Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Татаурова Галина Петрівна. Психологічні особливості формування відповідального ставлення до вивчення іноземної мови у студентів вищих навчальних закладів : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України. — К., 2007. — 276арк. — Бібліогр.: арк. 196-215.



Анотація до роботи:

Татаурова Г.П. Психологічні особливості формування відповідального ставлення до вивчення іноземної мови у студентів вищих навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – “Педагогічна та вікова психологія” – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2007.

У дисертації розроблено теоретичні та прикладні основи процесу формування відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови як нефахового навчального предмету. Проаналізовано психологічні дослідження, присвячені проблемі відповідальності. Виявлено недостатній рівень дослідження психологічних особливостей відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови. Відповідальне ставлення студентів до навчання зумовлює активність у прийнятті відповідальних рішень в процесі вивчення іноземної мови.

Констатувальний експеримент показав, що студенти на заняттях з іноземної мови виявляють різні як за динамікою, так і за змістом рівні відповідального ставлення до предмету, що знаходить відображення у стосунках з іншими студентами групи та викладачами. Студенти виразно розрізняються за мотиваційно-афективними, когнітивно-регулятивними, контрольно-оціночними та звітно-поведінковими компонентами відповідального ставлення до вивчення іноземної мови. У значної кількості студентів виявлено недостатній рівень прояву відповідального ставлення.

У ході експериментальної перевірки програми формування відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови доведено, що опора на єдність ставлення до діяльності та ставлення до оточуючих людей у процесі організації занять з іноземної мови на неспеціалізованих факультетах дозволяє покращити відповідальне ставлення до вивчення цього предмету, підвищити його динамічні та змістові показники. Адекватними методичними засобами при цьому виступають методи інтерактивного навчання за умови реалізації особистісного та комунікативного підходів під час занять з іноземної мови.

Узагальнення результатів дисертаційного дослідження дозволило сформулювати наступні висновки:

1. Теоретичний аналіз психологічних особливостей формування відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови дозволив виявити та обґрунтувати поняття “відповідальне ставлення” як моральну якість особистості, що забезпечує вибір способу поведінки, культуру міжособового спілкування іноземною мовою в системах “викладач-студент”, “студент-студент”.

Відповідальне ставлення – це інтегроване психологічне утворення мотиваційно-афективних, когнітивно-регулятивних, контрольно-оціночних та звітно-поведінкових ознак в спрямованості особистості на оволодіння іноземною мовою.

2. У ході емпіричного дослідження визначені динамічні та змістові характеристики відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови; з’ясовано особливості прояву мотиваційно-афективного, когнітивно-регулятивного, контрольно-оціночного та звітно-поведінкового компонентів та їх впливу на відповідальне ставлення; складено психологічні характеристики рівнів розвинутості у студентів відповідального ставлення до вивчення іноземної мови, в залежності від особистих якостей, які найбільш чітко відображають зміст відповідального ставлення – самооцінки, самоповаги, екстравертованості.

3. Аналіз реалізованої програми формування відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови показав, що динаміка вираженості основних компонентів відповідального ставлення до вивчення іноземної мови спостерігалась і в експериментальній, і у контрольній групах. Проте амплітуда їх змін виявилася значно вищою в експериментальній групі. Так змістом змін стосовно відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови виступили такі особливості формування, наприклад: в мотиваційно-афективному компоненті показник по шкалі “мотивація” за полюсом соціоцентричність збільшився на 23,3%, що свідчить про зростання значущості соціальної мотивації. На глибину та розуміння виконуваної роботи вказує когнітивно-регулятивний компонент, за яким по шкалі “когнітивність” (осмисленість збільшилась у 26,6% та переважає над обізнаністю на 20%). Наполегливість та працездатність визначає контрольно-оціночний компонент, при якому полюс ергічності збільшився на 7%. Впевненість у необхідності вивчення іноземної мови, здатність володіти собою, регулювати свою поведінку, прагнення до глибокого, а не до формального оволодіння іноземною мовою притаманні звітно-поведінковому компоненту, який за шкалою продуктивність та полюсом предметність збільшив свій показник на 26,7%.

