Анотація до роботи:
Шульга В.В. Психологічні особливості розвитку професійно важливих якостей практичних психологів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за фахом 19.00.01. – загальна психологія, історія психології. Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського, Одеса, 2007. Дисертація присвячена вивченню психологічних особливостей прояву професійно важливих якостей особистості практичних психологів освіти, а також рівнів їх сформованості у фахівців з різним стажем роботи. У основу дослідження був покладений професіографічний підхід, при якому відправними у визначенні важливих для даної професії якостей особистості виступали вимоги, що пред'являються до фахівця даного профілю. У емпіричному дослідженні виявлені та описані психологічні особливості професійно важливих якостей практичних психологів з різним стажем роботи, які розрізняються за ступенем прояву і певним поєднанням якісних показників. Встановлено, що в цілому практичним психологам, які працюють в системі освіти, властива емоційна зрілість і стабільність, активність і сміливість в соціальних контактах, низький рівень тривожності і рівень толерантності, відповідний гуманному змісту професії. Разом з тим, на основі проведеного аналізу результатів дослідження визначено: рівень прояву соціального інтелекту, толерантності і дружелюбності не збільшується із стажем роботи практичного психолога; із збільшенням стажу роботи збільшується відсоток внутрішніх мотиваційних конфліктів; чим довше працює практичний психолог в системі освіти, тим вище у нього рівень авторитарності, егоїстичності, підозрілості, домінантності. Оцінка характеру виявлених в результаті дослідження тенденцій зміни професійно важливих якостей у психологів, що мають різний стаж роботи, дає можливість висунути припущення про наявність деякої професійної деформації практичних психологів освіти в процесі тривалої професійної діяльності. |