Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Терещенко Людмила Анатоліївна. Психологічні особливості корекції невротичних переживань першокласників : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2007. — 309арк. — Бібліогр.: арк. 216-235.



Анотація до роботи:

Терещенко Л.А. Психологічні особливості корекції невротичних переживань першокласників. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології
ім. Г.С. Костюка АПН України. – Київ, 2007.

Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми корекції невротичних переживань у першокласників. На підставі загальнотеоретичного аналізу понять «невроз» і «переживання» запропоновано розуміння поняття «невротичне переживання» як психічного стану особистості, забарвленого негативними емоціями і почуттями. Невротичне переживання зумовлюється тривогами, страхами, пригніченим настроєм, зокрема побоюванням не реалізувати значущі домагання за суб’єктивної невизначеності результатів діяльності особистості чи за відомих досягнень (успіх – неуспіх) у конкретній, значущій для дитини шкільній ситуації. Невротичне переживання сигналізує про непродуктивне перебування дитини в ситуації вирішення значущої проблеми, воно пов’язане з високим ступенем негативної емоційності, перебільшенням значущості ситуації, невірою у власну спроможність впоратися із ситуацією, неадекватним реагуванням на успішне або неуспішне її опанування.

Встановлено спільні риси і відмінності між неврозом і невротичними переживаннями. Емпірично досліджено зв’язок, з одного боку, між переживаннями, пов’язаними з самоактуалізацією, і адаптацією, з другого, – між невротичними переживаннями і дезадаптацією.

Створено й обґрунтовано психологічну модель структури невротичного переживання. Визначено зміст і специфіку невротичних переживань і переживань, пов’язаних із самоактуалізацією першокласників. У результаті дослідження встановлено три рівні розвитку невротичного переживання: низький, середній і високий.

Розроблено методику діагностування у першокласників невротичних переживань і переживань, пов’язаних із самоактуалізацією, в умовах значущої навчальної ситуації. Створено й апробовано психокорекційну програму, спрямовану на подолання невротичних переживань з урахуванням рівнів їх розвитку.

Публікації автора:

1. Статті у наукових фахових виданнях:

1.1. Стеценко Л.А. До питання про попередження невротичних переживань у дітей: Психологічні рекомендації для батьків // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка, З.Г. Кісарчук. – К.: Міленіум, 2003. – Т.3. – Вип. 2. – С. 162 – 168.

1.2. Стеценко Л.А. Невротичні вади розвитку особистості дитини // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2003. – Т.V. – Ч.6. – С. 267 – 272.

1.3. Терещенко Л.А. Адекватна самооцінка як чинник попередження невротичних переживань // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2003. – Т.V. – Ч.7. – С. 279 – 284.

1.4. Терещенко Л.А. Теоретико-психологічий аналіз виникнення ситуації шкільної дезадаптації у першокласників // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2004. – Т.VI. – Вип. 6. – С. 344 – 351.

1.5. Терещенко Л.А. Невротичні переживання у першокласників як один із критеріїв психічного нездоров’я // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2004. – Т.VI. – Вип. 8. – С. 325 – 331.

1.6. Терещенко Л.А. Психологічний підхід до визначення понять «самоактуалізація» та «особистісне зростання» // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2005. – Т.VII. – Вип. 6. – С. 322 – 330.

1.7. Терещенко Л.А. Православний психотерапевтичний аспект в подоланні неврозів // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2006. – Т. VIII. – Вип. 6. – С. 292 – 299.

1.8. Терещенко Л.А. Теоретико-експериментальне дослідження особливостей невротичних переживань у першокласників на початку навчання // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2006. – Вип. 31. – С. 362 – 375.

1.9. Терещенко Л.А. До проблеми дослідження психологічних особливостей невротичних та самоактуалізувальних переживань у першокласників на початку шкільного навчання // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Міленіум, 2007. – Вип. 35. – С. 541 – 550.

2. Опубліковані доповіді на науково-практичних конференціях:

    1. Стеценко Л.А. Психологічні особливості учбової діяльності дітей шестирічного віку з виявами шкільної дезадаптації // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: Матеріали Міжнар. наук. конф., присвяченої 35-річчю наукової та педагогічної діяльності академіка С.Д. Максименка (17 – 18 грудня 2001 р.). – К.: Міленіум, 2002. – Т.3. – С. 182 – 186.

      1. Стеценко Л.А. Педагогічні стилі і формування гуманного ставлення до дітей у майбутніх вчителів // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому навчальному закладі освіти: Матеріали перших Ірпінських науково-педагогічних читань. – Ірпінь, 2003. – С. 186 – 192.

      2. Стеценко Л.А. Основні чинники невротичної особистості // Проблема особистості в науці: результати та перспективи досліджень: Тези доповідей на VI Міжнар. конф. молодих науковців (25 – 26 вересня 2003 р.). – К., 2003. – С. 93 – 95.

      3. Терещенко Л.А. Психологічний зміст поняття «психічне нездоров’я» у дітей молодшого шкільного віку // Проблема особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень: Тези доповідей на VII Всеукраїнській конференції молодих науковців (28 жовтня 2004 р.). – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – С. 137 – 138.

      2.5. Терещенко Л.А. Психологічні умови невротизації у дітей молодшого шкільного віку // Психологічні проблеми збереження репродуктивного здоров’я: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (1 – 2 грудня 2005 р.) /Упоряд. М.-Л.А. Чепа, Н.В. Слободяник. – К.: Міленіум, 2005. – С. 366 – 371.