4. Проведене дослідження дозволило обґрунтувати методичні рекомендації педагогічним працівникам, викладачам, психологам щодо формування у студентів відповідального ставлення до вивчення іноземної мови. Формування відповідального ставлення повинно спиратись на психологічні особливості змісту структурних компонентів: мотиваційно-афективного, когнітивно-регулятивного, контрольно-оціночного та звітно-поведінкового, завдяки яким посилюється соціальна спрямованість студентів. Для посилення відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови доцільно використовувати інтерактивні методи навчання. Вони відповідають вимогам особистісного й комунікативного підходів до проведення занять з іноземної мови.

Дослідження проблеми не вичерпує всіх аспектів та підходів проблеми. Подальшого вивчення вимагають питання поглиблення цілісної системи забезпечення особистісної самореалізації відповідального ставлення студентів вищих навчальних закладів при вивченні іноземної мови, розробка форм і методів роботи з оптимізації процесу формування відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови як нефахового предмету шляхом розробки нових технологій з урахуванням індивідуальних особливостей віку, курсу навчання, спеціалізації, професійної підготовки.

Основний зміст роботи відображено у публікаціях:

1. Татаурова Г.П. Дослідження проблеми відповідального ставлення до учіння // Психологія. Збірник наукових праць.– К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2002, вип. 17. – С. 163-167.

2. Татаурова Г.П. Комунікативні ігри як важливий фактор формування відповідального ставлення у студентів неспеціальних факультетів до вивчення іноземної мови // Психологія: Збірник наукових праць.– К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2002, вип. 18. – С. 227-230.

3. Татаурова Г.П. До питання про відповідальність студентів у навчально-виховному процесі // Психологія. Збірник наукових статей НПУ імені М.П.Драгоманова / Укладач П.В.Дмитренко, Л.Л.Макаренко. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003, вип. 6. – С. 152-154.

4. Татаурова Г.П. Психологічні особливості дослідження відповідального ставлення до вивчення іноземної мови // Збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003, вип. 22.– С. 180-183.

5. Татаурова Г.П. Особливості відповідального ставлення студентів до вивчення іноземної мови // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка– К., 2004, Т. 6. – С. 337-342.

6. Татаурова Г.П. Мотиваційний фактор як структурний компонент розвитку відповідального ставлення // Наукові записки: Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДУ ім. М.Гоголя, 2005. - № 5.- C. 20-23.

7. Татаурова Г.П. Профорієнтаційні виміри відповідального ставлення майбутнього фахівця до вибраної професії // Педагогічний процес: теорія і практика. Збірник наук. праць Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України. - 2006, вип. 5. - С. 262-269.

8. Татаурова Г.П. Психологічні чинники формування відповідального ставлення до навчання // Дидактика професійної школи: Збірник наукових праць: Випуск 3 / Гол. ред. С.У.Гончаренко та інші – Хмельницький: ХНУ, 2005. – С. 200-203.

9. Татаурова Г.П. Особливості відповідального ставлення студентів до навчання // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету. – Кам’янець-Подільський, вип. 4, Т. 1, 2005.– С. 200-201.

10. Татаурова Г.П. Особиста відповідальність учнівської молоді при виборі професії як умова запобігання безробіттю // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Психологія особистості безробітного”. - К.: АПН України, Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості, 2005. - C. 157-161.

11. Татаурова Г.П. Розвиток відповідальності в умовах навчально-професійної діяльності // Психологія особистості безробітного: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції / Відп. ред. О.В.Киричук. – К.: Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України, 2006.- С. 217-221.

12. Татаурова Г.П. Відповідальність особистості і професійне самовизначення // Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання безробітних. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції // К.: Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України, 2006.- С. 291-296.