новітніми цілеспрямованими навчально-виховними впливами, зорієнтованими конкретно на формування та розвиток професійно значущих якостей.
1. Проведений теоретичний аналіз показав, що проблема формування професійно значущих якостей майбутнього медичного психолога, незважаючи на її важливість, ще не знайшла достатнього відображення у психологічній теорії і практиці. На основі узагальнення стану розроблення проблеми сформульовано зміст та визначено сутність професійно значущих якостей, під якими розуміється низка важливих якостей спеціаліста, що сприяють успішному виконанню професійної діяльності, ефективному розв’язанню професійних завдань, особистісно-професійному зростанню й удосконаленню.
2. Доведено, що важливою передумовою професійної успішності є наявність у майбутнього фахівця комплексу професійно значущих якостей, у зв’язку з чим розроблено їх перелік та запропоновані конкретні методи формування. До професійно значущих якостей майбутнього медичного психолога зараховано мотиваційно-ціннісні, когнітивні, емоційно-вольові, морально-регулятивні та комунікативні якості.
3. Обґрунтовано прогностичну модель професійної підготовки майбутнього медичного психолога. Показано, що необхідність її створення зумовлена не лише потребою продемонструвати компоненти підготовки та відповідні професійно значущі якості у вигляді сукупності, але й показати змістові взаємозв’язки між компонентами підготовки, різними групами професійно значущих якостей та окремими професійними якостями. У загальній структурі даної моделі виокремлено такі компоненти: орієнтаційно-оцінний, науково-теоретичний, операційно-дієвий, мотиваційний, професійно значущі якості особистості та готовність до професійної діяльності.
4. Підтверджена доцільність обраної тактики експериментального дослідження. Широкий арсенал психодіагностичних методик було об’єднано в логічну систему у відповідності до прогностичної моделі професійної підготовки майбутнього медичного психолога, що дало можливість комплексно підійти до досліджуваного явища. На підставі отриманих статистичних даних про істотні відмінності між ступенем сформованості професійно значущих якостей у студентів до і після формуючого експерименту доведена ефективність застосування запропонованих методів формування професійних якостей.
5. Розроблена та експериментально перевірена прогностична модель формування професійно значущих якостей майбутнього медичного психолога. Зокрема показано, що професійно значущі якості як один із найбільш важливих компонентів професійної підготовки та провідний чинник професійної успішності підлягають формуванню за допомогою моделювання і комплексного застосування цілеспрямованих методів впливу в навчально-виховному процесі.
6. Експериментально засвідчений зв’язок між традиційними формами підготовки у вищому навчальному закладі і новітніми цілеспрямованими навчально-виховними впливами, зорієнтованими конкретно на формування та розвиток професійно значущих якостей.
Дане дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Воно може бути продовжене в напрямку пошуку, розробки та вдосконалення конкретних методів формування й розвитку професійно значущих якостей з урахуванням специфіки вищого навчального закладу, ринку праці, соціального замовлення стосовно професійних завдань медичного психолога, специфіки контингенту студентів тощо.
Публікації автора:
Борисюк А.С. Психологічні особливості комунікативної компетентності лікаря // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Плай, 2001. – Вип. 6. – Ч.2. – С. 247-257.
Борисюк А.С. Психологічні особливості комунікативної взаємодії лікаря-психолога і пацієнта // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ.: Плай, 2002. – Вип. 7. – Ч.1. – С. 267-275.
Борисюк А.С. Професійно значущі якості лікаря-психолога // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Г.Сковороди. Серія психологія. – Переяслав-Хмельницький, 2002. – № 3. – С. 161-169.
Борисюк А.С. Прогностична модель професійної підготовки лікаря-психолога // Актуальні проблеми психології. Том 1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2003. – Ч. 10. – С. 75-77.
Борисюк А.С. Психологічне моделювання методів формування професійно значущих якостей майбутніх медичних психологів // Актуальні проблеми психології. Том І.: Економічна психологія. Організаційна психологія. Соціальна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2003. – Вип. 11. – С. 93-98.
Борисюк А.С. Формування професійних якостей медичного психолога в процесі активного соціально-психологічного навчання // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Видавництво “Плай” Прикарпатського університету, 2004. – Вип. 9. – Ч.1. – С. 32-39.
Борисюк А.С. Психологічний аспект діяльності лікаря // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Видавництво “Плай” Прикарпатського університету, 2004. – Вип. 9. – Ч.ІІ. – С. 11-16.
Борисюк А.С., Зорій Н.І. Психологічні проблеми підготовки лікарів в сучасних умовах та шляхи їх вирішення // Сучасні проблеми підготовки фахівців у вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладах України: Матеріали доповідей науково-методичної конференції (Луганськ, 26-27 жовтня). – Луганськ, 2000. – С. 36-37.
Борисюк А.С. Психологічні й виховні аспекти підготовки лікарів-психологів // Актуальні проблеми підготовки фахівців у вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладах України: Матеріали науково-методичної конференції (Чернівці, 20-22 листопада 2002 р.). – Чернівці, 2002. – С. 610-611.
Плаксивий О.Г., Борисюк А.С., Плавлюк І.І., Лудин О.І., Гаращук А.Б., Хоміцька Н.Г. Психотерапевтична функція слова в лікарській практиці // Журнал вушних, носових і горлових хвороб. – К., 2002. – № 3. – С. 178.
Борисюк А.С. Огляд вимог до професійної підготовки майбутніх лікарів-психологів у вищому навчальному закладі // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "Україна наукова ’2003". Том 6. Психологія. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 34-37.
Борисюк А.С. До питання проблеми формування професійних якостей медичного психолога в системі вищої освіти // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта ’2004”. Том 29. Психологія. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 7-10.
Борисюк А. Становлення професії лікар-психолог в Україні // Матеріали V конгресу Міжнародної асоціації україністів: Соціально-гуманітарні науки / Упоряд. і відп. ред. В.Балух. – Чернівці: Рута, 2004. – С. 104-105.